Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Allergia- ja astmaliitto otti kantaa ruoka-allergisten puolesta

Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto otti kantaa ruoka-allergisten puolesta

Julkaistu: 18.04.2013 klo 14:45
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Ruoka-aineallergiset lapset eivät enää pääsääntöisesti kuulu Kelan järjestämän kuntoutuksen tai sopeutumisvalmennuksen piiriin. Ruoka-allergiaan ei Kelan mukaan liity moniammatillisen kuntoutuksen tarvetta. Allergia- ja astmaliitto lähetti tänään kannanoton ruoka-allergisten puolesta Sosiaali- ja terveysministeriölle ja Kelalle.

Allergia- ja astmaliitto vaatii suolisto- ja iho-oireisille ruoka-allergisille lapsille mahdollisuutta Kelan vammaistukeen. Lisäksi perusterveydenhuollossa on turvattava riittävä koulutustaso ja neuvontamahdollisuudet myös näiden sairauksien osalta. Liitto näkee, että kuntoutus ja sopeutumisvalmennusmahdollisuudet on tarjottava ruoka-allergisille lapsille jatkossakin.

- Pelkona on, että suolistolla ja iholla oireilevat ruoka-allergiset lapset jäävät yhteiskunnan palveluiden ulkopuolelle. Hoito ja ohjaus olisi näiden ruoka-allergisten lasten perheille äärimmäisen tärkeää. Kelan nykyohjeistus vaikuttaa perheisiin myös taloudellisesti, sanoo kuntoutuspäällikkö Hanna Pellikka Allergia- ja astmaliitosta.

Kannanotto liitteenä.
Kuntoutuspäällikkö Hanna Pellikka tavoitettavissa ma 22.4. lähtien, p. 040 745 6646
Tiedottaja Elina Demir, p. 040 544 9728, sähköpostitse tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatietouden jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

www.allergia.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon