Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » TIEDOTE: VegeSunin uudet soijatuotteet - kasviproteiinia voi lisätä ruokavalioon vähitellen

VegeSun

Julkaistu: 14.04.2014 klo 10:31
Julkaisija: VegeSun

VegeSunin uudet soijatuotteet kauppojen hyllyille

- kasviproteiinia voi lisätä ruokavalioon vähitellen

Uudet VegeSunin soijarouheet, -palat ja -hiutaleet rikastuttavat kasvisruokailijan ja sekasyöjän ruokapöytää. Kevään 2014 aikana kaupoista löytyvät tuotteet sopivat yhä useamman suomalaisen monimuotoiseen ja kasviksia painottavaan ruokavalioon.

Soijatuotteet sopivat neutraalin makunsa ja helppokäyttöisyytensä vuoksi moniin tuttuihin ruokiin lihan korvaajaksi tai jatkeeksi. Pieni askel kohti ympäristöystävällisempää, terveellisempää ja taloudellisempaa syömistä onkin korvata osa lihasta soijalla sen sijaan, että ryhtyisi kerralla kokonaan kasvissyöjäksi ja vegaaniksi.

VegeSunin ympäristöystävällinen kasviproteiinituotesarja on valmistettu Euroopassa eurooppalaisesta soijasta. Kaikki tuotteet ovat geenimuuntelemattomia ja lisäksi valikoimasta löytyy myös luomutuotteita.

VegeSun Tummaa soijarouhetta voidaan käyttää jauhelihan tapaan tai lisäksi esimerkiksi pyöryköissä ja murekkeissa. Tumman värin ansiosta se sopii hyvin myös kastikkeisiin, laatikoihin ja patoihin, sellaisiin ruokiin missä yleensä käytettäisiin naudan tai possun lihaa. Lisäksi rouhetta voi käyttää monipuolisesti leivonnassa antamaan rakennetta ja lisäämään ravintosisältöä.

VegeSun Luomu soijarouhe ja Luomu soijapala ovat väriltään vaaleita, ja sopivat sellaisiin ruokiin, jossa tyypillisesti käytettäisiin esimerkiksi siipikarjan lihaa. Soijapalan käyttö on yhtä helppoa kuin lihasuikaleiden, ja niitä käytetäänkin tyypillisesti kastikkeissa, wokeissa ja erilaisissa pataruoissa. Rouhe sopii myös monipuolisesti leivontaan. VegeSun Luomu soijarouhe ja VegeSun Luomu soijapala ovat luonnonmukaisesti tuotettuja ja gluteenittomia.

VegeSun Soijapapuhiutaleet ovat litistettyjä ja pähkinäiseksi paahdettuja soijapapuja. Hiutaleet ovat monikäyttöisiä, sellaisenaan syöntivalmiita, ja niitä voi lisätä esimerkiksi myslin ja valmiin aamiaispuuron sekaan tai jogurttiin ja mehukeittoihin. Herkulliset hiutaleet sopivat myös syötäväksi esimerkiksi pähkinöiden tai vaikka popcornien sijaan.

Tuotetietoja
VegeSun Tumma soijarouhe 500 g (2,99 – 3,30€) on saatavilla kaikissa S-ryhmän myymälöissä, KCM-myymälöissä ja hyvin varustetuissa K-supermarketeissa.

VegeSun Luomu soijarouhe 250 g (2,85 – 3,30€) on saatavilla suurimmissa Prismoissa ja S-marketeissa sekä hyvin varustetuissa K-kaupoissa

VegeSun Luomu soijapalat 150g (3,30€) on saatavilla hyvin varustetuissa K-kaupoissa

VegeSun Soijapapuhiutaleet 400 g (2,85€) ovat saatavilla suurimmissa Prismoissa ja S-marketeissa

Maarit Tupitsa, Brand Manager, Vitaseege Oy Ab
040 559 5936, maarit.tupitsa@vitaseege.fi
www.vegesun.com

Kuvat tiedotteen kuvalinkeistä tai mari.cadaut@viestintamakua.fi, 040 5878 053

Taustaa: Ideologiana lihankulutuksen vähentäminen

Ruokakulttuuri on moninaistunut ja syöminen muuttuu kovaa vauhtia. Ympäristön kannalta tärkein suuntaus on lihansyönnin vähentäminen. Samalla myös ravitsemusasiantuntijat suosittelevat lisäämään ruokavalioon kasviksia ja vähentämään lihankulutusta. Kasvissyönnin - osa- tai kokoaikaisen - nousu tarkoittaa uudenlaista tarvetta kasvipohjaisille paljon proteiinia sisältäville tuotteille, ja myös uudenlaisten ruoanlaittotapojen opettelemista. Soijapavusta valmistetut elintarvikkeet ovat helppokäyttöisiä ja suosittuja ruoanlaitossa. Niillä voi paitsi korvata kaiken lihan, myös vain osan.

- On päivänselvää, että lihankulutusta täytyy tulevina vuosina ja vuosikymmeninä vähentää dramaattisesti. Totuus kuitenkin on, että harva haluaa tai osaa saman tien heittäytyä kasvissyöjäksi tai vegaaniksi. Soijarouheilla voi helposti vähentää lihankulutusta esimerkiksi jatkamalla lihapullataikinan tai pastakastikkeen jauhelihaa, ilman että kaikkia tapoja tarvitsee muuttaa yhdellä kertaa, pohtii Maarit Tupitsa VegeSunia edustavasta Vitaseegestä.

VegeSunin tuotteille luonnollisuus on ehdoton vaatimus, kaikki tuotteet ovat geenimuuntelemattomia, ja luomutuotettuja raaka-aineita käytetään niissä määrin kuin niitä on saatavilla; toistaiseksi kahdessa soijatuotteessa. Kaikki tuotteissa käytetty soija kasvatetaan Euroopassa: luomutuotteet Etelä-Ranskassa ja soijapapuhiutaleet Itävallassa. Yrityksen ideologiana on tuoda kestävään kehitykseen perustuvia terveellisiä kasviproteiinivaihtoehtoja vastapainoksi ylettömälle lihankulutukselle.

- Kasvissyöjät ja vegaanit osaavat jo käyttää kasviproteiinia, ja he ovat tärkeitä suunnannäyttäjiä. Lihaa syövien kansalaisten kulutustottumuksia täytyy tulevaisuudessa muuttaa paljon. Tuotteet kulutustapojen muuttamiseksi ovat jo saatavilla, seuraavaksi täytyy opetella, miten esimerkiksi soijapaputuotteista laitetaan ruokaa. Siksi olemme lähteneet liikkeelle nimenomaan lihan osittaisesta korvaamisesta. Kun tehdään tuttuja ruokia ja käytetään suurimmaksi osaksi tuttuja raaka-aineita, hyppy tuntemattomaan ei tunnu niin suurelta, Tupitsa kertoo.