Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Ruokaneuvot vastaa juhlanjärjestäjän kysymyksiin

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Ruokaneuvot vastaa juhlanjärjestäjän kysymyksiin

Julkaistu: 16.05.2012 klo 09:39
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Mitä laittaa ylioppilasjuhlassa pöytään? Miten huomioida rippilapsen keliaakikko-serkku tai kuinka paljon varata tarjottavaa kesäjuhlien 150 vieraalle?

Kun juhlatarjoilu askarruttaa, apua saa Maa- ja kotitalousnaisten Ruokaneuvot-palvelusta. Se on sähköpostipalvelu, josta saa vastauksia ruokaan, ruuanlaittoon ja leivontaan liittyviin kysymyksiin. Kysymyksiä voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen ruokaneuvot@maajakotitalousnaiset.fi. Vastauksen saa omaan sähköpostiin usein jo samana, yleensä kuitenkin viimeistään seuraavana arkipäivänä. Kysymyksiin vastaavat ammattitaidolla Maa- ja kotitalousnaisten viisi kotitalousneuvojaa.

– Juhlien alla kysytään useimmin vinkkejä menun laatimiseen, arviota tarvittavista leivonnais- ja ruokamääristä sekä apua erityisruokavaliota noudattavien vieraiden huomioimiseen, tietää palvelua koordinoiva vt. kehityspäällikkö Niina Rantakari Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta.
– Joskus on vanha tuttu reseptikin hukassa.

Kysymyksiä ja vastauksia on koottu myös Maa- ja kotitalousnaisten verkkosivuille www.maajakotitalousnaiset.fi » Kotitalous ja ruoka » Vinkit arkeen ja juhlaan. Katso tiedotteen lopusta myös ruokaneuvojien vinkit onnistuneeseen juhlaan sekä vuohenjuusto-lakkakakun ohje.

Lisätietoja: vt. kehityspäällikkö Niina Rantakari, puh. 040 526 4619, niina.rantakari@maajakotitalousnaiset.fi

Ruokaneuvojien vinkit onnistuneeseen juhlaan

• Suunnittele tarjoilu. Riittääkö kahvitus vai tarjotaanko kokonainen ateria? Pitkissä juhlissa tarvitaan myös yöpalaa. Ruokalajeja ei tarvitse olla monta, mutta määrässä ei sovi pihistellä.
  • Muista dieetit, erityisruokavaliot, mahdolliset kansainväliset ruoka- ja tapatottumukset sekä juhlijoiden ikärakenne. Ruuan menekkiin vaikuttaa myös se, kuinka kauan juhlavieraat odottavat tarjoilua.
  • Huomioi kylmäsäilytystilojen määrä ja ruokien kuumennusmahdollisuudet ruokalistaa suunnitellessasi.
  • Varaa riittävästi tekijöitä keittiöön ja tarjoiluun. Jaa vastuualueet. Noutopöydän hoitamiseen tarvitaan vieraiden määrästä riippuen 2 – 4 tarjoilijaa.
  • Kun tarjolla on useita ruokalajeja, ruokien ottaminen hidastuu. Jos vieraita on sata, noutopisteitä on hyvä olla neljä.
  • Mikäli juhlissa on alkoholitarjoilua, muista myös alkoholittomat vaihtoehdot. On kohteliasta tarjota alkoholitonta vaihtoehtoa houkuttelevasti ja luontevasti niin, ettei sitä tarvitse erikseen pyytää.
  • Tarkista kattaukseen ja juomien tarjoiluun liittyvät yksityiskohdat. Riittävätkö omat astiat vai vuokrataanko? Riittääkö pöytätila, entä tuolit? Myös pöytäliinat voi vuokrata.
  • Ota kattauksessa huomioon vuodenaika ja värit sekä juhlan teema tai luonne.
  • Suunnittele sopiva pöytämuoto. Onko syytä laatia istumajärjestys? Kuka on kunniavieras, ja tarvitaanko pöytäkarttaa?
  • Seremoniamestarista voi olla hyötyä: hän pitää aikataulun ja ohjelman käsissään niin, että myös ruoka- ja juomatarjoilu sujuvat ja vieraat tietävät, mitä kulloinkin tapahtuu.

Muista myös: Varaa riittävä määrä kukkamaljakoita ja/tai laskutilaa lahjoille. Toimita kutsut ajoissa. Muista mahdolliset vastauspyynnöt: kenelle ja mihin mennessä. Tuntevatko vieraat juhlapaikan – olisiko kartasta ja ajo-ohjeesta apua? Miten mahdollisista lahjatoiveista viestitään? Muista kiittää vieraita jälkikäteen: henkilökohtaisesti, postitse vai lehti-ilmoituksella?

Vuohenjuusto-lakkakakku

Pohja
4 kananmunaa
1,5 - 2 dl  sokeria
1 rkl vaniljasokeria
2 dl  vehnäjauhoja
2 tl  leivinjauhetta
0,25 - 0,5 dl jauhettua mantelia

Kostutus
n. 1,5 - 2 dl  lakkaliköörillä maustettua maitoa

Täyte
n. 2 dl  lakkahilloa
2 dl  kuohukermaa
n. 200 g  pehmeää vuohenmaitotuorejuustoa (esim. Chavroux)
200 g  vaniljarahkaa
n. 2,5 dl  (tai oman maun mukaan) lakkoja
sokeria tai lakkahilloa maun mukaan

Pinnalle
lakkahilloa
lakkoja

Reunoille
2,5 dl  vaahtoutuvaa vaniljakastiketta
200 g  sitruunarahkaa
100 g  maustamatonta tuorejuustoa

• Vatkaa sokerit ja munat kuohkeaksi vaahdoksi. Lisää vaahtoon keskenään sekoitetut kuivat aineet kevyesti käännellen.
  • Voitele kakkuvuoka rasvalla ja leivitä pinta esim. korppujauhoilla. Kaada taikina vuokaan ja paista 200 asteisen uunin toiseksi alimmalla tasolla n. 15 - 20 minuuttia.
  • Kumoa kakku vähän jäähtyneenä. Leikkaa jäähtynyt kakku kolmeen osaan.
  • Valmista täyte. Vatkaa kerma ja lisää joukkoon tuorejuusto ja rahka. Lisää marjat kevyesti käännellen. Makeuta sokerilla ja/tai lakkahillolla mieleiseksi.
  • Kostuta pohjalevy ja levitä sen päälle lakkahilloa. Levitä hillon päälle kermaseosta. Kokoa kakku tällä tavoin. Sivele kakun pintaan ohut kerros lakkahilloa. Anna vetäytyä yön yli jääkaapissa.
  • Levitä lakat kakun pinnalle (voit myös käyttää halutessasi pelkkää lakkahilloa). Jos haluat kakusta juhlavamman, tee marjojen päälle kiille hyytelösokeripaketin ohjeen mukaan.
  • Vaahdota vaniljakastike mahdollisimman kuohkeaksi vaahdoksi. Sekoita joukkoon rahka ja tuorejuusto. Mausta halutessasi lakkaliköörillä. Pursota tai levitä seos kakun reunoille ja lakkojen ympärille.
  • Kakku on kaunis sellaisenaankin. Viimeistele halutessasi koristelu tuoreilla yrteillä, pähkinärouheella tai kultapalloilla. Asettele tarjoiluvadille halutessasi ananaskirsikoita.

Vinkki: Kakku onnistuu myös ilman vuohenjuustoa. Juuston voi korvata tavallisella, maustamattomalla tuorejuustolla.

Kuva kakusta tiedotteen lopussa linkkinä, kuva: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus  / Katja Kauppila.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.