Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Energiayhtiö ADVEN ja Finnprotein solmivat sopimuksen biohöyrytoimituksesta

Adven Oy

Energiayhtiö ADVEN ja Finnprotein solmivat sopimuksen biohöyrytoimituksesta

Julkaistu: 30.01.2014 klo 12:33
Julkaisija: Adven Oy

Uusikaupunki 30.1.2014 - Adven ja Finnprotein ovat solmineet pitkäaikaisen sopimuksen, jonka myötä Adven tulee toimittamaan Finnproteinille bioenergialla tuotettua höyryä. Toimitettava energiavolyymi vastaa noin 20 000 uuden omakotitalon vuosittaista lämmön kulutusta.

Adven rakentaa toimitusta varten käyttöönsä ja omistukseensa uuden bioenergialaitoksen, jonka säädettävyys ja toimitusvarmuus ovat ensiluokkaisia. Laitos tulee olemaan toistaiseksi Advenin suurin jaksottaisessa käytönvalvonnassa oleva biohöyrylaitos. Polttoaineena laitos tulee käyttämään puupohjaista biomassaa. Laitos rakennetaan nopealla tahdilla ja se tullaan ottamaan käyttöön jo vuoden 2015 alkupuolella.

-       ”Bioenergiapohjainen höyryntuotanto vahvistaa entisestään Finnproteinin kestävään kehitykseen perustuvaa strategiaa ja parantaa kustannustehokkuuttamme merkittävästi”, kertoo toimitusjohtaja Kim Kronstedt Finnproteinilta.

-       ”Uusikaupunki on mukana HINKU -hankkeessa (Kohti hiilineutraalia kuntaa), jossa kaupunki sitoutuu vähentämään CO2 päästöjä 15 % vuoteen 2016 ja 80 % vuoteen 2030 mennessä.  Biohöyrylaitos tulee pienentämään Uudenkaupungin CO2-päästöjä lähes 40 %”, kertoo HINKU hankkeen projektipäällikkö Reijo Laine.

-       ”Sopimus on vahva osoitus kilpailukyvystämme elintarviketeollisuuden termisen energian toimittajana ja prosessoijana. Panostamme vahvasti energiatehokkaisiin ja ympäristömyönteisiin ratkaisuihin, joiden kautta asiakkaidemme tuotannon arvoa nostetaan ja energiahuollon kokonaiskustannukset pidetään kilpailukykyisinä,” kertoo toimitusjohtaja Matti Viljo Advenilta.

Finnprotein yrityksenä

Finnprotein jalostaa geenimuuntelemattomasta soijasta soijatuotteita rehu-, kalanrehu- sekä elintarviketeollisuuden tarpeisiin kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Finnproteinin Uudenkaupungin laitos on Euroopan suurin täysimittainen, monivaiheinen soijajalostamo. Sen vuotuinen soijankäsittelykapasiteetti on tässä vaiheessa 240 000 tonnia.www.finnprotein.fi

Adven yrityksenä

Adven on luotettavaa yrityskohtaista energiahuoltoa ja kaukolämpöä toimittava yritys. Advenin toiminta perustuu asiakkaiden tarpeisiin räätälöityihin kokonaisratkaisuihin, joiden avulla energia tuotetaan ja prosessoidaan luotettavasti, kustannustehokkaasti ja ympäristövaikutukset minimoiden. Advenin tuotteita ovat mm. teollisuushöyry ja -kylmä, lämpö, jäähdytysratkaisut, sekundäärienergian prosessointi, kaasu, sekä sähkö. Advenin liikevaihto vuonna 2012 oli 186 M€. www.adven.fi.

Lisätiedot:

Adven Oy

Matti Viljo, toimitusjohtaja

matti.viljo@adven.com, puhelin 040 575 0505

Olavi Raunio, myyntipäällikkö

olavi.raunio@adven.com, puhelin 040 194 4814

Adven on luotettavia energiaratkaisuja ja kaukolämpöä toimittava energiayritys. Advenin toiminta perustuu asiakkaiden tarpeisiin räätälöityihin kokonaisratkaisuihin, joiden avulla energia tuotetaan luotettavasti, kustannustehokkaasti ja ympäristövaikutukset minimoiden. Advenin tuotteita ovat mm. teollisuushöyry ja -kylmä, lämpö, jäähdytysratkaisut, kaasu, sekä sähkö. Advenin liikevaihto vuonna 2012 oli 186 M€. Lisätietoja www.adven.fi.