Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Lankea luomuun Lepaalla

Lankea luomuun Lepaalla

Julkaistu: 14.06.2016 klo 09:30
Julkaisija: Pro Luomu ry

Lepaan puutarhamessuilla 11.-13.8. on tänä vuonna tarjolla runsaasti tietoa luomusta. Messuille ensimmäistä kertaa nouseva Luomua. Ilman muuta. -teltta houkuttelee sekä tuottajia että kuluttajia tutustumaan kotimaiseen luomupuutarhatuotantoon.

Luomuteltassa on koko näyttelyn ajan paikalla asiantuntijoita, jotka vastaavat mielellään kaikkiin kävijöitä askarruttaviin luomukysymyksiin.

Teltassa esitellään muun muassa luomukasvisten tuotantotekniikoita ja tuotannon kannattavuutta, uusia markkinointikanavia kuten REKO-lähiruokarinkejä. Lisäksi puutarhamessujen ohjelmalavalla kuullaan luomun keinoista taistelussa rikkoja ja tuholaisia vastaan sekä luomuvihannesten hankinnasta ammattikeittiöön.

Yleisö pääsee myös tunnistamaan puutarhakasveja ja maistelemaan luomuisia kasvismakuja. Kotiin viemisiksi voi napata herkullisia luomukasvisruokareseptejä.

Kotimaisten luomukasvisten kysyntä kasvaa

Luomukasvikset ovat päässeet kuluttajien kestosuosioon: luomuhevi on jo vuosia ollut myydyin luomutuoteryhmä Suomessa. Kasvun ennakoidaan jatkuvan myös tulevaisuudessa.

Toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila Pro Luomusta kertoo, että kaupan asiantuntija-arvion mukaan luomuhevin myynti voi lisääntyä yli 50 % nykytasolta vuoteen 2020 mennessä. Esimerkiksi luomuporkkanan, -kaalin ja -sipulin kysynnän ennakoidaan tuplaantuvan ja luomusalaatin jopa kolminkertaistuvan.

– Juuri nyt olisi oikea hetki lisätä ja monipuolistaa kotimaisten luomukasvisten tuotantoa. Menekkiä löytyisi välittömästi esimerkiksi luomupunajuurelle ja -palsternakalle, Kottila toteaa.

Luomua. Ilman muuta. -teltan alustava ohjelma:

Torstai 11.8.2016
Klo 10.30 yrittäjä, viljelijä Petri Leinonen/Elomestari Oy: Rikkakasvien hallinta – teoriasta käytäntöön (Puutarhamessujen ohjelmalavalla)
Klo 11.00 elintarvikeasiantuntija-puutarhatuottaja Jaana Elo/Luomuliitto: REKO-ringit myyntikanavana
Klo 11.30 markkinointipäällikkö Ulla Kojonkoski/Tuoreverkko: Yhteistyössä on voimaa
Klo 13.00 tutkija Pirjo Kivijärvi/Luke: Taimisipulin käytön mahdollisuudet luomusipulin tuotannossa
Klo 13.30 elintarvikeasiantuntija-puutarhatuottaja Jaana Elo/Luomuliitto: Byrokratian kanssa kyllä pärjää

Perjantai 12.8.2016
Klo 10.30 elintarvikeasiantuntija-puutarhatuottaja Jaana Elo/Luomuliitto: Luomuvihanneksia ammattikeittiöihin - alihankintasopimukset käyttöön (Puutarhamessujen ohjelmalavalla)
Klo 11.00 markkinointipäällikkö Ulla Kojonkoski/Tuoreverkko: Yhteistyössä on voimaa
Klo 11.30 luomutuottaja Paavo Pulkkinen/Lietlahden Tila: Kokemuksia luomuporkkanantuotannosta ja kokemuksia viljelijäyhteistyöstä
Klo 13.00 professori Kari Tiilikkala/Luke: Paperikatteet luomutuotannossa
Klo 13.30 puutarhuri Erkki Laukkanen/Kiipulan koulutus- ja kuntoutuskeskus: Pienen monipuolisen puutarhan mahdollisuudet ja haasteet

Lauantai 13.8.2016
Klo 10.30 luomuviljelijä Kirsi Ali-Alha/Ali-Alhan Tila: Tuholaistorjunta luomumarjan tuotannossa (Puutarhamessujen ohjelmalavalla)
Klo 11.00 kasvituotanto- ja luomuasiantuntija Kaija Hinkkanen/ProAgria: Luomu Hämeessä
Klo 13.00 luomuomenaviljelijä Johannes Vuorinen/Terissaari Oy: Hedelmäpuut kotimaassa
Klo 13.30 puutarha- ja erikoiskasviasiantuntija Marja Kallela/ProAgria: Luomua kotipuutarhassa – kaupungissakin

Luomua. Ilman muuta. -osaston järjestävät Pro Luomu ry/Luomun koordinaatiohanke, Luomuliitto ry, Tuoreverkko, Kasvua Hämeessä -hankkeet sekä Valkuaisfoorumi -hanke, joiden toteuttajat ovat HAMK, Luke, ProAgria Etelä-Suomi, MTK Häme ja Koulutuskeskus Salpaus. Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma rahoittaa Lepaan puutarhamessujen luomuosastoa.

Lisätietoja: Hanne Ahonen, hanne.ahonen(at)proluomu.fi, puh. 050 539 6958
Tiedote netissä: http://proluomu.fi/lankea-luomuun-lepaalla/

Pro Luomu ry on luomualan toimijoiden yhteistyöjärjestö, jonka tehtävänä on edistää luomun kasvua ja kehitystä Suomessa. Yhdistyksellä on yli 55 jäsentä, jotka edustavat ruokaketjun toimijoita tuottajista kauppaan.