Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Taistossa hukkaruokaa vastaa

Taistossa hukkaruokaa vastaa

Julkaistu: 06.06.2012 klo 09:30
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Älä ruoki hukkaa -hanke on tarttunut kotitalouksien ruokahävikin vähentämiseen. Alkuvuoden aikana Maa- ja kotitalousnaiset on järjestänyt infotilaisuuksia, joissa on herätelty suunnittelemaan ruokaostoksia ja ruuan valmistusta sekä annettu käytännöllisiä ohjeita tähteiden hyödyntämiseen.

– Kotitalouksissa syntyy ruokajätettä kaksi kertaa enemmän kuin kaupoissa. Hukkaan menevää ruuan määrää voidaan vähentää, kunhan asiaan kiinnitetään huomiota, tietää Niina Rantakari Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta. Älä ruoki hukkaa – nuorten perheiden ruokahävikin vähentäminen -hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriön Laatuketju.

Hävikin taloudellinen merkitys on suuri nuorissa lapsiperheissä, joissa ruuan hankintaan käytettävissä olevat varat ovat usein rajalliset. Kohderyhmä on otollinen myös siksi, että monet käyttäytymismallit opitaan jo lapsuudessa ja nuoruudessa.

Infotilaisuudet on herättänyt ajattelemaan

Älä ruoki hukkaa -infotilaisuudet on tavoittanut liki 2 700 perheen äitiä tai isää. Tilaisuuksia on järjestetty muun muassa MLL:n perhekahviloissa sekä muissa lapsiperheiden kokoontumispaikoissa.

Osallistujat ovat hämmästelleet ennen kaikkea kotitalouksissa syntyvän ruokahävikin suurta määrää sekä käyttämättä jääneen ruuan taloudellista arvoa. Tieto on herättänyt tapahtumissa keskustelua ja moni on tunnustanut kaunistelematta, kuinka paljon ruokaa menee roskiin.

Monissa perheissä heitetään herkästi ruokaa pois parasta ennen -päiväyksen umpeuduttua mutta ruokaa menee hukkaan myös lautashävikkinä.

Monta käytännön konstia hävikin vähentämiseen

Tilaisuudet ovat osoittaneet, että käytännön taidoissa on paljon vaihtelua. Toiset tietoisesti vähentävät roskiin menevän ruuan määrää hyödyntämällä tähteet. Toisilla taas on puutteita jo esimerkiksi ruokien säilyttämiseen ja säilymiseen liittyvissä tiedoissa.

- Ruokahävikki ja sen pienentäminen koettiin kuitenkin hyvin tärkeäksi asiaksi ja konkreettiset vinkit ja ohjeet otettiin ilomielin vastaan, kertoo Etelä-Savon alueella tilaisuuksia järjestänyt kotitalousneuvoja, Mervi Kukkonen.

Hävikkiä voi pienentää suunnittelemalla ruokaostokset ja ruuan valmistus huolella, kiinnittämällä huomiota elintarvikkeiden laatuun, pakkausmerkintöihin ja säilytykseen sekä hyödyntämällä tähteet.

Älä ruoki hukkaa -hanke jatkuu tämän vuoden loppuun.

Lisätietoja
Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, Niina Rantakari, puh. 040 526 4619, niina.rantakari@maajakotitalousnaiset.fi

Älä ruoki hukkaa -blogi: http://alaruokihukkaa.blogspot.com/

Huomioi säilyvyys
- Varmista, että kylmäketju säilyy kotiinkuljetuksissa. Kylmälaukku ja -kallet ovat tarpeen etenkin kesällä.
- Tarkista päiväykset jo kaupassa. Jos ostat esimerkiksi lihaa tarjouksesta lyhyellä käyttöajalla, paista se nopeasti ja pakasta.
- Osta vain tarpeeseen. Helposti pilaantuvia elintarvikkeita ei kannata ostaa varalle. Hanki vain sellaista, joka tulee varmasti syötyä.

Kesän kasvikset tehokäyttöön
- Ruukkuyrtin, purjon tai chilin voi pilkkoa kerralla, vaikka ruokaan tarvittaisiinkin vain osa. Pakasta ylijääväosa pienissä pusseissa tai rasioissa kerta-annoksina ja lisää jäisenä ruokaan.
- Tee salaattia vain se määrä, joka varmasti syödään. Valmis salaatti säilyy kylmässä seuraavaan päivään.
- Hiukan nahistuneen jäävuorisalaatin tai keräsalaatin saa rapeaksi laittamalla salaatin kulhoon ja kaatamalla päälle jääkylmää vettä tai jääpaloja. Anna salaatin seistä vedessä jääkaapissa noin puolituntia ennen käyttöä.
- Ylijääneet raasteet sopivat uuniruokiin, kastikkeisiin tai sämpylätaikinaan.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.