Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Elintarvikkeiden lisäaineista, aromeista ja entsyymeistä annettu uudet asetukset

Evira

Julkaistu: 09.01.2009 klo 09:47
Julkaisija: Evira

Elintarvikkeiden lisäaineista, aromeista ja entsyymeistä on annettu uudet Euroopan yhteisöjen asetukset, jotka tulevat voimaan 20.1.2009. Näiden lisäksi on annettu erillinen asetus näitä aineita käyttöön hyväksyttäessä noudatettavasta menettelytavasta.

Uusi lisäaineasetus korvaa nykyiset neljä lisäaineita koskevaa säädöstä, joissa olevat yksittäisten aineiden käyttöä koskevat liitteet jäävät kuitenkin voimaan. Uusi aromiasetus korvaa vuonna 1992 annetun aromiasetuksen (522/1992). Myös aromiaineista tullaan laatimaan yhteisön luettelo sen jälkeen, kun kaikkien tällä hetkellä käytössä olevien noin 2800 aromiaineen turvallisuusarvioinnit on saatu valmiiksi. Tähän arvioidaan menevän vielä pari vuotta. Elintarvikkeiden valmistuksessa käytettävistä entsyymeistä ei ole aikaisemmin ollut omaa säädöstä. Uudessa asetuksessa säädetään, millä ehdoilla entsyymejä voi elintarvikkeissa käyttää. Myös käyttöön hyväksytyistä entsyymeistä tullaan laatimaan luettelo. Tämän luettelon valmistuminen vie kuitenkin useamman vuoden.

Lisätietoja Eviran internetsivulta:
evira.fi>elintarvikeet>lainsäädäntö>lisäainelainsäädäntö>elintarvikkeiden lisäaineista annettu uusi asetus