Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Tervetuloa seuraamaan Rinkeli Grand Prix 2016 -kilpailua Lahteen lauantaina 13.2.2016

Suomen Leipuriliitto ry

Kutsu.
Julkaistu: 12.02.2016 klo 10:35
Julkaisija: Suomen Leipuriliitto ry

Arvoisa tiedotusvälineen edustaja

Tervetuloa seuraamaan Suomen Leipuriliiton järjestämää Rinkeli Grand Prix 2016 -kilpailua
lauantaina 13.2.2016 Koulutuskeskus Salpaukseen, osoitteeseen Svinhufvudinkatu 6, 15110 Lahti.

Rinkeli Grand Prix on ammattioppilaitosten nuorisoasteen leipuri-kondiittoriluokkien SM-kilpailu, jonka Suomen Leipuriliitto järjestää nyt kahdennenkymmenennen seitsemännen (27.) kerran. Kilpailuun voivat osallistua kaikki alle 23-vuotiaat leipuri-kondiittoriluokkien oppilaat.

Kilpailu alkaa lauantaina 13.2.2016 kello 9.00 ja päättyy kello 14.00. Tulosten julkistaminen ja palkintojen jako aloitetaan noin kello 15.30.

Kilpailu käydään kolmihenkisin joukkuein, joita tällä kerralla on ilmoittautunut mukaan kaikkiaan neljästätoista koulusta (ks. liite).

Jokaiseen joukkueeseen kuuluu kaksi oppilasta ja heidän opettajansa. Varsinaiset kilpailijat ovat kaksi oppilasta. Heillä on tukenaan opettaja, joka ei kuitenkaan saa kilpailun aikana mitenkään puuttua kilpailijoiden työhön.

Kilpailussa mitataan sekä leipurin että kondiittorin taitoja. Jokainen joukkue joutuu valmistamaan pakollisen ja vapaavalintaisen kahvileipätuotteen sekä pakollisen ja vapaavalintaisen konditoriatuotteen. Kilpailun vaativuutta kuvaa, että pakollisten tuotteiden reseptit paljastetaan joukkueille vasta kilpailua edeltävänä iltana. Joukkueilla on siis aikaa valmistautua pakollisiin töihin yksi yö eli noin 12 tuntia.

Suomen Leipuriliitto järjestää Rinkeli Grand Prix -kilpailun yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Yhteistyökumppanit ovat Valio Oy, Helsingin Mylly Oy, Leipurin Oyj, Mauste-Sallinen Oy ja Finnbakels Oy. Näiden yhteistyökumppaneiden edustajat, leipomoalan käytännön ammattilaiset, toimivat myös kilpailun tuomareina.

Lämpimästi tervetuloa seuraamaan kilpailua sekä haastattelemaan kilpailijoita.

SUOMEN LEIPURILIITTO RY

Mika Väyrynen

Lisätiedot:
Elina Matikainen, Suomen Leipuriliitto ry, p. 040 719 9021.

Suomen Leipuriliitto ry on vuonna 1900 perustettu leipomoalan ammatinharjoittajien, yritysten ja henkilöiden toimialajärjestö, joka edistää jäsentensä ammatillisia ja taloudellisia etuja, leipomoalan yleisiä toimintaedellytyksiä, leipäkulttuuria, leipomoalan arvostusta ja yhteistoimintaa alalla sekä valvoo jäsentensä etuja työsuhteissa. Julkaisemme maamme ainoaa leipomoalan ammattilehteä, Leipuria.