Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Kauppakeskus Vaajala avautuu historiallisella paikalla

Osuuskauppa Keskimaa

Kauppakeskus Vaajala avautuu historiallisella paikalla

Julkaistu: 02.09.2013 klo 09:51
Julkaisija: Osuuskauppa Keskimaa

Osuuskauppa Keskimaan kauppakeskus Vaajala avataan Vaajakoskella keskiviikkona 4.9. kello  10.00.
S-market Vaajalan ohella kauppakeskukseen sijoittuu viisi vuokralaista.
Tervetuloa avajaisiin!

Vaajakoskelle tulee yksi suurimmista Keskimaan S-marketeista.

– Merkittävin muutos nykyiseen myymäläämme verrattuna on asioinnin kokonaisvaltainen helpottuminen sekä valikoimien huomattava kasvaminen. Uusia tuotteita tulee kuutisen tuhatta. Kokonaismäärä päivittäistavarassa nousee noin 16 000 tuotteeseen. S-marketvalikoimaa täydennetään entisestään paikallisilla lisävalikoimilla, esimerkiksi Rutalahden Myllyn, Puuppolan Aitokauran, Säilyke Herttuan (Laukaa) ja Vavesaaren (Kangasniemi) tuotteita. S-marketissa on myös palvelutori, paistopiste sekä Panda-tori. Uusien palvelujen myötä marketin henkilökunnan määrä kasvaa kuudella 30 työntekijään, toteaa marketpäällikkö Pasi Perälä.

S-market Vaajalassa otetaan käyttöön 10 normaalin kassan rinnalle Keskimaan ensimmäiset itsepalvelukassat.  Neljällä itsepalvelukassalla asiakkaat skannaavat tuotteiden EAN-koodit ja maksavat maksukortilla omatoimisesti. Paikalla on aina myyjä, joka ohjaa pulmatilanteissa ja valvoo esimerkiksi ikärajavalvottavien tuotteiden myyntiä.

Kauppakeskus Vaajalan kokonaisala on 5 500 m2. Kauppakeskuksessa on kaksi sisäänkäyntiä. Pysäköintipaikkoja on noin 400. S-marketin lisäksi kauppakeskukseen siirtyvät Vaajakosken Alko ja  Apteekki sekä lounas-, kahvila- ja konditoriapalveluja tarjoava Caffitella. Lisäksi keskukseen avataan Musti ja Mirri –eläintarvikeliike sekä parturi-kampaamo Elmi.

Kauppakeskus Vaajala on energiatehokas. Se sijoittuu energialuokituksessa B-luokkaan, mikä on poikkeuksellista kauppakiinteistölle. Toiseksi parhaaseen energialuokkaan Vaajala pääsee muun muassa pitkän elinkaaren, rakenteellisten ratkaisujen sekä energiankulutusta pienentävien kylmälaiteratkaisujen ansiosta. Energiatehokkuus varmistetaan kannellisilla ja ovellisilla kylmäkaapeilla ja –altailla, jotka säästävät energiaa jopa 30 prosenttia. Valaistuksessa käytetään led-valoja.

Kauppakeskuksen rakentamisen yhteydessä on uudistettu myös Leppävedentien  liikennejärjestelyjä yhteistyössä kaupungin ja ELY-keskuksen kanssa. Kauppakeskukseen ajetaan kesällä valmistuneesta kiertoliittymäristeyksestä. Kevytliikenne ohjataan Wessmanninmäeltä Urheilukatua pitkin kauppakeskukseen alikulkutunnelin kautta.

Keskimaa on tehnyt Jyväskylän kaupungin kanssa sopimuksen, jonka mukaan kauppakäytöstä poistuva vanha S-market siirtyy kaupungin omistukseen.

S-market Vaajala sijoittuu valtakunnallisesti arvokkaaseen Vaajakosken teollisuusmiljööseen.

Vuonna 1928 valmistuneen, asemakaavalla suojellun margariinitehtaan julkisivu ja vesikatto on peruskorjattu. Sisätiloista osa on muutettu sosiaali-, toimisto- ja teknisiksi tiloiksi.

Vanhaan tehdasrakennukseen sijoittuu lisäksi varastoja sekä vuokratiloja. Osuuskauppa Keskimaa suunnittelee tiloihin Keskimaa-museota.

– Kauppakeskus sijaitsee paikalla, jolla on yli 80-vuotinen osuuskauppahistoria. Vaajakosken ja S-ryhmän menneistä vuosikymmenistä ja pitkästä yhteisestä historiasta kertovat myös pääkäytävän seinille kiinnitetyt vanhat valokuvat. Ne kuvaavat aikaa, jolloin Vaajakoski eli ja hengitti SOK:n tehtaiden voimalla. Osuuskauppakin on palvellut Vaajakoskella vuodesta 1918 lähtien, Pasi Perälä kuvailee.

Lisätietoja: marketpäällikkö Pasi Perälä, 050 320 9384, aluejohtaja Tommi Viitanen, 040 506 7962

Taustaa:

• Osuuskauppojen omistama SOK oli vuodesta 1916 lähtien 1980-luvulle saakka merkittävä työllistäjä      Vaajakoskella. Parhaimmillaan Vaajakoskella oli SOK:n teollisuuden palveluksessa yli 2 100 työntekijää.

• S-ryhmän ajauduttua 1970-luvulla vakaviin taloudellisiin vaikeuksiin, kaupparyhmässä toteutettiin 1980-luvulla Suomen taloushistorian suurin saneeraus. Se merkitsi mm. omaisuuden realisointia sekä S-teollisuuden myyntiä.

• SOK:n margariinitehdas valmistui vuonna 1928. Vanha tehdaskiinteistö on ollut tehtaan sulkemisen jälkeen mm. Meira Nova Oy:n sekä Inex Partners Oy:n tukku- ja terminaalikäytössä.

• Viereisessä, vuonna 1983 valmistuneessa kiinteistössä toimi alkusyksyyn 2011 saakka Pandan lakritsitehdas.

• Keskimaa Osk, Meira Nova Oy ja Oy Panda Ab esittivät Jyväskylän maalaiskunnalle kesäkuussa 2006      Vaajakoskentiehen ja Leppävedentiehen rajoittuvan teollisuusalueen kehittämistoimenpiteiden käynnistämistä.

• Keskimaa Osk osti SOK:n tytäryhtiöltä Inex Partners Oy:ltä vanhan margariinitehtaan kiinteistön vuonna 2008. Samana vuonna Keskimaa ja Jyväskylän maalaiskunta allekirjoittivat maankäyttö- ja esisopimuksen S-marketin rakentamisesta.

• Alueen kehittämisen edellytyksenä ollut asemakaavamuutos sai lainvoiman vuoden 2009 alkupuolella.

Haapakosken Osuuskauppa r.l. avasi myymälän 18.12.1918.

Vaajakosken Osuusliike r.l. aloitti osuuskunnan kokouksen päätöksellä 26.3.1921. Haapakosken nimi oli muuttunut 1920 Vaajakoskeksi.

Osuusliike Vaajala r.l. nimellä toiminta alkoi 1.1.1946.

Osuusliike Vaajala fuusioitui Osuuskauppa Keskimaahan 1983 kymmenen osuuskaupan fuusiossa

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa ja liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 700 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on yli 112 000. Keskimaa työllistää noin 2000 keskisuomalaista.