Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Vielä ehdit suojata mökkisi jäätymis- ja kosteusvaurioilta

Uponor

Vielä ehdit suojata mökkisi jäätymis- ja kosteusvaurioilta

Julkaistu: 12.11.2015 klo 13:15
Julkaisija: Uponor

Kesäasuntojen suojaus talvea varten on ajankohtaista viimeistään nyt. Vesi-, vuoto- ja jäätymisvahinkoja vastaan voi varautua helposti etukäteen. Päävesihanan sulkeminen ja putkien sekä lvi-laitteiden tyhjentäminen ovat tärkeimmät tehtävät mökeillä. Talviasuttavan mökin vedensaanti on kuitenkin turvattava ympäri vuoden. Ratkaisun tuovat eristetyt ja lämpökaapelilla varustetut vesijohdot, jotka pitävät mökin ulkopuoliset vesijohdot sulina. Yhteisiä suojaustoimia sekä talviasuttaville että kylmäksi jätettäville mökeille ovat ilmanvaihdosta huolehtiminen sekä ulkona tehtävät toimet, kuten salaojien tarkistukset, kattovesien ohjaus pois perustuksista sekä lehtien ja roskien puhdistukset vesiränneistä.

Vinkit talviasuttavan mökin suojaukseen

1. Sulje päävesihana, kun olet mökiltä pois pidemmän aikaa.
  2. Varmista vedensaanti ja suojaa ulkona olevat putket esim. käyttämällä lämmitettyä ja eristettyä erikoisputkea.
  3. Huolehdi ilmanvaihdosta.
  4. Tarkista ja korjaa tarvittaessa ulkopuolisten vesien ohjaus mm. kattovedet ja salaojat.

Hyvin varustellulla ja talviasuttavalla mökillä päävesihanat on aina syytä sulkea, jos mökiltä ollaan pois pidempiä aikoja. Näin estetään mahdollinen vuotovahinko sisätiloissa. Ulkona vesiputkien jäätymistä voidaan estää eristetyillä ja lämpökaapeleilla varustetuilla vesijohdoilla.

- Läpi vuoden asuttavien kesäasuntojen ja haja-asutusalueilla sijaitsevien rakennusten vedensaanti on turvattava. Joskus vesiputket on pakko tuoda maan pinnalla tai lähellä maan pintaa, esimerkiksi pihan kallioisuuden vuoksi. Tällöin ratkaisuna on Uponor Supra Plus, joka on eristetty ja lämmitetty vesijohto. Erillisen ohjausyksikön avulla energiankulutus on hallittua verrattuna ohjaamattomiin järjestelmiin, Uponorin tuotepäällikkö Marko Haljoki painottaa.

Talviasuttavan mökin ilmanvaihtokoneen talviasetuksissa voi olla konekohtaisia eroja, jotka on aina syytä varmistaa laitteen valmistajalta.

- Perussääntö on, jos mökillä on koneellinen tulo-poistoilmanvaihto ja peruslämpö päällä, niin ilmanvaihtoa ei saa sammuttaa talveksi vaan se jätetään poissa–asentoon. Tällöin pitää myös huomioida, ettei mökin peruslämpö laske liian alas, jolloin koneen automatiikka saattaa sammuttaa laitteen, tarkentaa Uponorin ilmanvaihdon tuotepäällikkö Kaisa Airas.

Kesäasuttavan mökin varautumistoimet

1. Tyhjennä putkistot ja lvi-laitteet vedestä, tyhjennä tai suojaa myös lattiakaivot.
  2. Huolehdi ilmanvaihdosta.
  3. Tarkista ja korjaa tarvittaessa ulkopuolisten vesien ohjaus mm. kattovedet ja salaojat.

Kun kesäasuttava mökki jätetään kylmäksi tai peruslämmölle talvea varten, estetään vuotovahingot ja putkirikot sulkemalla päävesihana tai kaivopumppu talven ajaksi. Lisäksi vesiputket ja mahdolliset koneet ja laitteet on tyhjennettävä kokonaan vedestä esimerkiksi paineilmalla. Myös vesilukot ja lattiakaivot tyhjennetään; jos se ei ole mahdollista, niihin kannattaa laittaa jäänestoainetta, jotta ne eivät jäädy ja riko rakenteita. Ilmanvaihdosta on huolehdittava myös talvella. Perusmökeissä on yleensä painovoimainen ilmanvaihto, jolloin on tärkeä huolehtia, että kaikkia korvausilmaventtiilejä ei suljeta talveksi. Ilman täytyy päästä vaihtumaan, muuten voi syntyä kosteusvaurioita. Useimmiten takanpellit voidaan jättää raolleen, kunhan piippu on suojattu.

Marko Haljoki
tuotepäällikkö
Uponor Suomi Oy
puh. 020 129 2296

Liitteenä olevia kuvia voi vapaasti käyttää Uponorista kertovien juttujen yhteydessä.

Yrityksestä:
Uponor on yksi johtavista asuin- ja liikerakennusten sisäilmasto- ja käyttövesijärjestelmien toimittajista Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Pohjois-Euroopassa Uponor on myös merkittävä yhdyskuntatekniikan putkijärjestelmien toimittaja. Uponorissa työskentelee yhteensä noin 3 800 henkilöä 30 maassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2014 ylitti miljardi euroa. Uponorin osake on listattu NASDAQ Helsingissä. Lisätietoja: uponor.fi