Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Turun Ylioppilaskyläsäätiön Haliskylän rakennusurakka Constille

Turun Ylioppilaskyläsäätiö

Turun Ylioppilaskyläsäätiön Haliskylän rakennusurakka Constille

Julkaistu: 21.03.2014 klo 09:00
Julkaisija: Turun Ylioppilaskyläsäätiö

Turun Ylioppilaskyläsäätiön Haliskylän perusparannusurakan on voittanut korjausrakentaja Consti. Korjauksen kohteena on 14 kerrostaloa, joiden soluasunnot muunnetaan yksiöiksi. Hankkeen lopullinen kokonaiskustannusarvio on 23 miljoonaa euroa. Se alkaa toukokuussa 2014 ja valmistuu syksyllä 2016.

Yksi Turun Ylioppilaskyläsäätiön suurimmista asuntokohteista, vuosina 1988‒1990 rakennettu Haliskylä, on menossa remonttiin. Haliskylän perusparannusurakka kilpailutettiin julkisen hankintalain mukaisesti vuoden 2014 keväällä ja sen voitti Consti Korjausurakointi Oy. Kokonaisuutena kilpailutetun talotekniikkaurakan voitti Caverion Oy sekä maalämpöurakan Gebwell Oy.

Soluasunnoista yksiöitä

Haliskylän remontti koskee 14 kerrostaloa sisältäen noin 480 asuntopaikkaa. Perusparannuksen yhteydessä soluasunnot muunnetaan yksiöiksi. Samalla asunnot kunnostetaan ja lattioiden muovimatot vaihdetaan laminaatiksi. Lisäksi asuntojen parvekkeet uusitaan ja lasitetaan sekä julkisivuille tehdään kevyt kunnostus.

‒ Opiskelijayksiöillä on erittäin suuri kysyntä, mikä on johtanut soluasuntojen tarpeen pienentymiseen. Remontilla pystymme vastaamaan kysyntään entistä paremmin ja samalla kunnostamme asunnot vastaamaan nykyaikaisia taloteknisiä vaatimuksia, sanoo TYS:n kiinteistöjohtaja Ismo Aaltonen

Kokonaiskustannus tarkentunut 23 miljoonaan euroon

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on tarkentunut 23 miljoonaan euroon, joka on noin 4 miljoonaa euroa vähemmän kuin alkuperäisissä laskelmissa. TYS hakee hankkeelle ARA:n erityisryhmien investointiavustuksen lisäksi valtioneuvoston käynnistysavustusta asuntojen perusparantamiseen. Avustusten lisäksi hankkeelle haetaan vuokra- tai asumisoikeusasuntojen perusparantamiseen myönnettävää valtion korkotukilainaa.

Talojen energiankulutus pienenee

Taloteknisesti remontissa uusitaan muun muassa ilmanvaihtoa, vesi- ja viemärilinjoja sekä sähkö- ja atk-kaapelointeja. Jatkossa energianmittausta pystytään seuraamaan asuntotasolla veden ja sähkön osalta. Piha-alueella vesi-, lämpö- ja salaojaputket uusitaan, varastot kunnostetaan ja pihojen pintamateriaalit uusitaan. Pääasiassa talotekniikkamuutosten johdosta, kohteen laskennallinen energiankulutusta kuvaava E-luku pienenee noin 35 %.

Kaukolämpöä täydennetään maalämmöllä

Kohteen lämmitysjärjestelmä uusitaan hybridijärjestelmäksi. Päälämmönlähteenä toimii maalämpö, jota täydentää kaukolämpö. Perusparannuksen yhteydessä selvitetään lisäksi uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämistä  asuntokohteessa aurinkoenergian ja tuulivoiman osalta. Selvityksessä on tällä hetkellä myös kaukolämmön paluuveden hyödyntäminen maalämpökaivojen latauksessa. Kaukolämmön paluulämmön hyödyntämisessä TYS pyrkii pääsemään ratkaisuun Turku Energian edustajien kanssa. Hankkeessa on mukana myös Aalto-yliopisto.

Haliskylän perusparannus tehdään vaiheissa, niin että remontti alkaa toukokuussa 2014. Ensimmäinen talo valmistuu vuoden 2015 keväällä ja viimeinen vuoden 2016 syksyllä.

Kiinteistöjohtaja Ismo Aaltonen
Turun Ylioppilaskyläsäätiö
ismo.aaltonen@tys.fi

Toimitusjohtaja Jukka Mäkinen
Consti Korjausurakointi
Jukka.makinen@consti.fi

Liitteet:           tekninen liite

Turun yliopiston ylioppilaskunnan vuonna 1966 perustama Turun Ylioppilaskyläsäätiö (TYS) rakentaa, perusparantaa, vuokraa ja ylläpitää opiskelija- ja nuorisoasuntoja. TYS:llä on yli 7300 asuntopaikkaa Turussa ja Raumalla. www.tys.fi

Consti Yhtiöt on Suomen suurin korjausrakentamiseen erikoistunut rakennusliike. Korjaamme taloyhtiöitä ja vuokrataloja, hotellihuoneita, ravintoloita, toimitiloja, liikehuoneistoja, julkisia rakennuksia sekä piha- ja viheralueita. Työllistämme noin 800 korjausrakentamisen ammattilaista. Vuonna 2013 Consti Yhtiöiden liikevaihto oli noin 170 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos (EBITDA) 4 prosentin tasolla. Korjausrakentaminen tarkoittaa myös monipuolista rakennus- ja korjausmenetelmien hallintaa. Consti korjaa eri aikakausien kiinteistöt nykyajan vaatimuksia vastaaviksi ja kasvattaa niiden arvoa omistajille ja käyttäjille. Consti Yhtiöihin kuuluvat Consti Korjausurakointi Oy, Consti Julkisivut Oy ja Consti Talotekniikka Oy.