Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Suomalaiset syövät puoli miljoonaa IKEA-kanelipullaa vuodessa

IKEA Oy

Suomalaiset syövät puoli miljoonaa IKEA-kanelipullaa vuodessa

Julkaistu: 01.10.2015 klo 14:00
Julkaisija: IKEA Oy

Sunnuntaina 4.10. vietetään kansallista korvapuustipäivää

Ruotsalainen kansanperinne ”Kanelbullens dag” on rantautunut Suomeen jo vuonna 2006 ja tänäkin sunnuntaina suomalaiset juhlistavat tuttavallisemmin korvapuusteina tunnettuja leivonnaisia naapurimaan tapaan. IKEA myy Suomessa vuosittain jopa puoli miljoonaa kanelipullaa ja juhliikin erilaisten tarjousten muodossa korvapuustipäivää tavarataloissaan ympäri Suomea.

Ystävän kanssa ”fikat”  IKEA-shoppailun lomassa
Ruotsalainen, rento kahvihetki eli ”fika” tunnetaan kansainvälisestikin trendikkäänä kahvittelutapana. IKEA on osaltaan vaikuttanut suuresti ruotsalaisen perinteen tunnetuksi tekemistä maailmalla tarjoillen ruotsalaisia herkkuja kaikissa tavarataloissaan. Sosiaaliseen fika-hetkeen kuuluu kahvin nauttiminen jonkun herkullisen leivonnaisen, kuten tuoreen ja tuoksuvan korvapuustin kanssa. Kansallinen korvapuustipäivä 4.10. on oivallinen tilaisuus tulla viikonloppuna ystävän tai muu läheisen kanssa tunnelmoimaan ruotsalaista kahvikulttuuria IKEA-tavarataloon. Kotiinviemisiksi IKEA Herkkutorilta voi ostaa IKEA KANELBULLAR -pakastepullia, jotka paistuvat uunissa suussa sulaviksi 15 minuutissa.

Konditoriaherkusta joka kodin leivonnaiseksi
Kanelbulle
sain alkunsa Ruotsissa 1920-luvulla, kun sokerin, vehnäjauhojen ja maidon saatavuus helpottui ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Alun perin konditoriaherkkuna suosituksi tullut kanelipulla levisi 1950-luvulla myös kotitalouksiin. Samoihin aikoihin leivonnainen saavutti myös Suomen, jossa se yleistyi nopeasti. Sanan ”korvapuusti” syntyperää ei tiedetä, eivätkä riikinruotsalaiset tunnista sen Suomessa käytettyä ruotsinnosta örfil. Korvapuustia on nimitetty Suomessa myös kierrepullaksi sen pyöreän muodon vuoksi. Kanelipullan tai korvapuustin täytteenä on perinteisesti käytetty voita, kanelia ja sokeria, mutta Ruotsissa käytetään yleisesti myös mantelimassaa.

IKEA viettää kansallista korvapuustipäivää seuraavasti:

• IKEA-ravintola tarjoaa KANELBULLAR-kanelipullan hintaan 0,50 € lauantaista sunnuntaihin
  • KANELBULLAR-pakastekanelipullat 510 g, hintaan 1,95 € (norm. 2,50 €) 1.10–31.10.
  • Lauantaina 3.10. klo 10.–16.00 Helsingin Kampin Narinkkatorilla on IKEA Food Truck, josta voi ostaa edullisesti kahvin tai teen sekä IKEA-kanelipullia, lapsille on myynnissä myös smoothieita.

Lisätietoja: Heidi Azinur, Commercial PR Manager, IKEA Suomi, heidi.azinur@ikea.com, p. 050 3033 888, IKEA Suomi viestintä, pr.finland@ikea.com, p. 040 451 7856

IKEA
IKEA-visio on luoda parempi arki mahdollisimman monille ihmisille. Visiomme ja liikeideamme mukaisesti tarjoamme kauniisti muotoiltuja, toiminnallisia, edullisia ja laadukkaita kodinsisustustuotteita, jotka on valmistettu kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. IKEA-konsernilla on 322 tavarataloa 28 maassa. IKEA-konserniin kuuluvissa tavarataloissa vieraili toimintavuoden 2014 aikana yhteensä 716 miljoonaa ihmistä ja IKEA-kotisivuilla 1,5 miljardia ihmistä. IKEA perustettiin Ruotsissa vuonna 1943. Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa sekä lisäksi IKEA-lähipiste Jyväskylässä. IKEA-tuotteita voi ostaa myös nettikaupasta: www.IKEA.fi