Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Caternet tuo helppokäyttöiset Lähikala-tuotteet valtakunnallisille markkinoille

Caternet Finland Oy

Caternet tuo helppokäyttöiset Lähikala-tuotteet valtakunnallisille markkinoille

Julkaistu: 26.10.2011 klo 07:00
Julkaisija: Caternet Finland Oy

Caternet lanseeraa ensimmäiset Lähikala-tuotteet ammattikeittiöiden käyttöön. Lähikala-tuotteet ovat käyttövalmiita ja tarjoavat suomalaisten kalaruokiin lohen rinnalle uusia vaihtoehtoja. Vuoden 2012 alusta valikoima laajenee kalatuotteisiin, joissa hyödynnetään hoitokalastuksesta saatavia kaloja. Caternetin tavoitteena on saada Lähikala-tuotteet kuluttajamyyntiin vuonna 2012.

Kalaa läheltä

Lähikala on lähialueella luonnossa kasvanutta, kalastettua ja tuotettua kalaa. Lähikala tuotteet ovat pääsääntöisesti pakasteita ja ne pakastetaan aina tuoreena. Tuoreena pakastaminen mahdollistaa parhaan mahdollisen laadun sekä kalastuksen luontaisten sesonkien hyödyntämisen, ympärivuotisen tasalaatuisen ja varman saatavuuden. Lähikalat, esimerkiksi hauki, made, muikku, kuha ja särki, hankitaan suoraan paikallisilta kalastajilta, minkä vuoksi kalojen alkuperätieto on helposti ja luotettavasti saatavilla ja tuotteet ovat aidosti jäljitettävissä. Kalastajilta kalat toimitetaan Helsingin kalatuotantolaitokseen elintarvikkeiden kylmäkuljetusten paluukuormissa, jolloin kuljetuksista ei aiheudu lisää päästöjä tai kuluja ja tuotteiden kylmäketju on täysin Caternetin kontrolloima. Lähikala-tuotteet laajentavat käytettävissä olevien luonnonkalatuotteiden valikoimaa ympärivuotiseksi.

Lähikala-tuotteet

Nykyisten asiakkaiden saatavilla ovat jo ensimmäiset Lähikala-tuotteet; Hauki Wallenbergin tapaan, Rukiinen Silakkapihvi ja käyttövalmiina irtopakastettuna fileenä on kotimaista ahventa, haukea, kuhaa, madetta, silakkaa ja muikkua. Hauki Wallenbergin tapaan on tehty kotimaisesta haukifileestä ja mukaan on laitettu kananmunaa, valkopippuria, suolaa ja rypsiöljyä. Rukiinen Silakkapihvi on valmistettu silakkafileestä, leivitetty ruisjauholla ja maustettu Caternetin omalla reseptillä. Fileetuotteet ovat irtopakastettuja ja helppokäyttöisiä.

”Tuotevalikoimaan on tulossa uusia kalatuotteita, joiden raaka-aineina käytämme hoitokalastuksesta saatavia kaloja, kuten särkeä ja lahnaa. Nämä vanhan kansan tunnistamat herkulliset ruokakalat tekevät paluun ruokapöytään helppokäyttöisinä ja herkullisina”, kertoo ruokatuotepäällikkö Maria Hartikainen Caternetilta.

Käytön helppous ja jäljitettävyys

Lähikala-tuotteet ovat helppoja ja käyttövalmiita, ilman aikaa vievää kalan perkaamista tai käsittelyä. Koska tuotteet ovat pääsääntöisesti pakasteita, voidaan niitä sulattaa käyttöön kysynnän mukaan, mikä minimoi hävikin keittiöissä. ”Lähikala-tuotteiden pakastamiseen käytetään spiraalipakastusmenetelmää, jossa kala pakastetaan nopeasti -38 asteeseen ja glaseerataan vesisuihkulla. Näin kalan pintaan muodostuu ohut hapelta suojaava jääkerros. Nopean jäätymisen ansiosta kalan sisään ei muodostu solurakenteita rikkovia jääkiteitä. Tämä parantaa kalan oman kosteuden säilymistä ja kalan rakenne säilyy tuoreen kaltaisena”, jatkaa Maria Hartikainen.

Caternet avaa 26.10.2011 informatiivisen www.lähikala.fi -sivuston, josta löytyy tuotetietoa, kalan käsittely- ja säilytysohjeita, kalareseptejä sekä perustietoa kalasta ja hoitokalastuksesta. Palveluun lisätään mahdollisuus kuluttajille jäljittää Lähikala-tuotteita eränumerolla. Palvelu aukeaa samalla kun kuluttajamyynti alkaa vähittäiskauppojen kautta vuonna 2012.

Hoitokalastuksen hyödyntäminen

Hoitokalastus on valikoivaa kalastusta, millä pyritään tasapainottamaan vesistöjen kalastorakennetta ja parantamaan veden laatua. Useat vesistöt ovat rehevöityneet ja kalakannat ovat muuttuneet särki- ja lahnavaltaisiksi arvokalojen kustannuksella. Lähikala-tuotteissa hyödynnetään hoitokalastuksessa saatua kalaa, joten Lähikala-tuotteiden käyttö tukee Suomen ja lähialueiden vesistöjen hoitokalastusta.

Lisätiedot

Kaupallinen johtaja Erkki Leppänen, puh. (09) 7744 7728, erkki.leppanen@caternet.fi

Ruokatuotepäällikkö Maria Hartikainen, puh (09) 7744 7725, maria.hartikainen@caternet.fi

Caternet Finland Oy on Suomen nopeimmin kasvava lisäaineettomien tuoretuotteiden tuotantoon erikoistunut yritys, joka on perustettu vuonna 1994. Caternet tarjoaa valtakunnallisesti ammattitaitoisen, tehokkaan ja turvallisen tuotanto- ja logistiikkaketjun ammattikeittiöihin, vähittäiskauppaan sekä elintarviketeollisuuteen. Kattavaan tuoretuotevalikoimaan kuuluvat kalat, hedelmät ja vihannekset, jotka toimitetaan kustannustehokkaasti 1200 yritysasiakkaalle omasta modernista 7500 m² tuotantolaitoksesta Helsingin Kivikosta. Caternetin tuotteita nauttii päivittäin yli miljoona suomalaista. Caternet Finland Oy työllistää suoraan noin 130 työntekijää Helsingissä, Jyväskylässä ja Oulussa, ja yhtiön ennakoitu liikevaihto on vuonna 2011 noin 30 M €. Vuonna 2012 yhtiö jatkaa voimakasta, kannattavaa kasvua sekä orgaanisesti että uusien yritysostojen kautta. Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteena on saavuttaa 100 M € liikevaihto vuoteen 2015 mennessä. Lisätietoja www.caternet.fi