Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » TTS:n kouluttaja Sami Niskala suoritti ensimmäisenä suomalaisena SEMAN varastokalusteiden ammatillisen tarkastajan koulutuksen

TTS Työtehoseura

Julkaistu: 10.12.2015 klo 15:40
Julkaisija: TTS Työtehoseura

SEMA on englantilainen hyllykalustovalmistajien keskusliitto, jonka järjestämä koulutus antaa pätevyyden suorittaa varastokalusteiden tarkastuksia sekä niihin liittyvää koulutusta. Tätä tarkastajan koulutusta Suomessa ei ole. Sertifikaatin saaneella tarkastajalla on pätevyys tarkastaa ja hyväksyä varastokalusteet käyttöön tai käyttökieltoon.

Sami Niskala suoritti viikon kestävän koulutuksen Englannissa. Kansainvälisessä ryhmässä oli oppilaita Englannin ja Irlannin lisäksi mm. Arabiemiraateista. Sami kertoi koulutuksen olleen todella kovatasoinen ja kouluttajat vaativia. ”Suoritimme ensin neljän päivän mittaisen teoriakoulutuksen jonka päätteeksi oli kahden tunnin mittainen teoriakoe. Teoriakokeen päätteeksi oli näyttökoe aidossa ympäristössä.” Samin näyttökoepaikaksi valikoitui Keski-Englannissa oleva ARGOS-ketjun keskusvarasto. Näytössä meidän piti tehdä varastokalusteiden (hyllyjen) tarkastus varastossa ja laatia siitä kirjallinen raportti englanniksi. 16-sivuinen raporttini sisälsi löydetyt vauriot ja niihin korjausehdotukset sekä turvallisuutta parantavat toimenpiteet, kertoi Sami. Kokeessa mitattiin ammatillisen osaamisen lisäksi myös kirjallista tuotosta.

SEMAn järjestämään varastokalusteiden ammatillisen tarkastajan koulutukseen on kovat pääsyvaatimukset. Koulutukseen ei pääse ilmoittautumisperiaatteella, vaan pääsy edellyttää vankkaa kokemusta logistiikka-alalta sekä varastoturvallisuuden parista. Jotta suoritettu pätevyys pysyy voimassa, tulee Samin raportoida jatkossa SEMAlle kaikista varastoturvallisuuteen liittyvistä koulutuksista sekä tarkastuksista joita hän suorittaa. Näin SEMA valvoo että ammattitaito sertifikaatin saaneella henkilöllä pysyy yllä.

Seman suorittaman koulutuksen myötä TTS voi toimia jatkossa itsenäisenä, riippumattomana, organisaationa joka pystyy tarjoamaan asiakkaalle varastokalusteiden tarkastuksen sekä siihen liittyvän koulutuksen. Tarkastuksen yhteydessä asiakas saa raportin jossa kerrotaan asiakkaalle parannusehdotukset, joilla toimintaa voi tehostaa ja tuottavuutta parantaa. TTS:n järjestämää Varastokalusteiden turvallisuus- ja tarkastuskoulutuskoulutuksen sisältöä Sami on käynyt läpi Aluevalvontaviraston ja TVL (Tapaturmavakuutuslaitosten liitto) kanssa, jotka ovat todenneet TTS:n järjestämän koulutuksen hyväksi ja riittävän laajaksi.

Sami Niskala, sami.niskala@tts.fi

Kuva, Sami Niskalasta

TTS Työtehoseura on valtakunnallinen koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatio, joka kouluttaa vuosittain noin 10000 opiskelijaa eri alojen ammattilaisiksi. Koulutustoiminnan lisäksi TTS Työtehoseura tutkii ja kehittää noin 100 vuosittaisen projektin avulla työmenetelmien toiminnallisuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki