Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Vuoden betonirakenne 2011: ASUNTO OY FLOORANAUKIO JA KUMPULAN KIINTEISTÖT OY LONTOONKUJA, HELSINKI

Rakennusteollisuus RT

Julkaistu: 27.01.2012 klo 14:15
Julkaisija: Rakennusteollisuus RT

BETONI TIEDOTTAA

julkaistavissa 26.1.2012 klo16.00

VUODEN BETONIRAKENNE 2011: ASUNTO OY FLOORANAUKIO JA KUMPULAN KIINTEISTÖT OY LONTOONKUJA, HELSINKI

Asunto Oy Helsingin Flooranaukio ja Kiinteistö Oy Lontoonkuja palkitaan vuoden 2011 betonirakenteena taitavasta suunnittelusta sekä ammattitaitoisesta toteutuksesta. Rakennuttajan, kaavoittajan ja suunnittelijoiden tiiviin yhteistyön tuloksena yhdistettynä osaavaan betonin käyttöön on aikaansaatu toimiva ja näyttävä arkkitehtoninen rakennus Arabianrannan kaupunginosaan.

Betonia on käytetty kokonaisvaltaisesti sekä julkisivuissa että rakennuksen rungossa. Erityisesti sisäpihan julkisivujen veistoksellisissa rakenteissa betonin muovailtavuus ja hienopiirteisyys tulevat esiin rakennuksen arkkitehtuurissa. Teknisesti haastavan elementtityö asennuksineen on onnistunut, mikä viimeistelee rakennuksen korkealuokkaisen ulkoasun.

Asunto Oy Helsingin Flooranaukio ja Kiinteistö Oy Lontoonkujan rakennukset muodostavat yhtenäisen korttelin, jonka yhteispiha avautuu Lontoonkujan eteläpuolella Toukolan rantapuistoon.

Rakennuksen katujulkisivujen punatiiliverhous ja aukotus viittaavat Arabian vanhojen tehdasrakennusten rationalismiin. Tälle kontrastina talon vaalea pihajulkisivu aaltoilee vapaamuotoisena, tuoden valoa ja vaihtelua syvään kortteliin. Mosaiikkipintainen betoni yhdistää suomalaisen arkkitehtuurin modernilla tavalla eurooppalaiseen rakennustaiteeseen.

Asemakaavan mukaisesti viisikerroksisen rakennuksen päälle on sijoitettu kaksikerroksinen rivitalomainen osa.

Sisäpihan aaltoilevat elementit ovat valkobetonipintaisia. Niitä elävöittää suurikokoinen kukkamainen, mosaiikkibetoninen muotoaihe, joka on toteutettu julkisivu- ja parveke-elementtien valmistuksen yhteydessä Arabian tehtaan tuotantoprosessissa syntyvästä jäteposliinista. Kaarevien julkisivuelementtien yhteensopivuus, osien mittatarkkuus, rakenteelliset detaljit sekä mosaiikkipintojen kehitystyö ovat olleet erityisen vaativia. Parvekkeiden tausta- ja pielielementit ovat muottipintaista pigmentillä värjättyä väribetonia. Myös tiilijulkisivuja on toteutettu vaativalla elementtitekniikalla.

Rakennusten kantavat rakenteet ovat teräsbetonielementtejä.

Hankkeen julkisivuarkkitehtuuri perustuu 2007 ratkaistuun ATT:n järjestämään kutsukilpailuun Arabianrannan Posliinikadulle. Palkintolautakunta suositteli ehdotuksen soveltamista muualla Toukolan rantapuiston alueella.

Pitkäjänteisellä yhteistyöllä kokeneen kaavoittajan kanssa on Arabianrantaan suunniteltu yksilöllinen korttelikokonaisuus, jossa on kehitetty uutta ja innovatiivista asuntorakentamista. Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto ATT on rakennuttajana mahdollistanut hankkeen toteutumisen ja samalla asumisen laadun ja viihtyisyyden kehittämisen.

Palkitun kohteen on suunnitellut Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komonen Oy Helsingistä. Kohteen suunnittelusta ovat vastanneet arkkitehdit SAFA Mikko Heikkinen, Markku Komonen ja Kai van der Puij.

Kohteen laajuus: 45 370 rm3
, Asuntoja: 122

PALKITTAVAT TAHOT:

Rakennuttaja:
Helsingin kaupungin Asuntotuotantotoimisto, ATT

Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komonen Oy

Rakennesuunnittelu: Finnmap Consulting Oy

Kaavoittaja: Mikael Sundman,
arkkitehti, TkL

Betonielementit: Parma Oy

Vuoden Betonirakenne -kilpailu järjestettiin 42. kerran ja siihen osallistui tänä vuonna 14 ehdotusta. Palkinto annetaan vuosittaisen kilpailun perusteella rakennuskohteelle, joka parhaiten edustaa suomalaista betonirakentamista. Kilpailun tarkoituksena on tehdä tunnetuksi ja edistää suomalaista betoniarkkitehtuuria, -tekniikkaa ja -rakentamista. Kilpailun järjesti Betoniteollisuus ry.

Vuoden Betonirakenne 2011 -kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimi toimitusjohtaja, dipl.ins. Lauri Kivekäs, Betonikeskus ry ja jäseninä Suomen Arkkitehtiliitto SAFA:n nimeämänä arkkitehti Anu Puustinen, rakennusarkkitehti Asko Eerola Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIA:n edustajana, professori Jari Puttonen Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL:n nimeämänä, dipl.ins.  Tapio Aho Suomen Betoniyhdistys ry:n edustajana ja kutsuttuna median edustajana toimittaja Minna Joenniemi YLE Kulttuuritoimituksesta. Tuomariston sihteereinä toimivat arkkitehti SAFA, päätoimittaja Maritta Koivisto Betoni-lehdestä sekä dipl.ins. Olli Hämäläinen Betoniteollisuus ry:stä.

LISÄTIETOJA:

Betoniteollisuus ry: Maritta Koivisto, gsm 040-9003577 tai maritta.koivisto@betoni.com,

Olli Hämäläinen, gsm 050-1513 tai olli.hamalainen@betoni.com

Kohteen lehdistökuvat löytyvät osoitteesta:

VUODEN BETONIRAKENNE 2011 EHDOKKAAT (14 kpl)

Port Tower, Kokkola – Arkkitehtuuritoimisto Antti Luutonen

Mestaritunneli, Kehä I, Espoo – FCG Planeko Oy

Oikaraisen silta, Rovaniemi – Sito Oy

Lövön silta, Kemiön saari – Ramboll Oy

TYS Ikituuri, Turku – Arkkitehtitoimisto Sigge Oy

Pirkkolan liikuntakeskuksen peruskorjaus, Helsinki – Siren Arkkitehdit Oy

Musiikkitalo, Helsinki – LPR-arkkitehdit Oy