Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » PERUNANNOSTOT JA VASTAANOTTO TÄYDESSÄ VAUHDISSA

Pohjolan Peruna Oy

PERUNANNOSTOT JA VASTAANOTTO TÄYDESSÄ VAUHDISSA

Julkaistu: 12.09.2014 klo 11:08
Julkaisija: Pohjolan Peruna Oy

Suomessa on tänä vuonna odotettavissa määrällisesti varsin normaali perunasato. Osa Pohjois-Suomen nostoista käynnistyi jo viime viikolla ja kiireisimmät viikot ovat juuri alkamassa hyvässä perunannostosäässä. Haastavasta kesästä huolimatta päästäneen Keski-Pohjanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla täysin normaalille satotasolle. Etelä-Suomessa on ollut paikoitellen todella vaikeita tilanteita ja myös Suupohjan alueella satotasot tulevat todennäköisesti jäämään alle normaalin, koska kesäkuun hallat sekä kuiva ja kuuma heinäkuu hidastivat kasvua. Etelämpänä kuivuus on paikoitellen vaikuttanut perunan laatuun aiheuttaen perunarupea.  Perunan kokonaissatoarvio on koko maassa noin 600 miljoonaa kiloa eli vähemmän kuin viime vuonna. Sen sijaan Keski-Euroopassa odotetaan tänä vuonna erinomaista perunasatoa, sillä säätilat ovat suosineet kasvukaudella ja sateitakin on saatu riittävästi. Pohjoismaissakin satoennuste on hyvä.

Joka syksyinen perunan vastaanotto Pohjolan Peruna Oy:n tehtaalla Raahen Vihannissa on käynnistynyt hiljalleen jo viime viikolla, mutta tällä viikolla alkaa perunarekkoja saapua tehtaalle tiuhaan tahtiin. Tehtaalle odotetaan tulevan jopa 45 perunakuormaa päivässä ja perunanmäärässä tämä tarkoittaa 1,5 miljoonaa kiloa.

Pohjolan Peruna Oy:n perunatarve on tänä vuonna lähes 40 miljoonaa kiloa. Suurin osa raaka-aineesta tulee sopimusviljelijöiltä, joita Pohjolan Perunalla on lähialueilla kolmisenkymmentä. Kaikki peruna tulee Suomesta ja valtaosa Pohjanmaan neljästä maakunnasta. Hankintapäällikkö Mika Räbinän mukaan perunasato näyttää tänä vuonna täyttävän kaikki sille asetetut laatukriteerit.