Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Uusia ravintokirjoja ilmestynyt: Tuhon siemenet kyseenalaistaa hiilihydraattien vallan ja Ayurvedinen keittokirja tarjoaa herkullisia kasvisreseptejä

Viisas Elämä

Julkaistu: 03.11.2014 klo 09:15
Julkaisija: Viisas Elämä

Yhdysvalloissa suuren kohun herättänyt neurologi David Perlmutterin kirja Grain Brain on nyt saatavilla suomeksi nimellä Tuhon siemenet – miksi viljat, hiilihydraatit ja sokerit tuhoavat aivosi. Kirja kääntää ruokapyramidin päälaelleen: aivosairauksia yli 30 vuotta tutkinut Perlmutter väittää, että perinteisten ravintosuositusten mukainen hiilihydraattien syöminen altistaa lukuisille sairauksille. Perlmutterin mukaan myös yleensä terveellisiksi mielletyt hiilihydraatit, kuten täysjyväviljat ja hedelmät ovat haitallisia aivoille. Rasvoja ja kolesterolia taas ei kannata pelätä, sillä aivot tarvitsevat kumpaakin kohtuullisesti toimiakseen hyvin.

Tuhon siemenet sisältää 30 päivän menetelmän, jonka avulla aivotoimintaansa saa tehostettua. David Perlmutter on neurologi ja ravintotieteilijä. Teoksen on suomentanut Hannu Poutiainen.

Ayurvedinen keittokirja - ruokavalio kehosi mukaan on kasvisruokakeittokirja, joka perustuu ikivanhaan intialaiseen terveysoppiin ja elämänfilosofiaan, ayurvedaan. Maailmankuulu ayurvedalääkäri Janesh Vaidya esittelee 80 herkullista reseptiä, jotka on valmistustavoiltaan ja ainesosiltaan suunniteltu pohjoismaiseen keittiöön sopiviksi. Keittokirja sisältää ruokia pääruoista jälkiruokiin ja curryista keittoihin.

Ayurveda-ruokavalion tarkoituksena on syödä oman vartalotyypin, vatan, pittan tai kaphan mukaan, jotta voi saavuttaa tasapainon niin kehossa kuin elämässäkin. Monia resepteistä on täydennetty vinkeillä siitä, mitä ruoka-aineita kannattaa välttää tai vaihtaa toisiin oman vartalotyypin mukaan ja hyvinvoinnin lisäämiseksi. Oman vartalotyypin löytää helposti taulukoiden avulla. Teoksen on suomentanut Taina Gestrin.

Basam Books on aiemmin julkaissut Janesh Vaidyalta teoksen Kehon ja mielen ayurveda (2012). Kirjasta on ilmestynyt tänä syksynä uusintapainos.

Arvostelukappaleet: anna.ulvinen@basambooks.fi

Basam Booksin Viisas elämä -sarja ohjaa lukijat lähemmäksi elämäniloa, sopusointua ja henkistä hyvinvointia. Viisas elämä sisältää laadukkaita ja inspiroivia teoksia länsimaisen psykologian uusimmista virtauksista elämäntaidon klassikkoteoksiin.