Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Taitaja2015-kilpailun tarjoilulajissa tarkkuus on valttia

Taitaja2015

Taitaja2015-kilpailun tarjoilulajissa tarkkuus on valttia

Julkaistu: 05.05.2015 klo 10:26
Julkaisija: Taitaja2015

Tarjoilija toimii Taitaja2015-kilpailun aikana asiakaspalvelutehtävissä erilaisin liikeideoin toimivissa ravintoloissa.

Tarjoilija palvelee kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita ja hän toimii vastuullisesti sekä aktiivisesti huomioiden erilaisten asiakkaiden tarpeet. Lajikuvauksen mukaan hän noudattaa työskennellessään anniskelu- ja hygieniamääräyksiä sekä ottaa huomioon kestävän kehityksen toimintaperiaatteet.

Tiistaina 5.5. aamupäivällä tarjoilijoiden kilpailualueella kimmeltää puunattu lasirivistö. Ensimmäinen finaalitehtävä on hyvässä vauhdissa.

Kilpailijoilla on yksi tunti aikaa saada tehtävänannon kattaus valmiiksi. Lasit pitää kiillottaa sekä langantarkasti asettaa aterimet kohdilleen, vuonna 2008 Taitaja-kilpailussa hopeaa saanut Jon Puolakka kertoo kilpailualueen vieressä.

Puolakka kuvailee, kuinka oikeassa ravintolassa samassa tunnin ajassa ehtisi kattaa toistakymmentä pöytää, mutta Taitaja-kilpailupöytä viilataan täydelliseksi.

Tunti voi kuulostaa pitkältä ajalta, mutta se menee yllättävän nopeasti. Laji on siitä jännä, ettei vielä kahden kilpailupäivän jälkeen välttämättä tiedä, kuka on selkeä voittaja.

Kun a la carte -ravintolan mukainen pöytä on valmis, tehtävänä on palvella neljän hengen ravintolaseurue. Kilpailijat esittelevät tehtävässä listan ja kertovat päivän suositukset. Asiakaspalvelussa on myös huomioitava erikoisruokavaliot sekä lisämyynti.

Lajivastaava Vuokko Lindström
etunimi.sukunimi@turku.fi

Tiedote ja kuvat: Jessi Ristilä, puh. 0405103847

Taitaja2015-tapahtuma, valtakunnallinen ammattitaidon SM-kilpailu, TaitajaPLUS sekä Taitaja9, pidetään 5.–7.5.2015 Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa sekä HK Areenalla. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Skills Finland ry, Turun ammatti-instituutti, Axxell Utbildning Ab, Bovallius-ammattiopisto, Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä, Peimarin koulutuskuntayhtymä, Salon seudun koulutuskuntayhtymä, Raision seudun koulutuskuntayhtymä ja Turun Ammattiopistosäätiö.

Taitaja2015 viestii monin tavoin. Voit ladata painokelpoisia kuvia tapahtumasta ja eri kilpailulajeista Kuvat.fi
-palvelusta. Lisäksi käytössäsi on Taitaja2015 Youtube, Twitter, Instagram- ja Facebook-tilit. Nettiradio sekä verkkouutiset.  Kaikki linkit sekä yksityiskohtaiset tiedot eri kilpailulajeista ja tehtävistä löydät myös www.taitaja2015.fi etusivulta.