Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Pakkausmerkinnät valokeilassa -kampanja alkaa - Päiväysmerkintöjen ymmärtämisessä puutteita

Evira

Julkaistu: 22.01.2009 klo 12:34
Julkaisija: Evira

Suomalaisista enemmistö eli 64 % on sitä mieltä, että elintarviketta voi syödä ”viimeinen käyttöpäivä” -päiväyksen jälkeen ja 14 % arvioi, että tällaista elintarviketta saa edelleen myydä. Näin ei kuitenkaan ole.

Päiväysmerkintöjen ero on edelleen epäselvä useille suomalaisille. Vastaajista 84 prosenttia sanoi, että tuotetta voi syödä parasta ennen päivän jälkeen kuten asia on, mutta 63 prosenttia arvioi toisaalta virheellisesti, ettei tuotetta voi myydä enää parasta ennen -päivän jälkeen. Taloustutkimuksen Elintarviketurvallisuus- virasto Eviralle tekemän selvityksen mukaan suomalaiset lukevat hyvin pakkausmerkintöjä (81 % vastaajista).

Tutkimukseen vastanneet ilmoittivat lukevansa erityisesti rasvan määrää ja laatua koskevat merkinnät, päiväykset, tuotteen ainesosat/valmistusaineet sekä energiamäärän. Myös elintarvikkeen alkuperä ja suolapitoisuus luetaan. Eniten pakkausmerkintöjen lukemista haittaa merkintöjen huono näkyvyys pienten kirjainten tai heikon kontrastin takia.

”Tuoreet kasvot 2009 – pakkausmerkinnät valokeilassa” -kampanjan avulla innostetaan ja opastetaan kuluttajia lukemaan sekä elintarvikkeiden merkintöjä että lemmikkieläinten ruokien pakkausmerkintöjä. Evira on julkaissut esitteen 7 syytä tutustua pakkausmerkintöihin. Kampanjan keskeisiä teemoja ovat: päiväysmerkinnät ja niiden erot, koostumus- ja ravintosisältömerkinnät - erityisesti suola, rasva, kuitu, sokeri ja energia, lisäaineet sekä alkuperämerkinnät. Kuluttajille tarjotaan tiivistä, käytännöllistä tietoa omien valintojen tueksi.

Viranomaiset ja järjestöt järjestäjinä
Kampanjan toteuttavat Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, Finlands svenska Marthaförbund r.f., Kuluttajat - Konsumenterna ry, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, Marttaliitto ry ja Suomen Kuluttajaliitto ry. Kampanjan aikana järjestöillä on paikallisia yleisötilaisuuksia eri paikkakunnilla ja koulutusta ammatti- ja ammattikorkeakouluissa.

Valituksille väylä
Tutkimuksessa ilmeni, että viidesosa vastaajista oli valittanut viimeisen vuoden aikana ostamistaan elintarvikkeista. Useimmin valitettiin pilaantuneesta elintarvikkeesta (69 % vastanneista). Pakkausmerkinnöistä on valittanut 8 % vastanneista ja vanhentuneesta päiväyksestä 6 % vastanneista.

Kampanjan tavoitteena on rohkaista kuluttajia antamaan palautteita puutteellisista merkinnöistä oikealle viranomaiselle. Oman kunnan elintarvikevalvontaviranomaisen yhteystietojen löytämisen helpottamiseksi on perustettu kuntahaku. Valitsemalla listalta oman kunnan tai kuntayhtymän nimen saa kuntayhtymän elintarvikevalvonta-asioissa päivystysajat, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Kuntahaku löytyy pakkausmerkintäkampanjan ja Eviran internetsivuilta.
Viranomaiset keräävät vuoden kuluessa palautetta ja aloitteita pakkausmerkintöjen esilletuomisesta ja muutostarpeista. Ne toimitetaan edelleen oikeille tahoille.

Lisätietoja pakkausmerkinnöistä löytyy kampanjasivustolta: www.tuoreetkasvot.fi

Ylitarkastaja Annika Nurttila, p. 020 77 24290, 050 557 6414
Ylitarkastaja Tytti Itkonen, p. 020 77 24296, 050 558 2696