Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Apua onnistuneiden juhlien toteuttamiseen saa sähköpostilla

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Apua onnistuneiden juhlien toteuttamiseen saa sähköpostilla

Julkaistu: 04.05.2011 klo 09:14
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Juhlatarjoilu saattaa askarruttaa tavalla tai toisella. Mitä laittaa ylioppilasjuhlassa pöytään? Miten huomioida rippilapsen keliaakikko-serkku tai kuinka paljon varata tarjottavaa kesäjuhlien 150 vieraalle?

Ruoka- ja leivontapulmissa apua saa maa- ja kotitalousnaisten Ruokaneuvot-palvelusta. Se on sähköpostipalvelu, josta saa vastauksia ruokaan, ruuanlaittoon ja leivontaan liittyviin kysymyksiin. Kysymyksiä voi lähettää sähköpostilla silloin kun itselle parhaiten sopii. Osoite on ruokaneuvot@maajakotitalousnaiset.fi. Vastauksen saa omaan sähköpostiin usein jo samana, yleensä kuitenkin viimeistään seuraavana arkipäivänä. Kysymyksiin vastaavat ammattitaidolla maa- ja kotitalousnaisten viisi kotitalousneuvojaa.

– Juhlien alla kysytään useimmin vinkkejä menun laatimiseen, arviota tarvittavista leivonnais- ja ruokamääristä sekä apua erityisruokavaliota noudattavien vieraiden huomioimiseen, tietää palvelua koordinoiva kehityspäällikkö Katja Pethman Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta.
– Joskus on vanha tuttu reseptikin hukassa.

Kysymyksiä ja vastauksia on koottu myös maa- ja kotitalousnaisten verkkosivuille www.maajakotitalousnaiset.fi » Kotitalous ja ruoka » Ruokaneuvoja sähköpostilla. Katso tiedotteen lopusta myös ruokaneuvojien vinkit onnistuneeseen juhlaan sekä porkkanahyytelökakun ohje.

Lisätietoja antavat
kehityspäällikkö Katja Pethman, puh. 040 526 4619, katja.pethman@proagria.fi
viestintäkoordinaattori Johanna Saarikoski, puh. 040 526 8475, johanna.saarikoski@proagria.fi

Ruokaneuvojien vinkit onnistuneeseen juhlaan

• Suunnittele tarjoilu. Riittääkö kahvitus vai tarjotaanko kokonainen ateria? Pitkissä juhlissa tarvitaan myös yöpalaa. Ruokalajeja ei tarvitse olla monta, mutta määrässä ei sovi pihistellä.
  • Muista dieetit, erityisruokavaliot, mahdolliset kansainväliset ruoka- ja tapatottumukset sekä juhlijoiden ikärakenne. Ruuan menekkiin vaikuttaa myös se, kuinka kauan juhlavieraat odottavat tarjoilua.
  • Huomioi kylmäsäilytystilojen määrä ja ruokien kuumennusmahdollisuudet ruokalistaa suunnitellessasi.
  • Varaa riittävästi tekijöitä keittiöön ja tarjoiluun. Jaa vastuualueet. Noutopöydän hoitamiseen tarvitaan vieraiden määrästä riippuen 2 – 4 tarjoilijaa.
  • Kun tarjolla on useita ruokalajeja, ruokien ottaminen hidastuu. Jos vieraita on sata, noutopisteitä on hyvä olla neljä.
  • Mikäli juhlissa on alkoholitarjoilua, muista myös alkoholittomat vaihtoehdot. On kohteliasta tarjota alkoholitonta vaihtoehtoa houkuttelevasti ja luontevasti niin, ettei sitä tarvitse erikseen pyytää.
  • Tarkista kattaukseen ja juomien tarjoiluun liittyvät yksityiskohdat. Riittävätkö omat astiat vai vuokrataanko? Riittääkö pöytätila, entä tuolit? Myös pöytäliinat voi vuokrata.
  • Ota kattauksessa huomioon vuodenaika ja värit sekä juhlan teema tai luonne.
  • Suunnittele sopiva pöytämuoto. Onko syytä laatia istumajärjestys? Kuka on kunniavieras, ja tarvitaanko pöytäkarttaa?
  • Seremoniamestarista voi olla hyötyä: hän pitää aikataulun ja ohjelman käsissään niin, että myös ruoka- ja juomatarjoilu sujuvat ja vieraat tietävät, mitä kulloinkin tapahtuu.

Muista myös: Varaa riittävä määrä kukkamaljakoita ja/tai laskutilaa lahjoille. Toimita kutsut ajoissa. Muista mahdolliset vastauspyynnöt: kenelle ja mihin mennessä. Tuntevatko vieraat juhlapaikan – olisiko kartasta ja ajo-ohjeesta apua? Miten mahdollisista lahjatoiveista viestitään? Muista kiittää vieraita jälkikäteen: henkilökohtaisesti, postitse vai lehti-ilmoituksella?

Porkkanahyytelökakku

Kiille
2 dl  porkkanahilloa
2  liivatelehteä

• Keitä hilloa varten porkkanat vedessä ja soseuta. Lisää soseeseen sitruunoiden mehu ja hillosokeri. Keitä 5 -10 min.
  • Vatkaa kananmunat ja sokeri vaahdoksi. Lisää joukkoon jauhot, joihin leivinjauhe on sekoitettu. Paista 225 asteessa 6 - 8 minuuttia.
  • Laita irtopohjaisen vuoan pohjalle pohjaosan kokoinen pyöreä leivinpaperi. Ota kääretorttulevystä irtopohjavuoan kokoiset, pyöreät levyt (2 kpl).
  • Laita yksi levy irtopohjavuoan pohjalle leivinpaperin päälle. Kostuta kevyesti sitruuna-vesiseoksella.
  • Valmista täyte. Vaahdota kerma tai rasvasekoite, lisää joukkoon tuorejuusto ja jogurtti. Lisää porkkanahillo, sokeri sekä kuumaan sitruunamehuun liotetut liivatteet.
  • Levitä porkkanahilloa kerros pohjalevylle ja lisää puolet täytteestä. Pane toinen kakkulevy täytteen päälle ja kostuta kevyesti. Levitä porkkanahilloa levylle ja lisää loput täytteestä.
  • Anna kakun hyytyä jääkaapissa 2-3 tuntia tai yön yli. Lisää lopuksi pinnalle kerros porkkanahilloa. Irrota kakku vuoasta ja pursota kakun reunat kevyt vispi- tai kermavaahdolla.

Kuva kakusta tiedotteen lopussa linkkinä, kuva Katja Kauppila.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.