Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Haltonin lämmöntalteenottoyksikkö valittiin yhdeksi vuoden 2010 BuildingGreen Top 10 -tuotteista

Oy Halton Group Ltd.

Julkaistu: 25.11.2010 klo 15:50
Julkaisija: Oy Halton Group Ltd.

Pohjois-Amerikkalainen Environmental Building News ja GreenSpec® hakemisto valitsivat Haltonin ammattikeittiöihin suunnitellun lämmöntalteenottoyksikön yhdeksi BuildingGreenin vuoden 2010 kymmenestä parhaasta tuotteesta. Nyt yhdeksättä kertaa jaettu vuosittainen palkinto on tunnustus innovatiivisimmille ja kiinnostavimmille vihreän rakentamisen tuotteille, jotka ovat kuluneena vuonna olleet mukana GreenSpec® -hakemistossa tai jotka on esitelty Environmental Building News -lehdessä.

”Vihreän rakentamisen Top 10 -tuotteet edustavat monentyyppisiä tuotteita erilaisilta sovellusaloilta”, kertoo BuildingGreenin perustaja ja GreenSpecin toimituspäällikkö Alex Wilson. BuildingGreen Top 10 -tuotteet on aiempien vuosien tapaan valittu ensisijaisesti GreenSpec -tuotehakemiston uutuuksista. GreenSpec-tietokantaan on lisätty viimeisen vuoden aikana yli 170 tuotetta. Kokonaisuudessaan GreenSpec -tietokannassa on yli 2 200 tuotetta.

Yhdysvaltain Green Building Councilin LEED® -luokitusjärjestelmä (Leadership in Energy and Environmental Design) on edelleen tärkeä kannuste vihreiden tuotteiden kehitykselle. Järjestelmässä annetaan pisteitä tietyntyyppisten tuotteiden käytöstä tai tiettyjen tuotteiden avulla saavutetusta energian tai veden säästöstä. – LEED -rakennusten suunnittelijat etsivät niihin vihreitä tuotteita, ja valmistajat vastaavat tähän tarpeeseen, kertoo Wilson. GreenSpec -hakemiston verkkoversiosta käyttäjät voivat etsiä tuotteita, jotka on järjestetty LEED -pisteiden mukaan.

Halton Group toimittaa ammattikeittiöiden lämmöntalteenottoyksikköä maailmanlaajuisesti. Lämmöntalteenottoyksikkö on ammattikeittiöille tarkoitettu järjestelmä, jonka avulla lämpöenergia voidaan ottaa talteen keittiön poistoilmasta.  Energiansäästöpotentiaali on merkittävä, sillä ammattikeittiöiden ilmastointijärjestelmät tuottavat yli 40°C:n poistoilmaa usein vähintään 227 kuutiometriä. Järjestelmä maksaa itsensä takaisin yleensä 2–5 vuodessa. Järjestelmä on osa tarpeenmukaista ilmastointijärjestelmää, Halton Marvel:ia.

Teknisesti järjestelmässä lämmönsiirrin sieppaa lämmön poistoilmasta ja siirtää sen glykolikiertopiiriin, josta se voidaan ohjata tuloilmaan, veteen tai molempiin ulkolämpötilan mukaan. Järjestelmiä on asennettu noin 100 kappaletta, useimmat niistä Pohjois-Amerikkaan.

GreenSpec on johtava vihreän rakentamisen tuotteiden kansallinen hakemisto. Siihen sisällytettävät tuotteet valitaan yli 18 vuoden aikana kehiteltyjen vaatimusten perusteella. Tuotevalmistajat eivät maksa GreenSpec-rekisteriin pääsemisestä, eivätkä GreenSpec tai Environmental Building News mainosta itseään, vaan ne saavat tukea tietojen käyttäjiltä. ”Käytäntömme mukaisesti emme ota vastaan rahaa tuotteiden valmistajilta, joten pystymme olemaan objektiivisia tuotteita arvioidessamme”, kertoo Wilson. GreenSpec -tuotetietokanta on käytettävissä myös verkkopalveluna osana BuildingGreen Suite -palvelua.

Petteri Tarkio

Myyntipäällikkö, ammattikeittiöratkaisut
Halton Oy

www.BuildingGreen.com