Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » 5 syytä nauttia marjoista

5 syytä nauttia marjoista

Julkaistu: 24.07.2015 klo 09:00
Julkaisija: OSG Viestintä Oy

Kesä on marjojen parasta aikaa. Poimi tästä 5 syytä napsia luonnon omia makupaloja.

1. Vitamiinit. Erityisesti mustaherukat sisältävät paljon C-vitamiinia. Lisäksi marjoissa on myös A-vitamiinia ja beetakaroteenia.
  2. Flavonoidit. Marjat saavat värinsä antosyaanista, joka kuuluu flavonoideihin. Flavonoidit ehkäisevät esimerkiksi sydän- ja verisuonitautien kehittymistä.
  3. Kivennäis- ja hivenaineet. Marjoista saatavat kivennäis- ja hivenaineet vaikuttavat aineenvaihduntaan sekä luuston ja lihasten kehitykseen.
  4. Helppous ja monipuolisuus. Marjat ovat todellista pikaruokaa. Niitä voi napsia sellaisenaan, heittää salaatin tai jogurtin sekaan tai surauttaa samettiseksi smoothieksi.
  5. Maku. Marjoissa yhdistyvät hyvä maku ja terveellisyys – näitä herkkuja voi popsia ilman omantunnontuskia!

Marjat ovat superfoodia, jota ei tarvitse tuoda kaukaa. Runsaasti kasviksia sisältävällä ruokavaliolla on monia etuja. Paitsi että kasvisten ja hedelmien vitamiinit saavat ihon hehkumaan, ne myös ehkäisevät sydän- ja verisuonitauteja. Lisäämällä marjoja lautaselle on helppo syödä suositellut 500 grammaa kasviksia päivässä. Niitä kannattaa käyttää ennakkoluulottomasti, vaikkapa lisäämällä lounassalaattiin voimakkaan makuisia mustaherukoita.

Marjoista saatava C-vitamiini edistää muiden ravintoaineiden, kuten kalsiumin ja raudan imeytymistä. A-vitamiini ja beetakaroteeni taas vaikuttavat limakalvojen terveyteen ja näkökykyyn. Esimerkiksi A-vitamiinin puutos voi aiheuttaa hämäräsokeutta. Vitamiinien, kivennäis- ja hivenaineiden sekä flavonoidien lisäksi marjat sisältävät myös kuitua, joka vaikuttaa aineenvaihduntaan ja edistää hyödyllisten bakteerien kasvua suolistossa.

Marjoja voisikin kutsua todellisiksi ruokaympyrän supersankareiksi niiden runsaan ravinnepitoisuuden vuoksi. “Tavallisen marjan uskomaton voima” -kampanja pyrkii levittämään tietoa marjojen terveellisyydestä ja innostamaan niin suomalaisia kuin muita eurooppalaisia hyväksikäyttämään EU-alueella tuotettuja vitamiinipommeja monipuolisemmin päivittäisessä ruokavaliossaan.

”Tavallisen marjan uskomaton voima” on EU:n tukema tiedotuskampanja, joka toteutetaan viidessä maassa: Puolassa, Itävallassa, Ruotsissa, Suomessa ja Tsekissä. Kampanjan toteuttaa Puolan Hedelmänviljeljäin liitto. Kampanjan keskiössä ovat mansikka, vadelma, mustaherukka ja mustikka.

Lisätiedot:

Lasse Pulkkinen, OS/G Viestintä