Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Työkalupakki-seminaari kuulutti taloyhtiön osakkeenomistajan vastuuta kiinteistöstään

A-Insinöörit Oy

Julkaistu: 17.10.2013 klo 12:47
Julkaisija: A-Insinöörit Oy

Ravintola Kellohallissa 10.10.2013 pidetyssä Työkalupakki-seminaarissa kokoontui huomattava määrä Suomen huippuasiantuntijoita pohtimaan asuinrakennuskannan modernisointiin ja sisäilman laatuun sekä energiatehokkuuteen liittyviä haasteita. Näkemyksiään tapahtumassa olivat jakamassa Betoni-lehden päätoimittaja, arkkitehti Maritta Koivisto, DI ja energia-asiantuntija Petri Pylsy Suomen Kiinteistöliitosta, Consti Julkisivut Oy:n toimitusjohtaja Risto Kivi sekä projektipäällikkö ja valvoja Anssi Ticklén A-Insinööreiltä, sisäilma- ja korjausneuvonnan päällikkö Tuula Syrjänen Hengitysliitosta, professori Juha Vinha Tampereen teknillisestä yliopistosta, toiminnanjohtaja Hannu Sipilä Suomen LVI-liitosta sekä vt. toimitusjohtaja Heikki Käkönen A-Insinööreiltä.

Taloyhtiön osakkeenomistajien tahtotila määrää korjaushankkeiden tahdin

Lähes yhdestä suusta asiantuntijat totesivat, että keskustelua taloyhtiön asukkaiden kesken on saatava aikaiseksi ja sitä on käytävä nykyistä enemmän. Jokaisen osakkeenomistajan onkin syytä pohtia omaa näkemystään siitä, millaisessa taloyhtiössä haluaa asua. Asukkaat asuvat itsensä näköisissä taloissa, kommentoi Betoni-lehden päätoimittaja Maritta Koivisto ja jatkoi, että jokainen rakennus on oman aikakautensa tuote ja se heijastaa oman kautensa ihannetta. Kannattaakin siis miettiä pitääkö talo muuttaa esim. 2000-luvun talon näköiseksi. ”Kyseenalaistakaa remontin hinta ja myös arkkitehtoniset muutokset”, patisti Koivisto taloyhtiön asukkaita. Korjausrakentamisen ammattilaisten tehtävänä on ohjata korjaushanke niin, että se on sopivan tasoinen kohteelle. Asukkaiden pitää ensin määritellä millainen talon tulee korjauksen jälkeen olla. Ja näissä määrittelyissä olisi perusteltua olla mukana myös mm. sisäilman laatuun ja asumisviihtyvyyteen liittyviä seikkoja.

Korjaustarpeen määrittelyvaiheeseen käypä työkalu on tarveselvitys, joka kertoo taloyhtiön asukkaalle, mikä on taloyhtiön kunto tällä hetkellä. Jos ja kun päätetään edetä, hankesuunnitelma auttaa kartoittamaan erilaisia vaihtoehtoja remontille kustannusarvioineen. ”Mietimme taloyhtiöiden kanssa mikä on se optimaalinen korjausinvestointi ja teemme erilaisia laskelmia”, kertoi Anssi Ticklén A-Insinööreiltä.

Kolme kovaa neuvoa isännöitsijöille ja hallituksen puheenjohtajille

Seminaarin paneelien parasta antia olivat kolme selkeätä viestiä, joilla taloyhtiön korjaushankkeissa pääsee parempaan lopputulokseen:

1. VERKOSTOIDU
Jos samalla alueella on saman ikäisiä rakennuksia, olisi taloyhtiöiden hyvä verkostoitua keskenään ja keskustella mahdollisista tulevista korjaushankkeista ja vaihtaa ajatuksia suunnittelijoiden kanssa. ”Luokaa yhdessä verkostoa korjaajista ja suunnittelijoista”, neuvoi Maritta Koivisto.

2. TEE KUSTANNUSTEHOKKAASTI
Miettikää myös tilojen käyttötarkoituksia. Voisiko esimerkiksi putkiremontin rahoittaa ullakkoremontilla?”, pohti Maritta Koivisto.  Taloyhtiöiden yhdessä tekemissä hankkeissa suunnitelmat voidaan yhdistää, saadaan suuruusalennuksia, aikatauluetua ja myös laadullista hyötyä, kertoi Petri Pylsy Suomen Kiinteistöliitosta. ”Kun on esimerkiksi putkiremontti käynnissä, ottakaa huomioon myös sähköt, antennit, av:t jne. Kun rakenteet ovat kerran auki, kannattaa miettiä korjaustarpeita laajemmin. Se tuo myös kustannustehokkuutta, kun rakenteita ei tarvitse taas esimerkiksi viiden tai kymmenen vuoden päästä aukaista uudelleen”, täsmensi Costi Julkisivut Oy:n toimitusjohtaja Risto Kivi. Tehokas viestintä on hyvä tapa säästää, asukkaille pitää antaa kokonaisinfoa asunnosta ja sen käytöstä. Uusia asukkaita tulee aina, eivätkä he välttämättä tiedä, miten talon kanssa pitäisi menetellä ja miten esimerkiksi perusilmanvaihto toimii. Asukkaat ovat tärkeässä roolissa myös silloin, kun käytössä on uusi energiatehokas talo. Tehokkuus tulee vain oikeanlaisella talon käytöllä ja tähän käyttöön asukkaat tarvitsevat jatkuvaa opastusta ja viestintää.

3. OLE JÄRJESTELMÄLLINEN
Julkisivut pitäisi korjata noin 30 vuoden välein ja putket uusia tavalla tai toisella noin 50 vuoden välein. ”Julkisivu ei koskaan saisi mennä niin huonoon kuntoon, että se pitää korjata kokonaan”, korosti Risto Kivi. Tehokkainta taloyhtiön perusparantamista on se, että taloyhtiön remontteja hoidetaan järjestelmällisesti. ”Isännöitsijät ajoissa liikkeelle, etupainotteinen korjaaminen on useimmiten aina edullisempaa, vahinkojen kautta tulee aina ylimääräisiä kustannuksia” täsmensi Anssi Ticklén.

Energiatehokkuus tulee taloyhtiön korjaustarpeesta
Seminaarissa oltiin melko yksimielisiä siitä, että oikea lähestyminen energiatehokkuuteen on se, että ensin on korjaustarve. Kun korjaukset sitten toteutetaan samalla energiatehokkaasti saavutetaan samalla myös hyötyjä energian säästön muodossa. Kun muistamme, että rakennuskantamme uusiutuu noin 1-1,5 % vuodessa tarkoittaa tämä sitä, että uudisrakentamisen kautta saavutettava koko kiinteistökannan energiatehokkuuden paraneminen on hidasta. Näin ollen korjausrakentaminen ja olemassa olevien kiinteistöjen korjauksissa energiatehokkuusasioiden huomioiminen on tärkeää ja voidaankin todeta, että isännöitsijöillä on tässä hyvin merkittävä rooli suunnannäyttäjinä.
- Korjausrakentaminen ratkaisee energiatalkoot!

Lisätiedot: Työkalupakki-seminaarin puheenjohtaja Mikko Tarri, p. 0207 911 859, mikko.tarri@ains.fi www.ains.fi

Työkalupakki-seminaari on A-Insinöörien jokavuotinen tapahtuma, joka on kohdennettu erityisesti isännöintitoimistoille sekä taloyhtiön hallitusten puheenjohtajille. Seminaari on maksuton ja järjestyksessään kolmas.

A-Insinöörit A-Insinöörit on voimakkaasti kasvanut rakennuttamisen, rakennesuunnittelun ja infrasuunnittelun konserni, joka toimii Suomessa neljällä paikkakunnalla. Vuoden 2013 liikevaihtotavoite on noin 40 M€. A-Insinöörejä on jo yli 400 alansa erikoisasiantuntijaa. Toiminnan perustana ovat asiakkaiden tarpeet ja jokaisen hankkeen tavoitteena on asiakkaan tyytyväisyys. A-Insinöörit haluaa olla taitava ja turvallinen kumppani ja samalla toimintatavoiltaan inhimillinen ja sitoutunut.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki