Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Herkulliset ja monipuoliset luomu-uutuudet jokaiseen keittiöön.

Herkulliset ja monipuoliset luomu-uutuudet jokaiseen keittiöön.

Julkaistu: 29.03.2012 klo 15:43
Julkaisija:

Myllärin Luomu ohrahiutaleet, ohukais- ja vohvelijauhe sekä korppujauho

Suomen suurin kotimaisen luomuviljan jalostaja Helsingin Mylly tuo huhtikuussa kauppoihin uusia suomalaisia luomutuotteita. Valtakunnallista Myllärin Luomu tuotevalikoimaa täydentävät tänä keväänä ohrahiutaleet, korppujauhot sekä ohukais- ja vohvelijauhe.

Luomutuotteiden kulutus kasvaa huimaa vauhtia: vuonna 2011 luomumarkkinoiden arvo kasvoi Suomessa 46% 1) ja luonnollisuuden ja vastuullisuuden trendit kiinnostavat kuluttajia etenkin ruoassa. Hiutaleet pitävät edelleen paikkansa suosituimpina luomutuotteina: niiden osuus kaikista myydyistä hiutaleista on jo 10% 1). Nyt luomuhiutalevalikoima saa vahvistusta, kun Helsingin Mylly tuo markkinoille Myllärin Luomu Ohrahiutaleet.

- Ohra on maamme yleisimmin viljelty vilja, ja sen käyttö lisääntyy jatkuvasti. Aikamme perinnetietoinen, luonnollisuutta arvostava kuluttaja on löytänyt ohran uudelleen, kun markkinoilta on puuttunut valtakunnallinen luomuohrahiutale. Nyt laaja hiutalevalikoimamme saa odotetun uuden jäsenen. Monipuolisia Myllärin Luomu Ohrahiutaleita voi käyttää paitsi puuroissa ja leivonnassa, myös ruoanlaitossa tuomaan makua ja rakennetta, kertoo markkinointijohtaja Riitta Salenius-Mela.

Täysjyväohrainen uutuus on runsaskuituinen: siinä on 11% kuitua. Niinpä se on myös terveystietoisen kuluttajan valinta. Ohran kuitu lisää kylläisyyden tunnetta ja edistää vatsan toimintaa. Liukoinen kuitu l. betaglukaani tasaa veren sokeripitoisuuden nousua ja pienentää veren kolesterolipitoisuutta. Ohra sopii hitaan imeytymisensä vuoksi hyvin mm. diabeetikoiden ja diabeteksen riskiryhmiin kuuluvien ruokavalioon.

Helppoja ja nopeita luomuherkkuja

Myllärin Luomun kevään valikoimista löytyy myös ensimmäinen luomu ohukais- ja vohvelijauhe. Luomulettukestit on helppo toteuttaa retkellä, veneessä, mökillä tai kotikeittiössä: jauheessa on mukana suola ja sokeri, siihen tarvitsee lisätä vain neste ja kananmuna.

Myllärin Luomu Ohukais- ja vohvelijauhe on valmistettu luomuvehnäjauhosta, -kaurajauhosta, -sokerista ja suolasta. Jauhe on siis laktoositon eikä sisällä kananmunaa, joten se sopii paitsi useimmille ruoka-allergikoille, myös vegaaneille. Yhdestä pussista riittää neljän hengen herkutteluun.

- Vegaanit ovat yhä kasvava kuluttajaryhmä, joka arvostaa luonnonmukaisia raaka-aineita. Siksi pyrimme tekemään mahdollisimman monet tuotteemme niin, että ne käyvät myös vegaaneille. Ohukais- ja vohvelijauheeseemme voi käyttää nesteenä maidon sijaan myös vettä, kaura-, soija-, tai kookosmaitoa. Kananmunatonta taikinaa tehdessä taikinasta kannattaa tehdä paksuhkoa, eli lisätä nestettä hieman ohjetta vähemmän, Salenius-Mela neuvoo.

Huhtikuussa luomukotileipurit ja –kokit voivat jättää luomuleivän jauhamisen unholaan, kun markkinoille tulee vihdoin luomu korppujauho. Myllärin Luomu Korppujauho on tehty terveellisestä 100% täysjyvästä eikä se sisällä suolaa. Niinpä jokainen voi maustaa leivonnaiset ja ruoat juuri haluamallaan tavalla. Korppujauho sopii kaiken leivityksen lisäksi myös murekkeisiin, liha- ja kasvispullataikinoihin, leipään ja piirakkapohjiin.

Helsingin Myllyn markkinointijohtaja Riitta Salenius-Mela, 0405009841

riitta.salenius-mela(at)helsinginmylly.fi

www.helsinginmylly.fi

1)Luomuliitto, Nielsen Kuluttajapaneeli

Tuotetiedot

Myllärin Luomu Ohrahiutaleet 500g

Ainekset: luomuohra. Tuotteella on EU:n luomutunnus, kotimaisuudesta kertova Joutsenlippu sekä Sydänmerkki.

Energiaa 1420 kJ

Proteiinia 11 g

Hiilihydraatteja 63 g

josta sokereita 1 g

Rasvaa 2 g

tyydyttyneitä rasvahappoja 0,4 g

Ravintokuitua 11 g

josta beta-glukaania 4,5 g

Natriumia 0,002 g

Myllärin Luomu Ohukais- ja vohvelijauhe 250 g

Ainekset: Luomuvehnäjauho, luomukaurajauho, luomusokeri ja suola. Tuotteella on EU:n luomutunnus ja kotimaisuudesta kertova Joutsenlippu.

Ravintosisältö 100 g

Energiaa 1520 kJ (365 kcal)

Proteiinia 10 g

Hiilihydraatteja 72 g

josta sokereita 11 g

Rasvaa 3,0 g

tyydyttyneitä rasvahappoja 0,5 g

Ravintokuitua 3,0 g

Natriumia 0,4 g

Myllärin Luomu Korppujauho 250g

Ainekset: Luomutäysjyvävehnäjauho, vesi ja luomusokeri. Tuotteella on EU:n luomutunnus ja kotimaisuudesta kertova Joutsenlippu.

Ravintosisältö 100 g

Energiaa 1430 kJ (340 kcal)

Proteiinia 13 g

Hiilihydraatteja 60 g

josta sokereita 4,6 g

Rasvaa 2,9 g

tyydyttyneitä rasvahappoja 0,6 g

Ravintokuitua 13 g

Natriumia 0,002 g

Helsingin Mylly Oy on vuonna 1934 perustettu perheyritys, joka valmistaa sekä tavanomaisesta että luomuviljasta laadukkaita viljatuotteita kotitalouksien ja leipomoiden käyttöön. Yritys on erikoistunut luomuviljatuotteisiin ja on yksi Euroopan suurimmista luomukaurahiutaleiden valmistajista. Helsingin Mylly työllistää 60 henkeä, ja sen liikevaihto on noin 25 miljoonaa euroa. Helsingin Myllyn tuotantolaitokset sijaitsevat Järvenpäässä, Vaasassa ja Balti Veski AS -nimisenä Virossa.