Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Klassikkoleivonnaisia naistenpäivän herkutteluun

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Klassikkoleivonnaisia naistenpäivän herkutteluun

Julkaistu: 03.03.2014 klo 13:00
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maaliskuussa 8.3. vietetään kansainvälistä naistenpäivää. Juhlistetaan päivää nauttimalla kahvit naisellisten leivonnaisten kuten prinsessakakun, bebe-leivosten tai tuulihattujen kera.  Minna Canthin päivää 19.3. sopii juhlistaa hänen nimikkokakulla.

- Leivonnaiset sopivat hyvin myös pian koittavaan kevään juhlakauteen, vinkkaa kotitalousopettaja ja järjestöpäällikkö Helena Velin Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta.

Prinsessakakusta riittää tarjottavaa useammallekin juhlijalle. Se on alun perin ruotsalainen kupumainen sokerikakku, jonka täytteenä on vaniljakreemiä tai kermahyytelöä tai -vaahtoa sekä vadelmahilloa. Kakku on päällystetty vihreäksi värjätyllä marsipaanilla. Pinnalla on koristeena siivilöityä tomusokeria, mahdollisesti myös marsipaanikukkia. Perinteisen kakun reunoja voi myös koristaa suklaasta pursotetut kruunukuviot. Kakkua on kutsuttu myös oopperakakuksi.

- Bebe-leivos taas on pieni herttainen tarjottava, kuvailee Helena Velin.
Leivoksen murotaikinapohja täytetään voikreemillä ja kuorrutetaan sokerivesikuorrutuksella, joka on useimmiten vaaleanpunainen. Nimi viittaa leivonnaisen alkuperän olevan Ranskasta. Suomessa leivonnaisia on tehty leipomoissa 1900-luvulta alkaen.

Ilmava tuulihattu, ranskalaisittain petit chou, voidaan täyttää niin suolaiseksi kuin makeaksi leivonnaiseksi. Itse tuulihattu tehdään kiehuvaan rasva-vesiseokseen lisäämällä vehnäjauhoja. Jäähtyneeseen seokseen lisätään munia yksi kerrallaan hyvin vatkaten. Taikinanokareet tai -renkaat kohoavat uunissa ontoiksi leivonnaisiksi.

- Uunin luukkua ei saa avata paistoajan ensimmäisten 15 minuutin aikana, jotteivät leivonnaiset lässähdä. Tuulihattujen täytteissä vain mielikuvitus on rajana eri makuvariaatioille, Velin vihjaa.

Minna Canthin kakkukahveilla tasa-arvon päivänä 19.3.

- Hyvän syyn kahvittelulle leivonnaisineen tarjoaa myös 19.3. vietettävä Minna Canthin päivä, jota vietetään tasa-arvon päivänä. Päivän kunniaksi kahveilla voi tarjota vaikka hänen nimikkokakkuaan, jonka reseptin sanotaan olevan Canthin perheen keittokirjasta, kertoo Helena Velin.

Kakun makumaailma on muhkean mausteinen. Historian tiedoissa kerrotaan, että ennen täytekakkuja kuivien kakkujen kanssa tarjottiin kermavaahtoa ja hilloja. Ehkäpä Minna Canth tarjosi nimikkokakkuaan omillekin vierailleen. Canthin Kuopion kotiin, Kanttilaan muodostui Minnan salonki, aikalaisten tunnettujen kulttuurivaikuttajien kohtauspaikka.

Lähteet:

kaulintaan siivilöityä perunajauhoa
tomusokeria
(marsipaanikukkia)

1. Vatkaa huoneenlämpöiset munat ja sokeri paksuksi, vaaleaksi vaahdoksi. Yhdistä jauhot ja leivinjauhe. Siivilöi ne vaahtoon. Sekoita jauhot varoen taikinaan.
  2. Kaada kakkutaikina 2,5 litran voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan. Pinnoitettua vuokaa ei tarvitse korppujauhottaa.
  3. Paista 175 asteessa kypsäksi n. 35 minuuttia. Mikäli paistat kakun pinnoitetussa vuoassa, uunin lämpötila saa olla alempi: alussa 175 asteessa 10 minuuttia, sen jälkeen alenna lämpötila 160 asteeseen ja paista vielä n. 25 minuuttia. Kumoa kakkupohja hieman jäähtyneenä.
  4. Sekoita vaniljatäytteen ainekset vaniljasokeria ja kuohukermaa lukuun ottamatta kattilassa. Kuumenna koko ajan hyvin sekoittaen kunnes pulpahtaa. Jäähdytä kiisseli. Lisää vaniljasokeri. Vatkaa kerma vaahdoksi. Sekoita siitä ensin pieni osa kiisseliin, jotta seos notkistuu. Lisää loppu kermavaahto.  Tarkista sokerin riittävyys.
  5. Murskaa vadelmat. Sekoita ne hilloon. Leikkaa jäähtynyt kakkupohja 3 osaan. Levitä kumpaankin väliin ensin ohuelti vaniljatäytettä, sitten marjatäytettä ja päälle runsas kerros vaniljatäytettä.  Keskellä voi olla hieman reilumpi kerros. Aseta kansilevy päälle.
  6. Vatkaa pehmeä voi, siivilöity tomusokeri ja vaniljasokeri vaahdoksi. Levitä voikreemi kakun päälle.
  7. Siivilöi pöydälle hieman perunajauhoja. Kauli marsipaani levyksi ja siirrä se kakun päälle. Leikkaa reunojen yli menevä marsipaani pois.  Siivilöi pintaan tomusokeria. Muotoile halutessasi marsipaanista kukkia kakun päälle.

Bebe-leivokset
n. 30 kpl bebe-leivoksia  (pohjat paistettu kertakäyttöisissä foliovuoissa tai silikonisissa muffinivuoissa tai isommissa  (halkaisija n. 7 cm) bebe-leivosvuoissa )
tai n. 45 pientä bebe-leivosta (pohjat paistettu pienissä bebe-leivosvuoissa, halkaisija noin 4 cm)

Leivospohjat:
150 g voita tai margariinia
0,75 dl sokeria
3 dl vehnäjauhoja
0,5 tl leivinjauhetta

Täyte:
1,5 dl maitoa
1 muna
1 rkl perunajauhoja
150 g voita
0,5 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria

Kuorrute:
4 dl tomusokeria
3,5 - 4 rkl vettä
punaista elintarvikeväriä
sokerihelmiä tai nonparelleja

1. Vatkaa voi ja sokeri vaahdoksi. Sekoita voi-sokerivaahtoon jauho-leivinjauheseos. Voitele vuoat (silikonivuokia ei tarvitse voidella).  Painele taikinaa bebe-vuokien pohjalle ja reunoille. Jos käytät korkeampia folio- ja silikonivuokia, painele taikinaa reunoille noin sentin korkeudelle.
  2. Laita vuoat pellille ja paista 175 asteessa noin 10 minuuttia, kunnes ovat kypsiä.
  3. Anna leivosten jäähtyä vuoissaan hetken aikaa. Irrota pohjat vuoista, kopauta esim. ruokailuveitsen varrella bebe-leivosvuoan pohjaa, jotta leivospohja irtoaa. Folio- ja silikonivuoista pohjat nostetaan pois.
  4. Sekoita kattilassa keskenään maito, muna ja perunajauhot. Kuumenna koko ajan hyvin sekoittaen, kunnes kiisseli pulpahtaa. Anna jäähtyä.
  5. Vatkaa voi ja sokerit vaahdoksi. Lisää kiisseliä ruokalusikallinen kerrallaan voivaahtoon ja vatkaa seos jokaisen lisäyksen jälkeen tasaiseksi, ettei kiisseli juoksetu.
  6. Täytä leivospohjat täytteellä ja levitä täyte tasaiseksi tai hieman keskeltä koholle. Nosta leivokset jääkaappiin/pakastimeen, kunnes täytteen pinta on jähmettynyt.
  7. Sekoita tomusokeria ja vettä niin, että seos on paksua tahnaa. Lisää tässä vaiheessa pieneen vesitilkkaan sekoitettua elintarvikeväriä sen verran, jotta saat halutun sävyn. Lisää vielä vettä, jotta seos on sopivaa levitettäväksi leivoksille.
  8. Levitä kuorrutetta veitsellä tasaiseksi kerrokseksi täytteen päälle. Ripottele pinnalle sokerihelmiä tai nonparelleja.
  9. Säilytä bebe-leivokset jääkaapissa. Ne sopivat hyvin myös pakastettaviksi ja sulavat nopeasti vaikka yllätysvieraille.

Minna Canthin kakku
2,4 litran vuoka

Reseptin sanotaan olevan peräisin Canthin perheen keittokirjasta, joten ainesuhteita ei ole muutettu, vaikka annos on liian suuri useimpiin kakkuvuokiin. Helpointa asia on ratkaista paistamalla osa taikinasta ”pikkukakuksi” toisessa vuoassa tai paistonkestävässä astiassa.

4 dl kuohukermaa
2 munaa
2 dl sokeria
6 dl vehnäjauhoja
1 rkl pomeranssinkuorta
1 tl neilikkaa
1 tl inkivääriä
2 tl soodaa
2 dl siirappia
4 rkl sulatettua voita

Koristeluun tomusokeria

1. Vaahdota kerma.
  2. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi.
  3. Yhdistä vaahdot.
  4. Sekoita keskenään sekoitetut kuivat aineet ja siirappi vuorotellen vaahtoon. Lisää voi.
  5. Kaada taikinaa voideltuun, korppujauhotettuun (pinnoitettua vuokaa ei tarvitse korppujauhottaa) vuokaan korkeintaan 3/4 korkeudelle, sillä kakku kohoaa paljon. Paista loppu taikina toisessa vuoassa tai astiassa, jollei vuoka ole riittävän suuri.
  6. Paista puoli tuntia 175 asteessa ja noin puoli tuntia 150 asteessa tai kunnes kakku on kypsä. Tarkista kypsyys esimerkiksi cocktailtikulla. Kun tikkuun ei tartu taikinaa, on kakku kypsä. Kypsän kakun reunat irtoavat myös vuoasta.
  7. Kumoa hetken aikaa jäähtynyt kakku tasaiselle lautaselle. Anna jäähtyä. Koristele kakku ennen tarjoilua sihdatulla tomusokerilla.

Vinkki! Voit tarjota kakun kanssa kermavaahtoa ja hilloa.

Tuulihattujen ohje Maa- ja kotitalousnaisten nettisivuilta.

Kuvat
Kuvat (lähde mainittava): Maa- ja kotitalousnaisten Keskus / Timo Viljakainen ja Maa- ja kotitalousnaisten Keskus (Minna Canthin kakku)

Painolaatuiset kuvat saat Johanna Saarikoskelta, johanna.saarikoski (at) maajakotitalousnaiset.fi, p. 040 526 8475 tai Katja Pethmanilta.

Lisätietoja
järjestöpäällikkö Helena Velin, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, p. 040 527 1579, helena.velin (at) maajakotitalousnaiset.fi

kehityspäällikkö Katja Pethman, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus p. 040 575 0056, katja.pethman (at) maajakotitalousnaiset.fi

www.maajakotitalousnaiset.fi