Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Ensi syksynä kilpaillaan Vuoden Luomukokin tittelistä

Pro Luomu ry

Ensi syksynä kilpaillaan Vuoden Luomukokin tittelistä

Julkaistu: 02.06.2016 klo 09:42
Julkaisija: Pro Luomu ry

Suomen ensimmäinen Vuoden Luomukokki -kilpailu järjestetään Helsingissä ELMA-messujen yhteydessä 11.–13.11.2016. Vuoden Luomukokin titteliä tavoittelevat omissa sarjoissaan keittiöalan ammattilaiset ja opiskelijat.

Ammattilaissarjan voittaja lähtee edustamaan Suomea pohjoismaiseen Ekokokkikilpailuun, joka järjestetään seuraavana viikonloppuna Malmössä Ruotsissa Nordic Organic Food Fair -messuilla.

Vuoden Luomukokki -kilpailun järjestävät EkoCentria, Luomuinstituutti ja Pro Luomu ry yhteistyössä Suomen Keittiömestarit ry:n kanssa. Tuomariston puheenjohtajana toimii keittiömestari Pekka Terävä.

Luomun tarjonta ravintoloissa lisääntyy

Uutta kokkikilpailua organisoiva keittiömestari ja tutkimuskoordinaattori Jaakko Nuutila Luomuinstituutista toteaa, että ravintoloiden luomutarjonta kasvaa jatkuvasti. Food Service Feedback 2015 -tutkimuksen mukaan lähes kaikki ammattikeittiöt käyttävät luomuraaka-aineita joskus, ja päivittäin niitä käyttää 15 % ammattikeittiöistä.

Vuoden Luomukokki -kilpailun tavoitteena on omalta osaltaan innostaa keittiöalan ammattilaisia käyttämän luomutuotteita.

– Luomun tunteminen on osa keittiömestarin ammattitaitoa, Nuutila tiivistää.

Myös kuluttajat arvostavat luomua yhä enemmän. Hiljattain julkaistun tutkimuksen mukaan yli puolet ravintola-asiakkaista pitää merkittävänä etuna ruokapaikan valinnassa sitä, että ravintola tarjoaa luomua.

Tehtävänä kolmen ruokalajin luomumenu

Vuoden Luomukokki -kilpailu on kaksivaiheinen. Kilpailijat osallistuvat ensin reseptikilpailuun, jonka perusteella valitaan finaaliin neljä kilpailijaa kummassakin sarjassa. Finalistit julkistetaan Luomuelintarvikepäivässä Helsingissä 6.10.2016.

Kilpailun finaali järjestetään ELMA:ssa. Finaalissa kilpailijat suunnittelevat ja valmistavat annetuista luomuraaka-aineista kolmen ruokalajin kokonaisuuden kuudelle henkilölle.

Luomu on näyttävästi esillä ELMA-messuilla muutenkin, sillä alan yritykset esittelevät luomutuotteitaan omalla Luomua. Ilman muuta. -osastolla.

Vuoden Luomukokki -kilpailua tukevat Metos Oy Ab, ELMA-messut, Valio Oy, Tamminen, Urtekram, L´Uomu Nokka, Sonnentor ja Nokian Panimo Oy sekä Luonnonvarakeskus.

Kilpailun säännöt ja aikataulu

Lisätietoja: keittiömestari, tutkimuskoordinaattori Jaakko Nuutila, Luomuinstituutti, jaakko.nuutila(at)luke.fi, puh.  029 532 6780

Pro Luomu ry on luomualan toimijoiden yhteistyöjärjestö, jonka tehtävänä on edistää luomun kasvua ja kehitystä Suomessa. Yhdistyksellä on yli 55 jäsentä, jotka edustavat ruokaketjun toimijoita tuottajista kauppaan.