Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Eläimet kohtaavat toisensa ystävänpäiväpostimerkeissä

Posti Group

Eläimet kohtaavat toisensa ystävänpäiväpostimerkeissä

Julkaistu: 04.01.2016 klo 07:45
Julkaisija: Posti Group

Tammikuun muissa merkeissä kullanruskeita karjalanpiirakoita ja kimalteleva jääkide

Postimerkkivuosi 2016 käynnistyy kolmella uudella merkkijulkaisulla, jotka tulevat myyntiin perjantaina 22. tammikuuta. Ystävänpäiväpostimerkeistä on tehty persoonallinen viiden merkin eläinaiheinen vihko. Ruoka-aiheiseen postimerkkiin on kuvattu kullanruskeita karjalanpiirakoita. Tyylikkäänä talvimerkkinä myyntiin tulee aidosti kimalteleva jääkide.

Eläimet ovat uskollisia ystäviä

Postimerkkitaiteilijana ensi kertaa esittäytyvä Anne Vasko on kuvittanut tämänvuotisiin ystävänpäiväpostimerkkeihin tyyliteltyjä metsän ja kodin eläimiä. Yhdessä-postimerkkivihkossa merkkien aiheina ovat mm. koira, kissa, suomenhevonen, pöllö ja kauris.

"Halusin kuvata merkeissä ystävyyttä, jota eri eläinlajit tuntevat toisiaan kohtaan. Eläimet kohtaavat toisensa merkeissä sympaattisesti pilke silmäkulmassa. Monet eläimistä jakavat myös ihmisten uskollisina ystävinä yhteistä arkea", Vasko kertoo.

Ensi kertaa postimerkkejä suunnitellut Anne Vasko on kokenut tekijä, joka yhdistää kuvituksissaan eri tekniikoita ja materiaaleja. Hän on kuvittanut useita omia ja muiden kirjoja sekä suunnitellut tekstiilikuoseja. Vasko on tehnyt suomalaisena edelläkävijänä myös aikuisten värityskirjoja, joista ensimmäinen ilmestyi jo vuonna 2007.

Karjalanpiirakka toimii arjessa ja juhlassa

Karjalanpiirakka on kaikille suomalaisille tuttu perinteinen leivonnainen, joka sopii niin arkeen kuin juhlaan. Klaus Welpin suunnitteleman postimerkin kuva-aiheena on uunipellillinen vastapaistettuja kullanruskeita karjalanpiirakoita. Merkkeihin kuvatuista piirakoista muodostuu 10 postimerkin arkissa jatkumo, joka muistuttaa lumpeen lehtiä tai rantakiviä vedessä.

Karjalanpiirakan juuret ulottuvat pohjoiseen ja itäiseen Karjalaan, josta piirakkaperinne levisi sotien jälkeen kaikkialle Suomeen. Karjalanpiirakat ovat suosittu kaupasta ostettava välipala ja myös niiden leipomisen taito siirtyy ketjuna sukupolvelta toiselle. Karjalanpiirakalla on Euroopan unionin elintarvikkeiden nimi- ja tuotesuoja.

Karjalanpiirakka-postimerkki kuuluu vuoden 2016 yhteispohjoismaiseen Pohjola-Norden -merkkisarjaan, jonka teemana on pohjoismainen ruokakulttuuri.

Jääkide välkkyy aidosti valossa

Tammikuussa julkaistavassa talvipostimerkissä kimaltaa jääkide, joka välkkyy painotekniikan ansiosta valossa aivan kuten aidot jääkiteet. Folioarkin päälle on painettu holograafinen folio, joka heijastelee kaikkia spektrin värejä, kun valo osuu siihen eri kulmista. Ari Lakaniemen ja Susannan Rummun suunnitteleman postimerkin värimaailmaa täydentää valkoinen ja sininen lisäväri.

Jääkide-postimerkki perustuu Pekka Honkakosken valokuvaamaan aitoon kuusisakaraiseen tähtimäiseen jääkiteeseen. Mikrovalokuvaus tuo hienolla tavalla esiin jääkiteen ainutlaatuisen rakenteen ja jääveistoksellisen kauneuden. Honkakoskea pidetään yhtenä maailman johtavista jääkidekuvaajista.

Postcrossaajat esittäytyvät ensipäiväntilaisuudessa museokeskus Vapriikissa

Tammikuussa ilmestyvien postimerkkien ensipäiväntilaisuus järjestetään perjantaina 22.1. kello 14-18 Tampereella museokeskus Vapriikissa. Tilaisuudessa on myynnissä tammikuun uusia  postimerkkejä ja ensipäivänkuoria sekä muita postimerkkituotteita. Paikalla olevilta leimaajilta saa lähetyksiin ensipäivänleimoja.

Ensipäiväntilaisuudessa on mukana myös Suomen postcrossingyhdistys, joka kertoo mm. mitä ovat maksipostikortit ja esittelee postcrossingia harrastuksena.

Museokeskus Vapriikki sijaitsee osoitteessa Alaverstaanraitti 5, 33100 TAMPERE.

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Tutustu Postin verkkokaupassa kaikkiin myynnissä oleviin postimerkkeihin: www.posti.fi/ostoksille.

Posti Oy

• Design Manager Petri Pohjolainen, puh. 020 451 5572
  • Design Manager Tommi Kantola, puh. 020 451 5531

Posti Group Oyj

• tiedottaja Merja Suomalainen, puh. 0400 918 221

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@posti.com

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta yhdeksässä maassa. Liikevaihtomme vuonna 2014 oli 1 859 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 23 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.