Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Erikoiskahvien salat haltuun kotikahvikoneella

Meira

Erikoiskahvien salat haltuun kotikahvikoneella

Julkaistu: 11.06.2014 klo 09:00
Julkaisija: Meira

Hyvän erikoiskahvin takana ei ole ainoastaan laadukas kahvi. Tärkeässä roolissa ovat myös suodatuslämpötila, kahvin annostelu ja karkeus sekä uutosaika.

Hyvän kahvijuoman lähtökohtana ovat raikas vesi sekä säännöllisesti huolletut ja puhdistetut laitteet. Lisäksi jauhetut kahvipavut menettävät ajan myötä aromiominaisuuksiaan, jolloin juoman maku saattaa kärsiä. Oikealla säilytystavalla kahvipapujen säilyvyysaikaa voi kuitenkin pidentää.

Parhaiten avattu kahvipussi säilyy tiiviisti suljettuna pimeässä ja huoneenlämpöisessä tilassa. Pidempään säilytettynä kahvi kannattaa varastoida viileään paikkaan, mutta ottaa huoneenlämpöön ennen käyttöönottoa. Liian viileät kahvipurut eivät luovuta uuttumisvaiheessa riittävästi aromeja.

– Kahvijuoman onnistumisessa ratkaiseva merkitys on myös veden suodatuslämpötilalla ja kahvin annostelulla, Suomen Baristamaajoukkueessakin kilpaillut Meira Oy:n barista Antti Suomela ohjeistaa.

Suomela neuvoo, että etenkin kahvallisissa kahvikoneissa annostelukenno kannattaa täyttää kokonaan, jotta kahvin uutosaika on optimaalinen.

– Vesimäärää säätämällä voidaan vaikuttaa uutosaikaan, ja saada kahvista näin esiin eri vahvuusasteita. Mitä enemmän ja nopeammin vesi virtaa jauhettujen kahvipapujen läpi, sen miedompaa juomasta tulee. Jos vesi taas kulkee purujen läpi liian hitaasti, tulee kahviin virhemakuja.

Parhaan mahdollisen lopputuloksen saamiseksi espresson on mukauduttava eri kahvijuomien tarpeisiin. Maitopohjaisen kahvijuoman pohjalla espresson on oltava vahva ja hapokas, jotta sen maku selättää voimakkaan maidon. Puhtaana espressona nautittu kahvi taas voi olla ominaisuuksiltaan pehmeämpi ja lempeämpi.

Aidot, italialaiset Segafredo-espressot

Meira Oy on osa italialaista Massimo Zanetti Beverage Groupia, jonka suurimpana tavaramerkkinä ovat Segafredo-espressosekoitukset. Vahva ja voimakas Segafredo Espresso Casa, Hapokas ja hedelmäinen Segafredo Intermezzo, sataprosenttisesti Arabica-kahvipapuja sisältävä hienostunut Segafredo Emozioni sekä kofeiiniton Segafredo Deca Crèm soveltuvat kotikoneella valmistettaviin erikoiskahvijuomiin. Koneellisen kahvikoneen lisäksi niillä voi valmistaa kahvijuomia liedellä kuumennettavalla ns. mutteripannulla.

– Segafredo-espressot ovat voimakkaita ja intensiivisiä espressokahveja, joiden valmistuksessa noudatetaan italialaisia kahvinvalmistusperinteitä. Maan tavan mukaan kahvipapuja paahdetaan pitkään, jolloin luodaan aromikas, tumma kahvilaatu. Perinteisesti suomalaiset ovat pitäneet hieman vaaleapaahtoisemmasta kahvista, mutta makumaailma on koko ajan muuttumassa tummapaahtoisempaan, Suomela kertoo.

Mikäli kotikahvinvalmistuksen haluaa viedä pidemmälle, kannattaa ottaa käyttöön kahvipavut. Omalla kahvimyllyllä voi jauhaa kahvipapuja eri karkeusasteisiin, ja kokeilla miten ne reagoivat juomanvalmistuksessa.

Antti Suomela / Meira Oy
Antti.Suomela@meira.fi

Meira Oy on osa maailmanlaajuista Massimo Zanetti Beverage -konsernia. Tänä vuonna 100 vuotta täyttävän Meiran tärkeimpiä tuotemerkkejä ovat Kulta Katriina, Saludo, Cafe Hieno sekä Meiran mausteet, sinapit ja ketsupit. Kaikki Meiran kahvit ja mausteet kehitetään, valmistetaan ja pakataan Suomessa lukuun ottamatta aitoja italialaisia Segafredo espresso -kahveja. Liikevaihto vuonna 2013 oli 73 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 165. Suomen toimintojen lisäksi Meiralla on tytäryhtiöt Virossa ja Tanskassa sekä myyntiä Pietarin alueelle. www.meira.fi