Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Juomabarometri: vesi jyrää limsan

SodaStream

Juomabarometri: vesi jyrää limsan

Julkaistu: 03.03.2016 klo 12:00
Julkaisija: SodaStream

Suomalaiset ovat aiempaa kiinnostuneempia erilaisista vesistä. Makeiden virvoitusjuomien kulutusta sen sijaan tahdotaan vähentää. Terveellisempien virvoitusjuomien kysyntä haastaa myös markkinat: juomavalmistajilta toivotaan yhä enemmän vähäsokerisia juomia.

Kuusi kymmenestä aikoo vähentää sokeripitoisten juomien kulutusta

SodaStreamin teettämän juomabarometrin mukaan yli 60 % suomalaisista pyrkii tulevaisuudessa vähentämään sokeripitoisten juomien kulutusta. Myös makeutusaineilla makeutettujen virvoitusjuomien käyttöä aiotaan tutkimuksen mukaan vähentää.

60 % vastaajista valitsee mieluiten sokerittoman juomavaihtoehdon. Sokeriset limsat halutaan korvata jatkossa yhä enemmän erilaisilla vesillä, kuten hiilihapotetulla ja maustetulla vedellä. Jopa neljä kymmenestä vastaajasta aikookin lisätä erilaisten vesien juomista.

Sokerin vähentäminen haastaa juomateollisuuden

Tutkimuksen mukaan kuluttajat (lähes 60 % vastaajista) tahtovat juomavalmistajien keskittyvän jatkossa juuri vähäsokerisempien juomien kehittämiseen. Myös luonnollisesti makeutettuja juomia toivotaan valmistajilta yhä enemmän.

Etenkin suomalaiset naiset tiedostavat sokeristen virvoitusjuomien terveyshaitat – lähes 80 % naisista on samaa mieltä sokeristen virvoitusjuomien epäterveellisyydestä.

Tutkimuksen teettäneen SodaStreamin virvoitusjuomat sisältävät jo nyt vain noin puolet perinteisten limsojen sokerimäärästä*. Suuntaus on SodaStreamin mukaan edelleen kohti vähäsokerisempia juomia. Erityisesti maustettujen vesien suosio on hiilihapotuslaitteita markkinoivan yrityksen mukaan nousussa.

SodaStreamin teettämän juomabarometrin tuloksia

• Suomalaisista lähes 59 % valitsee mieluiten sokerittoman juomavaihtoehdon
  • Kuusi kymmenestä suomalaisesta pyrkii vähentämään sokeripitoisten juomien kulutusta tulevaisuudessa
  • Reilu 19 % suomalaisista pyrkii vähentämään mehujen kulutusta
  • Vastaajista 40 % aikoo jatkossa vähentää makeutusaineilla makeutettujen virvoitusjuomien kulutusta
  • Lähes 54 % suomalaisista haluaa jatkossa juoda enemmän erilaisia vesiä sokeripitoisten juomien sijaan
  • Noin neljä kymmenestä vastaajasta aikoo lisätä erilaisten vesien kulutusta
  • Vastaajista lähes kuusi kymmenestä toivoo juomavalmistajien keskittyvän kehittämään vähäsokerisempia hiilihapollisia juomia
  • Noin 59 % vastaajista haluaisi juomavalmistajien keskittyvän kehittämään luonnollisemmin makeutettuja hiilihapollisia juomia
  • Lähes 73 % suomalaisista kokee sokeripitoisten virvoitusjuomien kuluttamisen epäterveellisenä.

Tutkimus toteutettiin Cint AB:n tutkimuspalvelussa viikolla 6 ja siihen vastasi yhteensä 1 030 15–80-vuotiasta suomalaista.

Pohjoismaiden markkinointipäällikkö Michele Fitzwilliams, SodaStream,
michele.fitzwilliams@sodastream.com tai p. +45 30 366 563

Kuvapyynnöt:
Annamari Säteri, Viestintätoimisto Drum, annamari.sateri@drum.fi, p. 050 409 2177

*Esimerkiksi 100ml valmista SodaStream Classics Colaa sisältää sokereita 5,4 g. CocaCola sisältää sokereita 10,6 g / 100 ml.

SodaStream on 45 maassa toimiva virvoitusjuoma-alan yritys, joka valmistaa ja markkinoi hiilihapotuslaitteita, hiilidioksidia ja virvoitusjuomien valmistamiseen tarkoitettuja virvoitusjuoma- sekä makuvesitiivisteitä. SodaStream on alansa globaali markkinajohtaja. Hiilihapotuslaitteita on yli 500 000 suomalaisessa kotitaloudessa ja Suomessa SodaStreamilla on noin 1200 jälleenmyyjää. Yhtiön osake on noteerattu New Yorkin pörssissä.