Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Perjantaina 12.4.2013 vietetään ruokapäivää

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Perjantaina 12.4.2013 vietetään ruokapäivää

Julkaistu: 04.04.2013 klo 09:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

”Se, mitä nykyisin Suomessa syömme, kertoo paljon sekä meistä että ajastamme. Välillä ruoka tuntuu olevan jopa kansallisen identiteettimme tai itsetuntomme symboli”, sanoo Helsingin yliopiston ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Talonpoikaiskulttuurisäätiö järjestävät perjantaina 12.4.2013 ruokapäiväkirjakeruun. Suomalaisten toivotaan pitävän tuolloin päiväkirjaa ruokaan liittyvistä valinnoistaan ja kokemuksistaan. Kirjoita ruokapäiväkirjaan, mitä ruokaa ostit, teit ja söit perjantaina 12.4.2013. Kerro, mitkä asiat vaikuttivat tuotteiden valintaan ja mitä tuotteita suosit tai vältät. Kuvaile myös, millaisia ajatuksia ja tunteita ruoka tuona päivänä herätti sekä miten ruokateema tuli vastaan päivän mediatarjonnassa.

Professori Johanna Mäkelä toivoo kirjoituksia kaiken ikäisiltä ja erilaisilta ihmisiltä: ”On todella upeaa, että nyt järjestetään keruu tästä ajankohtaisesta ja yhteiskunnallisesti merkittävästä meitä kaikkia joka päivä koskettavasta aiheesta. Olisi ilahduttavaa, jos mahdollisimman monenlaiset ihmiset innostuisivat kuvaamaan omaa ruokapäiväänsä. Mitä suurempi joukko kirjoituksia saadaan, sitä tarkempi kuva suomalaisesta ruokakulttuurista, ruokatavoista ja ruoan merkityksestä vuonna 2013 syntyy”, toteaa Mäkelä.

Lähetä kirjoituksesi SKS:aan 6.5.2013 mennessä joko postitse, sähköpostin liitetiedostona tai internetissä osoitteessa http://www.finlit.fi/arkistot/keruut/ruoka.htm
Tarkemmat vastausohjeet löytyvät osoitteesta http://www.finlit.fi/kra/keruut/ruoka.pdf

Kirjoitukset arkistoidaan SKS:aan ja sähköisessä muodossa saapuvat kirjoitukset lisäksi Yhteiskuntatieteelliseen tietoarkistoon tutkimuskäyttöön.

Parhaat kirjoitukset palkitaan syksyllä 2013. Ensimmäinen palkinto on 500 euroa. Lisäksi kaikkien vastanneiden kesken arvotaan ruoka-aiheisia kirjoja.

SKS:n kansanrunousarkisto, p. 0201 131 240, keruu@finlit.fi

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura. SKS tallentaa ja tutkii suomalaista kulttuuria, on Suomen suurin humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, tukee Suomen kirjallisuuden vientiä sekä välittää tietoa suullisesta ja kirjallisesta kulttuurista ja niiden tutkimuksesta. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki