Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Varsinais-Suomen LVI-urakoinnissa synkkä kevät

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Varsinais-Suomen LVI-urakoinnissa synkkä kevät

Julkaistu: 10.04.2014 klo 08:39
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

LVI-asennuksen suhdannekyselyn mukaan LVI-asennuksen tilanne Varsinais-Suomessa on selvästi muuta maata synkempi. Tilanne vaikuttaa huolestuttavasti jo LVI-asennusyritysten liikevaihtoon.

Uudisrakentaminen on heikoissa kantimissa jopa 72 %:lla vastaajista, ja liki kolmannes arvioi tilanteen huononevan syksyä kohti. Uudisrakentamisen vilkastumiseen varsinaissuomalaisista yrittäjistä ei usko kukaan, ja uudisrakentaminen tuokin tällä hetkellä vain 16 % yritysten liikevaihdosta.

Muusta maasta poiketen korjausrakentamisen suhdannetilanne jakaa yritykset kahteen kastiin: 40 %:lla vastaajista tilanne on hyvä ja 40 %:lla heikko. Suurin osa vastaajista ei odota tilanteeseen suurtakaan muutosta syksyllä.

- Varsinais-Suomen synkkä tilanne vaikuttaa rajusti LVI-asennusyritysten liikevaihtoon: se laski yli puolella vastaajista viime vuonna, toimitusjohtaja Jari Syrjälä LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä toteaa.

Huoltotoiminta markkinakisassa

Huolto ja kunnossapito tuovat miltei kolmanneksen varsinaissuomalaisten LVI-asennusyritysten liikevaihdosta. Rakentamisen heikko tilanne lisää huoltotoiminnan kilpailua, ja vain muutamat yritykset pärjäävät huoltomarkkinoilla: 27 %:lla on hyvä tilanne, mutta melkein puolella vastaajista menee heikosti.

Varsinaissuomalaisten LVI-asennusyritysten täystyöllistävä tilauskanta on keskimäärin 4,3 kk. Ne, joilla tilauksia on, urakat ovat selkeästi pitkäkestoisempia.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:n maaliskuussa 2014 toteuttaman LVI-asennuksen suhdannekyselyn vastausprosentti oli 35. Varsinaissuomalaisia jäsenyrityksiä vastaajissa oli 11.

Katso LVI-asennusalan suhdannekyselyn tulokset, Varsinaisu-Suomi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Toimitusjohtaja Jari Syrjälä, p. 050 3525 120, jari.syrjala(at)lvi-tu.fi
Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on yli miljardi euroa, ja ne työllistävät reilut 6 000 henkilöä. Lisätietoja www.lvi-tu.fi

LVI-TU on vahva erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä.