Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Maa- ja kotitalousnaisten Ruokaneuvot: Leivo römppäviikolle piianpullia!

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maa- ja kotitalousnaisten Ruokaneuvot: Leivo römppäviikolle piianpullia!

Julkaistu: 06.10.2014 klo 10:04
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Kekristä, maatalousväen vuoden tärkeimmästä juhlasta, alkoi palvelusväen ainoa vuosilomaviikko eli römppäviikko. Silloin piioilla ja rengeillä oli mahdollisuus käydä kotipaikkakunnallaan, ja usein heille annettiin mukaan uuden sadon tuoreita tuotteita.

- Koulujen syyslomaviikko on oiva aika viettää römppä- eli riivi, kekri- tai kissaviikkoa! Leipokaa lasten kanssa yhdessä esimerkiksi piianpullia ja herkutelkaa uuden sadon tuotteilla, kehottaa Pohjois-Savon maa- ja kotitalousnaisten ruoka-asiantuntija Sanna Louna.

Römppäviikolla palvelusväki vietti paljon juhlia ja tansseja, ja esimerkiksi palvelusväen häät juhlittiin usein viikon aikana.

Vapaaviikolla piiat ja rengit myös päättivät, jatkavatko he entisen talon palveluksessa vai pestautuvatko uuteen taloon töihin. Viikolla järjestettiinkin pestuumarkkinoita, eräänlaisia työnhakutapahtumia.

Kekrin perinteet ovat siirtyneet jouluun

Kekrinä juhlittiin satovuotta, yhden vuodenkierron päätöstä ja seuraavan alkamista. Kekrin juuret ovat vuosituhansia vanhassa eurooppalaisessa maalaiskulttuurissa.

Kekri on ollut liikkuva juhla, jota jokainen talo on viettänyt omien sadonkorjuutöidensä päätteeksi. 1800-luvulla kekrin juhlinta liitettiin pyhäinpäivän viettoon.

- Ruoka ja syöminen olivat tärkeä osa kekriä. Maataloissa syötiin ja juotiin ylenpalttisesti sekä herkuteltiin juuri valmistuneen sadon antimilla, ruoka-asiantuntija Louna kertoo.

Entisaikaan uskottiin, että ruokaa piti olla esillä aamusta iltaan, jotta ruoka ei loppuisi seuraavana vuonna talosta.

Useat kekrin perinteet ovat siirtyneet jouluun ja uuteen vuoteen. Joulukinkku oli ennen kekriporsas, joulupukki kekripukki. Tinaa valamalla puolestaan ennustettiin kekristä alkavaa uutta vuotta.

Vapaaviikolle leivottiin piianpullat

Joissakin taloissa talo antoi vehnästarpeet ja piika leipoi pullat riiviviikoille lähtiessään. Toisissa taloissa piika puolestaan tarjosi pullat talonväelle ennen kuin ”rinnus aakes” eli ennen kuin ”vaihdettiin vapaalle”.

1. Valmista pehmeä hyvä pullataikina. Taikinasta, jossa on puoli litraa maitoa, saat kaksi kakkua.
  2. Hiero taikinasta pieniä pyöreitä pullia. Taputtele ne pyöreiksi kakkaroiksi.
  3. Kastele voisulassa ja kaneli-sokeriseoksessa molemmin puolin.
  4. Lado kakkarat voideltuun kuivakakkuvuokaan pystyyn vierekkäin renkaan muotoon.
  5. Anna kohota. Paista 180 asteessa noin 30–40 minuuttia.
  6. Kumoa ja leikkaa kuten kuivakakku. Palaset voi myös irrottaa toisistaan.

Tiesitkö tämän kekristä?

• Kekristä on käytetty useita eri nimityksiä, kuten köyri, köyry, keyri ja keuri.
  • Tärkeitä kekriruokia olivat muun muassa lammas, puurot, makkarat, limput, kalat, talkkuna ja juurekset.
  • Perunoita ja nauriita ei syöty kekrinä, sillä niiden syömisen uskottiin aiheuttavan paiseita ja ajoksia.
  • Entisaikaan vuosi vaihtui kekristä, joten silloin oli hyvä ennustaa tulevaa. Enteitä nähtiin muun muassa haloista, suolasta ja valatusta tinasta.
  • Uskottiin, että kekrinä vainajat ja haltiat ovat liikkeellä. Vainajat pidettiin tyytyväisenä lämmittämällä heille sauna ennen muuta väkeä sekä kattamalla heille pöytä isäntäväen ollessa saunassa.

Muita reseptejä römppäviikolle

Uuniohrapuuro ja marjakeitto

1 l maitoa
1,25 dl rikottuja ohrasuurimoita
(2–3 omenaa, 4 dl raasteena)
0,5 tl suolaa
2 rkl juoksevaa hunajaa

1. Laita kaikki aineet vuokaan, sekoita.
  2. Kypsennä 175 asteessa uunissa noin kaksi tuntia tai pakkauksen ohjeen mukaan.
  3. Sekoita muutaman kerran kypsennyksen aikana.
  4. Tarjoa kanelin ja maidon tai marjakeiton kanssa

Marjakeitto

6 dl vettä (5 + 1 dl) tai laimeaa mehua
noin 1 dl sokeria
3 rkl perunajauhoja
noin 500 g pakastemarjoja

1. Sekoita kattilassa sokeri ja 5 dl vettä tai mehua.
  2. Lisää mielellään hieman vähemmän sokeria, ettei keitosta tule liian makeaa. Lisää lopussa enemmän sokeria, jos kaipaat lisää makeutta.
  3. Sekoita perunajauhot ja 1 dl kylmää vettä ja lisää kattilaan.
  4. Kiehauta keitto koko ajan sekoittaen.
  5. Kun seos on sakeutunut, lisää joukkoon marjat ja jatka kiehauttamista koko ajan sekoittaen.
  6. Kaada marjakeitto kulhoon ja ripottele pinnalle ohut kerros sokeria, jottei keiton päälle muodostu kalvoa.

Punajuuri-porsaspaisti

10 annosta

1,4 kg porsaan paistia
800 g punajuurta
300 sipulia
0,5 dl öljyä
0,5 rkl suolaa
n. 1,2 l vettä
1 tl kokonaisia maustepippureita
1 tl kokonaisia valkopippureja
2–3 laakerinlehteä
muutama timjamin oksa
1 oksa rosmariinia

1. Leikkaa liha, punajuuret ja sipulit kuutioiksi ja laita pataan tai uunivuokaan. Sekoita öljy lihojen joukkoon.
  2. Anna lihojen ja sipulien ruskistua kuumassa 250 asteessa uunissa noin 10 minuuttia.
  3. Lisää suola, mausteet ja vesi ainesten päälle ja anna hautua noin kaksi tuntia.
  4. Halutessasi voit suurustaa lientä maissitärkkelyksellä.
  5. Tarjoa perunasoseen tai kuorineen uunissa kypsytettyjen perunoiden kanssa.

Kaalisalaatti

400 g valkokaalia
1 iso porkkana
1 palsternakka
1 dl vettä
0,5 dl väkiviinaetikkaa
1–2 rkl sokeria
vajaa 0,5 tl suolaa
2 rkl öljyä
0,5 dl kuivattuja karpaloita

1. Suikaloi kaali esimerkiksi juustohöylää apuna käyttäen. Kuori ja raasta porkkana ja palsternakka.
  2. Kuumenna kattilassa vesi. Lisää sokeri ja suola. Sekoita kunnes sokeri on sulanut.
  3. Lisää etikka ja öljy.
  4. Kaada marinadi raasteen joukkoon. Anna marinoitua vähintään puoli tuntia mieluiten seuraavaan päivään.
  5. Voit valuttaa salaatin ennen tarjoilua, jos marinadia on liikaa. Laita karpalot salaatin päälle juuri ennen tarjoilua.

Ohjeet löytyvät myös Maa- ja kotitalousnaisten nettisivuilta
www.maajakotitalousnaiset.fi/vinkit-ja-teemat

Lähteinä käytetty
Pohjois-Savon maa- ja kotitalousnaisten ruoka-asiantuntija Marja Niskasen Kekri-materiaali