Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Maa- ja kotitalousnaiset suosittelee värikästä ateriaa pääsiäisen iloksi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maa- ja kotitalousnaiset suosittelee värikästä ateriaa pääsiäisen iloksi

Julkaistu: 01.04.2014 klo 09:45
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Pääsiäisenä syödään juhlavasti. Ateriakokonaisuus kätkee sisäänsä myös perinteikkäitä vertauskuvia.

Pääsiäisen ruokaperinne nousee kristillisestä symboliikasta. Pääsiäisruuat nautitaan ylösnousemuksen juhlan kunniaksi.
- Koska pääsiäinen on kristikunnan suurin juhla, pääsiäisherkut tehdään perinteisesti kalliista aineista. Voita, sokeria, munia ja kuivattuja hedelmiä käytetään runsaasti, kuvailee Etelä-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaisten ruoka-asiantuntija Asta Asunmaa.

Elämän ja hedelmällisyyden vertauskuvia

Pääsiäisenä ruoka-aineilla on myös vertauskuvallista arvoa. Kananmuna kuvaa ikuista elämää ja ylösnousemusta. Munia onkin pääsiäisen kunniaksi maalattu juhlaviksi vuosisatojen ajat.

Manteli, jota pääsiäisleivonnaisissa käytetään runsaasti, yhdistetään Kristuksen herruuteen. Suklaapuput taas ovat hedelmällisyyden ja uuden elämän vertauskuvia.

Munien ja mantelien lisäksi pääsiäisen ruokapöytään kuuluvat yhä tänä päivänä rahka, mämmi, sitrushedelmät sekä broileri ja kalaruoat, pääsiäislammasta unohtamatta.

Pääsiäisen tarjoilut on ruokaperinteiden sekoitus

- Suomessa omia pääsiäisajan herkkuja on vain muutamia, koska pöydän antimet ovat tähän vuodenkierron aikaan olleet niukimmillaan, Asta toteaa.

Ruokaperinteet ovat nykyisin kuitenkin levinneet yli kirkkokuntarajojen. Esimerkiksi pasha kuuluu muidenkin kuin ortodoksien pääsiäiseen. Pasha on venäläisperäinen pääsiäisherkku, joka alun perin valmistettiin rahkana säilötystä, paaston aikana talteen kerätystä maidosta. Vanhaan suomalaiseen pääsiäisperinteeseen puolestaan kuului uunijuusto, jos lehmä oli jo ehtinyt poikia.

Perinteisin suomalainen pääsiäisruoka on mämmi. Se juontaa juurensa pääsiäisjuhlan hapattamattomaan leipään, joka on pahasta vapautumisen vertauskuva erityisesti juutalaisille. Mämmi on siis hapattamatonta, makeaa ”leipää”, jota on voitu syödä paastonkin aikana. Pääsiäisjuhlassa se höystetään kermalla ja sokerilla.

Mämmi
1. vaihe
1,5 l vettä
250 g mämmimaltaita
400–500 g ruisjauhoja

2. vaihe
2 l vettä
250 g mämmimaltaita
400–500 g ruisjauhoja

3. vaihe
(1-2 dl siirappia)
2 rkl jauhettua pomeranssinkuorta
1 tl suolaa

Päälle:
sokerivettä (1 dl vettä / 0,5 dl sokeria)

1. vaihe
Kuumenna vesi poreilevaksi. Sekoita veteen maltaat ja ruisjauhot. Ripottele pinnalle hieman ruisjauhoja. Peitä kattila kannella. Anna imeltyä 1,5 - 2 tuntia lämpimässä paikassa, esim. 50-asteisessa uunissa.

2. vaihe
Kuumenna vesi poreilevaksi ja lisää kattilaan. Sekoita joukkoon maltaat ja jauhot. Jatka kuten edellä ja anna imeltyä taas pari tuntia.

3. vaihe
Tässä vaiheessa mämmin tulee olla löysän puuron vahvuista. Lisää tarvittaessa jauhoja. Mausta. Keitä seosta 10 minuuttia koko ajan hämmentäen, varo pohjaan palamista. Jäähdytä seos haaleaksi ja jaa mämmituokkosiin tai foliovuokiin. Jätä kuohumisvaraa noin 1/3 vuoan korkeudesta. Lisää mämmin päälle vuokiin 1-2 rkl kylmää sokerivettä kuorettumisen estämiseksi. Paista uunin alatasossa 170 asteen lämmössä n. 2,5 tuntia.

Mämmi on parhaimmillaan muutaman päivän kuluttua. Tarjoa kylmänä kermamaidon ja sokerin kera.

Huom! Lopullinen mämmin määrä riippuu hieman siitä kuinka kauan mämmiä keitetään ja kuinka paljon siihen lisätään jauhoja. Tästä annoksesta tulee n. 4 litraa mämmiä paistettavaksi.

Mämmikakku
300 g mämmiä
100 g sokeria
100 g voisulaa
3 kananmunaa
3 dl vehnäjauhoja
1 tl  ruokasoodaa
1 tl  leivinjauhetta

1. Notkista mämmi lämmittämällä hetken mikrossa.
  2. Lisää voisula ja sokeri. Sekoita.
  3. Lisää munat ja sekoita huolellisesti.
  4. Sekoita jauhot ja mausteet keskenään ja lisää taikinaan.
  5. Kaada taikina voideltuun ja jauhotettuun kakkuvuokaan. Paista 190 asteessa 30–40 min.
  6. Kumoa vuoasta hieman jäähtyneenä. Tarjoile sellaisenaan tai appelsiinilla maustetun kermavaahdon kera.

Pääsiäisen munasalaatti

0,25 tl rouhittua pippuria
1 tl kuivattua minttua
1,5 – 2 dl vatkautuvaa kermaa

1. Revi salaatit laakean kulhon pohjalle.
  2. Kuutioi tai suikaloi kurkku, viipaloi purjo ohuiksi viipaleiksi, halkaise tomaatit ja suikaloi paprika, persikat ja savulammas. Levitä ainekset salaattipedille.
  3. Ripottele hillosipulit päälle.
  4. Kuori kananmunat ja lohko tai puolita ne ja asettele salaatille. Koristele herneenversoilla.
  5. Erota keitetyistä kananmunista keltuaiset ja valkuaiset. Hienonna keltuaiset pienessä kulhossa haarukalla ja lisää viinietikka, sinappi, sokeri, suola ja pippuri. Hiero massa tasaiseksi.
  6. Vaahdota kerma löysähköksi vaahdoksi ja lisää kermavaahto keltuaisseokseen varovaisesti sekoittaen.

Tarjoa kastike erikseen tai nostele salaatille. Koristele pääsiäissalaatti kuutioiduilla munan valkuaisilla.

Lohta ja sitruunaperunoita
n. 1 kg (10–12) perunaa
1 sitruuna
suolaa
vettä
100 g tuorejuustoa
1 ruukku persiljaa
500 g nahatonta ja ruodotonta lohifileetä
1 rkl öljyä
1 tl suolaa
(valko)pippuria

1. Kuori ja viipaloi perunat. Pese sitruuna hyvin kuumalla vedellä, raasta kuori ja purista mehu. Keitä perunaviipaleet kypsiksi sitruunanmehulla ja suolalla maustetussa vedessä. Säästä perunoiden keitinvedestä n. 1 dl.
  2. Kuumenna erilleen otettu keitinvesi ja sulata tuorejuusto sekaan. Hienonna persilja. Sekoita keitettyjen perunaviipaleiden joukkoon hienonnettu persilja, raastettu sitruunankuori (ja/tai mehu) ja tuorejuustokastike.
  3. Leikkaa lohifileestä neljä annospalaa. Paista lohipalat paistinpannulla öljyssä molemmin puolin. Mausta suolalla ja pippurilla.
  4. Siirrä perunaviipaleet laakealle vadille ja paistetut lohiviipaleet perunoiden päälle. Tarjoa heti salaatin kanssa.

Ohjeet löytyvät myös Maa- ja kotitalousnaisten nettisivuilta
www.maajakotitalousnaiset.fi/vinkit-ja-teemat

Kuvat (lähde mainittava): Maa- ja kotitalousnaisten Keskus / Timo Viljakainen

Painolaatuiset kuvat saat Johanna Saarikoskelta, johanna.saarikoski (at) maajakotitalousnaiset.fi, p. 040 526 8475 tai Katja Pethmanilta.

ruoka-asiantuntija Asta Asunmaa, Etelä-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaiset
p. 040 5929 226, asta.asunmaa (at) maajakotitalousnaiset.fi

kehityspäällikkö Katja Pethman, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus
p. 040 575 0056, katja.pethman (at) maajakotitalousnaiset.fi