Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » SodaStream: 10 vinkkiä veden juomiseen

SodaStream

SodaStream: 10 vinkkiä veden juomiseen

Julkaistu: 31.12.2014 klo 10:01
Julkaisija: SodaStream

Tee uudenvuodenlupaus juoda päivittäin tarpeeksi vettä!

Alkuvuodesta moni suomalainen laittaa elämäntavat remonttiin. Tipaton tammikuu on luonteva aika jättää väkevämmät nesteet ja lisätä vedenjuontia senkin edestä. Vedenjuonnilla on vaikutuksia sekä ulkoiseen että sisäiseen hyvinvointiin. Siksi SodaStream haastaa ihmiset juomaan lisää vettä ja antaa helpot vinkit vedenjuonnin lisäämiseen.

Vedenjuonnin lisääminen on helppo tapa saada jouluähkyn jälkeen kaivattu sysäys terveellisemmälle elämälle. Vedenjuonnilla on todettu runsaasti myönteisiä vaikutuksia: se voi estää väsymystä ja päänsärkyjä, auttaa painonhallinnassa lisäämällä kylläisyyden tunnetta,  pitää ihon kimmoisana ja kauniina ja poistaa elimistöstä kuona-aineita. Vesi on elimistölle välttämätöntä ja edistää mm. ruuansulatuksen toimintaa ja ravinteiden kuljetusta.

Suomen Urheiluopiston testauspäällikkö Pekka Pulkkinen vannoo riittävän vedenjuonnin nimeen sekä kuntoilussa että normaalissa arjessa:

– Kuntoilevalle henkilölle nestetasapainon säilyttäminen on tärkeää ja riittävä veden saanti pitää aineenvaihdunnan aktiivisena ja auttaa mm. lihaksia toimimaan paremmin ja palautumaan rasituksesta nopeammin. Nesteytyksen tärkeys korostuu pitkäkestoisen liikunnan vaikutuksesta, mutta on tärkeää myös normaalissa arjessa, Pulkkinen sanoo.

Vettä pitäisi juoda päivässä yleisten suositusten mukaan 1–1,5 litraa, ja treenatessa sekä kuumalla ilmalla vieläkin enemmän. Riittävän vesimäärän juominen saattaa tuntua välillä haastavalta.

SodaStreamin maajohtaja Thea Forstén kannustaa ihmisiä tuunaamaan hanavettä, jotta sitä jaksaisi juoda enemmän:

– Tavallisen veden juominen voi joskus kyllästyttää, vaikka kuinka tietäisi, miten hyvää se tekee. Kun veteen lisää välillä kuplia tai vaikkapa tuoreita hedelmiä ja yrttejä, vesi sekä näyttää houkuttelevammalta että maistuu jännittävämmältä, Forstén vinkkaa.

SodaStreamin 10 vinkkiä vedenjuomiseen:

1. Ota tavaksi laittaa juomapullo työpöydällesi, ja yritä täyttää se vaikka kolme kertaa päivän aikana.
  2. Laita vesikannuun hedelmiä, marjoja tai yrttejä, niin vesi näyttää ja maistuu hyvältä. Esimerkiksi limelohkot, mintunlehdet ja jäiset mansikat ovat loistava yhdistelmä.
  3. Hiilihapota vettä, jotta saat vaihtelua tavalliselle hanavedelle. Hiilihapotetun veden pH-arvo on täysin turvallinen hampaille.
  4. Ajattele vedenjuomista myös rahansäästönä. Tilaa ainakin ravintoloissa limsojen ja alkoholin sijaan vettä tai hiilihapotettua vettä ja huomaat varmasti eron laskussakin.
  5. Laita vesilasi sängyn viereen ja juo heti herättyäsi lasi vettä, virkistää varmasti!
  6. Juo vesilasi myös ennen nukkumaanmenoa, niin et herää yöllä janon tunteeseen.
  7. Laita puhelimeesi hälytys muutaman kerran päivässä, ja käy silloin täyttämässä vesilasisi tai -pullosi. Vaihtoehtoisesti voit ladata puhelimeesi tähän tarkoitukseen suunnitellun sovelluksen.
  8. Kuljeta laukussasi aina kätevää vesipulloa. Näin säästät samalla rahaa, kun et joudu ostamaan kalliita vesipulloja kioskeilta.
  9. Jos haluat muutenkin keventää oloasi, ota tavaksi juoda iso lasillinen vettä ennen ruokailua. Tämä vie terän suurimmalta nälältä.
  10. Osallistu SodaStreamin Vesihaasteeseen: Koeta lisätä vedenjuontiasi kuukauden ajan ja seuraa oloasi: tunnetko olosi kuun loputtua virkeämmäksi?

SodaStream kannustaa suomalaisia lisäämään vedenkulutustaan ja aloittaa tammikuussa Vesihaasteen. Vesihaasteeseen osallistutaan juomalla joka päivä yleisten suositusten mukaan 1–1,5 litraa vettä ajalla 12.1.–8.2.2015 ja lähetetään kasvo- tai vesihetkikuva sekä raportoidaan fiiliksistä Instagramissa #sodastreamvesihaaste @sodastreamsuomi. Joka viikko kuvan lähettäneiden kesken arvotaan yksi SodaStream Play -laite. Kisan loputtua 13.2.2015 mennessä voi lähettää Ennen ja jälkeen -kollaasikuvan kasvoistaan ja osallistua pääpalkinnon arvontaan. Pääpalkintona arvotaan vuoden kuplavedet (sis. Play-laite, 2 kpl Fuse-juomapulloja, 4 kpl hiilidioksidipulloja, 4 kpl makuvesiä). Pääpalkinnon arvontaan voi osallistua joko Instagramissa #sodastreamvesihaaste @sodastreamsuomi tai sähköpostitse lähettämällä Ennen ja jälkeen -kuvat osoitteeseen info@sodastream.fi.

Liite 1. Yleinen suositus juomisesta

Liite 2. Yrttivesipullo-kuva

Lisätiedot:

SodaStream Suomi, maajohtaja Thea Forstén

p. 050 0687 768, thea.forsten@sodastream.fi

Kuvapyynnöt ja laitekyselyt:

Viestintätoimisto Drum, Kristiina Heikkonen

p. 044 0506 005, kristiina.heikkonen@drum.fi

SodaStream on 45 maassa toimiva virvoitusjuoma-alan yritys, joka valmistaa ja markkinoi hiilihapotuslaitteita ja virvoitusjuomien valmistamiseen tarkoitettuja makutiivisteitä. SodaStream on alansa globaali markkinajohtaja. Hiilihapotuslaitteita on 500 000 suomalaisessa kotitaloudessa. SodaStream on kodin virvoitusjuomalaitteiden markkinajohtaja noin 95 prosentin markkinaosuudellaan. Sillä on noin 18 prosentin osuus hiilihapotetuissa vesissä (sis. kivennäisvedet) ja noin 5 prosentin osuus virvoitusjuomamarkkinoista. Suomessa SodaStreamilla on noin 700 jälleenmyyjää ja juomavalikoimaan kuuluu yli 60 erilaista virvoitusjuomaa ja makuvettä. Yhtiön osake on noteerattu New Yorkin pörssissä. www.sodastream.fi