Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Kalan teemavuosi koukuttaa terveelliseen herkutteluun

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Kalan teemavuosi koukuttaa terveelliseen herkutteluun

Julkaistu: 01.03.2011 klo 13:05
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maa- ja kotitalousnaisten tämän vuoden teemaelintarvike on kala. Teeman myötä lautasilta toivotaan löytyvän kalaa vähintään kaksi kertaa viikossa. Löydä uusia ruokasuosikkeja monipuolisesta kalasta.

Kalaruokaa kannattaa suosia, sillä se sisältää runsaasti D-vitamiinia, hyviä rasvoja ja ravitsevaa proteiinia. Kuluvan vuoden Koukussa kalaan -teemalla Maa- ja kotitalousnaiset haluavat kannustaa kalan säännölliseen ja monipuoliseen käyttöön sekä valitsemaan suomalaista kalaa.

Kala on parasta pikaruokaa

Kalasta saa vauhdikkaasti herkullisen aterian. Koska kalassa on vähän sidekudosta, se kypsyy erittäin nopeasti.
- Esimerkiksi pannulla riittää muutaman minuutin paistoaika. Liian pitkä kypsennys tekee kalasta kuivan ja mauttoman, vinkkaa kehityspäällikkö Katja Pethman Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta.

- Uunikala on tuttu herkku, mutta kala taipuu moneen muuhunkin. Maa- ja kotitalousnaisten Koukussa kalaan -kursseilla päästään tutustumaan vaikkapa nigiripalloihin tai haukikepakoihin. Talviriemujen lomassa maistuu pikantti kylmäsavulohikeitto, Pethman ehdottaa.

Lohikeiton ohje löytyy tiedotteen lopusta.

Kokeile rohkeasti kokonaista kalaa

Kalankäsittelytaitoa kannattaa vaalia. Oikeilla nikseillä piikikkäänkin kalan saa näppärästi ruodottomaksi. Kalan monipuolisiin mahdollisuuksiin pääsee tutustumaan Maa- ja kotitalousnaisten Koukussa kalaan -ruokakursseilla ja teematapahtumissa. Saatavilla on myös kala-aiheisia luentoja. Teemaviikkoa vietetään kesäkuussa viikolla 23.

Neuvontaa tarjotaan myös nettisivuilla www.maajakotitalousnaiset.fi. Maaliskuussa Koukussa kalaan -teema opastaa hauen käsittelyyn. Katso video!

Koukussa kalaan -teemaan on tuotettu myös esite yhteistyössä Pro Kala ry:n kanssa. Esitettä on saatavilla teemaan liittyvissä tapahtumissa.

Lisätietoja

• kehityspäällikkö Katja Pethman, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, puh. 040 526 4619, katja.pethman@proagria.fi
  • viestintäkoordinaattori Johanna Saarikoski, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, puh. 040 526 8475, johanna.saarikoski@proagria.fi

PIKANTTI KYLMÄSAVULOHIKEITTO
6 annosta

15 dl     vettä
2           kalaliemikuutiota
10         kokonaista musta- ja/tai valkopippuria
2           laakerinlehteä
150 g     juuriselleriä
250 g     palsternakkaa
3 - 4 (300 g) porkkanaa
150 g     purjosipulia
150 - 200 g kylmäsavulohta
0,5 dl     kapriksia (+ 0,5 dl viipaleiksi leikattuja oliiveja)
1/2 dl     tilliä ja/tai ruohosipulia hienonnettuna

Kiehauta vesi. Lisää liemikuutiot, pippurit, tulitikkumaisen ohuiksi suikaloidut juuriselleri, palsternakka ja porkkanat. Keitä hiljalleen kannen alla kunnes kasvikset ovat juuri ja juuri kypsiä. Lisää pitkittäin puoliksi leikattu, ohuiksi viipaleiksi leikattu purjo. Keitä viisi minuuttia. Hienonna kala ja lisää keittoon. Lisää kaprikset ja halutessasi oliiviviipaleet. Kuumenna. Tarkista maku. Viimeistele tillillä ja/tai ruohosipulilla. Tarjoa tuoreen leivän kanssa.

VINKKI: Voit korvata osan kasviksista perunalla. Nopean keiton saat käyttämällä pakastekasvisuikaleita (ja peruna-sipulisekoitusta).

Painokelpoinen kuva on tiedotteen liitteenä. Kuvan lähteenä on mainittava Pro Kala ry.

Kala on superruokaa!

• Kala on ruuista paras D-vitamiinin lähde. Riittävä D-vitamiinin saanti kohentaa paitsi luuston hyvinvointia, saattaa myös ehkäistä monia sairauksia.
  • Kalasta saa myös A, E, K ja B12-vitamiinia sekä seleeniä, jodia ja fosforia.
  • Kalan hyvät rasvat pitävät verisuonet kunnossa. Niistä saattaa olla apua myös atooppiseen ihottumaan ja tulehdussairauksiin kuten reumaan.
  • Kalassa on runsaasti ruokaisaa proteiinia. Se tukee mm. painon hallintaa.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.