Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Yliopistot eivät tunnista työelämän tarpeita

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Yliopistot eivät tunnista työelämän tarpeita

Julkaistu: 09.09.2014 klo 08:49
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Aalto-yliopiston suunnitelma lopettaa perinteinen diplomi-insinöörikoulutus LVI-alalla on herättänyt suurta vastustusta alan järjestöjen piirissä. Koulutuksen lopetuksen myötä LVI-alan vaativiin suunnittelu- ja tuotekehitystehtäviin on entistä vaikeampi löytää alan ammatti-identiteetin omaavaa työvoimaa.

Toimihenkilöiden työvoimapulasta pahasti kärsivällä alalla tieto LVI-koulutuksen muutoksista on otettu vastaan tyrmistyneenä. Jatkossa LVI-tekniikkaan liittyvät opinnot ovat vain valinnaisia kursseja rakennus- tai energiatekniikan ohjelmissa. Kummastakaan näistä ei valmistu perinteisiä LVI-alan diplomi-insinöörejä.

- Muutos kertoo karua kieltään yliopistojen suhtautumisesta työelämän tarpeisiin. Aallon suunnitelmat ovat vahvasti ristiriidassa sen tosiasian kanssa, että LVI-ala tarvitsee kipeästi korkeasti koulutettua työvoimaa, asiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä sanoo.

Mäkisen mukaan ilmiö on laajempi; myös Tampereen teknillinen yliopisto on vastikään irtisanonut kaksi LVI-alan koulutuksen professoria.

- Tavallisella kaupunkilaisjärjellä ajatellen tuntuisi kohtuulliselta, että saatuaan yhteiskunnalta, järjestöiltä ja yrityksiltä rahoitusta yliopistot myös kantaisivat vastuuta yhteiskunnallisista asioista. LVI-alan työvoimapulalla tulee jatkuessaan olemaan merkittäviä vaikutuksia kansalaisten asuin- ja työympäristöihin sekä ympäristöasioihin.

Yliopistotason koulutusta tarvitaan erityisesti alan vaativissa suunnittelu- ja LVI-talotekniikkateollisuuden tuotekehitystehtävissä.

- Tietoa on jatkossakin tarjolla, vaikka maailmalta haettuna. Suurin ongelma ylipistojen linjauksiin liittyen on se, että jatkossa ei valmistu henkilöitä, joilla olisi vahva ammatti-identiteetti. Eli siis tahtoa ja kykyä innovoida niitä ratkaisuja, joita yhteiskuntamme jatkossa kipeästi tarvitsee, Mäkinen toteaa.

Yliopistoista poiketen ammattikorkeakoulut ovat lähteneet aktiivisesti mukaan LVI-alan koulutuksen kehittämiseen. Mäkisen mukaan niissä aloituspaikkoja on lisätty viime vuosina. LVI-alan koulutusta on ryhdytty antamaan myös Insinööri (yamk) -tutkinnoissa, jotka ovat virallisesti ylempiä korkeakoulututkintoja. Nämä vastaavat statukseltaan diplomi-insinööriä.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Asiantuntija Juha-Ville Mäkinen, puh. 045 899 9388, juha-ville.makinen(at)lvi-tu.fi
Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, puh. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on yli miljardi euroa, ja ne työllistävät reilut 6 000 henkilöä. Lisätietoja www.lvi-tu.fi

LVI-TU on vahva erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä.