Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Evira suosittelee, että riskiryhmiin kuuluvat eivät söisi graavisuolattuja tai kylmäsavustettuja kalatuotteita kuumentamatta

Evira

Julkaistu: 11.02.2011 klo 11:45
Julkaisija: Evira

Listeriabakteeria todetaan säännöllisesti tyhjiö- tai suojakaasupakatuissa kylmäsavustetuissa ja graavisuolatuissa kalatuotteissa. Tyhjiö- ja suojakaasupakatut kalatuotteet tulisi säilyttää korkeintaan +3 asteessa, koska listeria voi lisääntyä myös alhaisissa lämpötiloissa. Pakkauksen avaamisen jälkeen tuotteet kannattaa syödä mahdollisimman pian. Elintarvikkeita ei saa käyttää pakkaukseen merkityn viimeisen käyttöpäivän jälkeen.

Suomessa on vuoden 2010 ja alkuvuoden 2011 aikana todettu ihmisillä poikkeuksellisen paljon listeriabakteerin aiheuttamia vakavia sairastumisia. Sairastuneista puolet on yli 70-vuotiaita ja suurimman osan sairastuneista tiedetään kuuluvan tartunnalle altistavaan riskiryhmään. Neljäsosa sairastuneista on kuollut.

Jo alhainen listeriabakteeripitoisuus elintarvikkeessa saattaa aiheuttaa riskiryhmiin kuuluville sairastumisen.  Riskiryhmiin kuuluvilla henkilöillä on heikentynyt vastustuskyky ikääntymisen tai perussairauden ja siihen liittyvän lääkityksen vuoksi. Raskaana olevilla listeria-infektio voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen. Terve aikuinen tai lapsi sairastuu hyvin harvoin vakavasti.

Tyhjiöpakattujen graavisuolattujen tai kylmäsavustettujen kalatuotteiden epäillään aiheuttaneen osan sairastumisista. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira suosittelee, että riskiryhmiin kuuluvat henkilöt, kuten ikääntyneet ja raskaana olevat, eivät söisi tyhjiöpakattuja graavisuolattuja tai kylmäsavustettuja kalatuotteita kuumentamatta. Elintarvikkeiden kuumennus tuhoaa listeriabakteerin.

Listeriavalvontaa tuotantolaitoksissa on edelleen tehostettu.

Lisätietoa:
Eviran ja THL:n aiemmat tiedotteet:

21.12.2010 Rätt hantering av maten förhindrar listerios
5.10.2010 Listeriabakteeri aiheuttaa vakavaa sairautta riskiryhmiin kuuluville
Listeriabakteerista: www.evira.fi > livsmedel > information om livsmedel > livsmedelsfaror > begränsingar i andvändning av livsmedel > listeriabakterien
Listeriatiedote suurkeittiöille (på finska): http://www.evira.fi/files/attachments/fi/elintarvikkeet/tietoa_elintarvikkeista/elintarvikevaarat/listeriatiedote_suurkeittioille_final_draft.pdf
Listerioosista: http://www.ktl.fi/portal/svenska/halsoteman/infektionssjukdomar/listeria/

Yksikönjohtaja Auli Vaarala, p. 050 386 8420
Yleinen elintarvikehygienia: ylitarkastaja Annika Pihlajasaari, p. 040 351 6884, etunimi.sukunimi evira.fi
Kala-alan laitosten valvonta: ylitarkastaja Carmela Hellsten,
p. 050 433 6643, etunimi.sukunimi evira.fi