Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Martat palkittiin Muoto2016 Ruokateko -palkinnolla

Marttaliitto ry

Martat palkittiin Muoto2016 Ruokateko -palkinnolla

Julkaistu: 31.08.2016 klo 22:14
Julkaisija: Marttaliitto ry

Martat ovat saaneet Aller Median järjestämässä vuosittaisessa Muoto2016-gaalassa palkinnon Ruokateko2016. Marttojen valintaa raati perustelee mm. pitkäjänteisellä, arvokkaalla työllä, jota Martat ovat tehneet suomalaisen ruokakulttuurin ylläpitämiseksi ja edistämiseksi.

- Palkinto on tunnustus järjestömme 70 työntekijän ja 46 600 jäsenemme, marttojen, tekemästä työstä. Martoissa on testattu, kokeiltu ja valmistettu jo 117 vuoden ajan ruokaa suomalaiseen makuun, koko ajan uutta suomalaisille tarjoten. On hienoa, että matkassamme on aina hyviä yhteistyökumppaneita. Kiitos myös heille, iloitsi Marttaliiton hallituksen puheenjohtaja Lea Sairanen tapahtumassa.

Martat ovat tehneet päivittäin, jo vuodesta 1899 työtä suomalaisten perheiden, kotien ja ruokakulttuurin puolesta. Martoille on tärkeää, että suomalainen arvostaa suomalaista ruokaa ja suomalaisen ruokakulttuurin perinteet siirtyvät sukupolvelta toiselle. - Esimerkiksi jo 1930-luvulla vaikuttanut raakaravinto-teema antoi silloin ja antaa edelleen kivoja ideoita kasvisten monipuoliseen käyttöön. On myös hienoa, että osaamme erottaa juhlan ja arjen myös ruokapöydässä, painottaa Sairanen.

Martat ovat myös keräämässä suomalaisten ruokamuistoja RuokaKalevalaan, maakuntien pito- ja perinneruokia sekä valitsemassa Suomi100-juhlavuoteen Suomelle kansallisruokaa yhdessä suomalaista ruokakulttuuria edistävän Elo-säätiön kanssa.

Suomalainen ruoka on terveellistä ja taloudellista, täynnä upeita suomalaisia luonnonantimia, kuten marjoja, sieniä, villiyrttejä - kotimaista villikalaa unohtamatta. Marttojen ruokaneuvontaa ohjaa ympäristönäkökulma. Ruokahävikin vähentäminen onkin Martoille sydämen asia.

Marttojen ruokaneuvonta tavoittaa vuosittain 110 000 henkilöä. Martat.fi-verkkopalvelun vierailut nousevat yli 6 miljoonaan. Sosiaalisen median kanavissa viihtyy yli 90 000 marttailusta kiinnostunutta fania. - On upeaa, että näin moni arvostaa tarjoamaamme neuvontaa, toteaa puheenjohtaja tyytyväisenä.

Suomalainen ruokaperinne elää vahvana myös tänään ja tulevaisuudessa, meidän jokaisen ruokalautasella. - Tehdään yhdessä suomalainen ruokateko - ja ihan joka päivä, kannustaa Sairanen.

Palkintoa oli vastaanottamassa Marttaliiton puheenjohtaja Lea Sairanen, kehittämispäällikkö Arja Hopsu-Neuvonen, toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä, Kymenlaakson Marttojen toiminnanjohtaja Anne Saarikko sekä Etelä-Karjalan Marttojen toiminnanjohtaja Tuija Valjakka

Muoto-gaala on Koti ja keittiö -lehden ja Aller Median vuosittain järjestämä gaala, jossa palkitaan suunnittelijoita, yrityksiä ja yhteisöjä. Palkintokategorioita on yhteensä seitsemän, jotka ovat tänä vuonna 2016 Elämäntyö, Lupaus, Käyttöesine, Sisustustuote, Kierrätystuote, Ruokateko ja Palvelumuotoilu. Raatiin kuuluvat Helsinki Design Weekin johtaja Kari Korkman, Habitaren ohjelmajohtaja Laura Sarvilinna, Royal Ravintoloiden omistaja Mia Saari ja Pentagon Designin luova johtaja Arni Aromaa.

Lisätiedot:

Marttaliitto
Arja Hopsu-Neuvonen, kehittämispäällikkö, arja.hopsu-neuvonen@martat.fi, 050 511 8116
Marianne Heikkilä, toiminnanjohtaja, marianne.heikkila@martat.fi, 050 3751195

Martat on kansalaisjärjestö, joka edistää kotien ja perheiden hyvinvointia ja kotitalouden arvostusta. Vaikutamme, autamme, opastamme ja inspiroimme. Ideoimme ja teemme ruokaan, ravitsemukseen, puutarhanhoitoon, ympäristöön, kodin talouteen ja kodinhoitoon liittyvää aineistoa tarjoten tekemisen iloa ja onnistumisen elämyksiä. Valtakunnalliseen keskusjärjestö Marttaliittoon kuuluu 15 alueellista piiriä, joissa kotitalous- ja puutarha-asiantuntijat neuvovat ja kouluttavat. Kotitalousneuvontamme tavoitti vuonna 2015 lähes 112 000 henkilöä. Paikallisia marttayhdistyksiä on 1300 ja niissä 46 600 jäsentä. Martat viihtyvät ja harrastavat yhdessä sekä järjestävät yhdistyksissä tapahtumia kotitalouden, kädentaitojen ja opiskelun merkeissä. http://www.martat.fi