Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Suvelan uusi kappeli on noussut harjakorkeuteen

Espoon seurakunnat

Suvelan uusi kappeli on noussut harjakorkeuteen

Julkaistu: 26.11.2015 klo 17:08
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon Suvelan uuden kappelin harjannostajaisia päästiin viettämään torstaina 26.11. Kappelin peruskivi muurattiin toukokuussa. Rakennuksen on määrä valmistua ensi vuoden huhtikuun loppuun mennessä. Kappeli ja sen yhteydessä olevat Espoon kaupungin asukaspuiston tilat otetaan käyttöön syksyllä 2016.

Rakennustyöt alkoivat maaliskuun 2015 alussa. Rakennus korvaa vanhan v. 1981 valmistuneen Suvelan kappelin, joka on käynyt ahtaaksi Espoon tuomiokirkkoseurakunnalle alueen asukasmäärän noustua. Toiminta vanhalla Suvelan kappelilla on Espoon tuomiokirkkoseurakunnan toimipaikoista toiseksi vilkkainta.

Rakennukseen tulee tiloja Espoon tuomiokirkkoseurakunnalle, Esbo svenska församlingille sekä Espoon kaupungin asukaspuistolle, joista viimeksi mainitun käyttöön tulee kymmenisen prosenttia tiloista. Rakennus sijaitsee Espoon keskuksessa kulmatontilla osoitteessa Kirstinsyrjä 2 / Kirstintie 24. Espoon kaupungilta ostetun tontin pinta-ala on 5 151 m2. Rakennuksen bruttoala on 2 420 m2 ja tilavuus 12 510 m3.

Kappelin on suunnitellut arkkitehtitoimisto OOPEAA, joka aiemmin tunnettiin nimellä Lassila Hirvilammi arkkitehdit Oy. Toimisto on suunnitellut mm. Klaukkalan, Jyväskylän ja Kuokkalan kirkot. Arkkitehtitoimisto palkittiin 23.9.2015 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnolla viime vuonna Jyväskylän Kuokkalaan valmistuneesta puukerrostalosta. Hanke sai kiitosta kohtuuhintaisesta asumisesta, puurakentamisesta ja uusien tekniikoiden edistämisestä. OOPEAAlle luovutettiin tänään 26.11. lisäksi vuoden 2015 Puupalkinto. Palkinnon jakaa Puuinfo kannustuksena rakennukselle, sisustukselle tai rakenteelle, joka edustaa korkealaatuista, suomalaista puuarkkitehtuuria tai jossa puuta on käytetty rakennustekniikkaa edistävällä tavalla.

Myös uuden Suvelan kappelin kantavat rakenteet ovat puuta. Katto on kuparipeltiä ja julkisivut sekä kuparia että puuta. Rakennus on nykyvaatimusten mukaisesti esteetön. Yleinen ilme on alkuperäisen tavoitteen ”shared space” tai kävelykatu -teeman mukainen. Suunnittelun aikana tapahtuneista muutoksista huolimatta rakennuksen hahmo on pääosin pysynyt ennallaan. Kirkkosalin katto kohoaa maamerkkinä rakennuksen muuta kattoa korkeammalle ja on sijoitettu siihen rakennuksen osaan, joka on Kirstinsyrjän ja Kirstintien kulmassa.

Rakennuksen LVIA-suunnittelun on tehnyt Wise Group Finland, sähkösuunnittelun Ramboll Finland Oy, akustiikkasuunnittelun Akukon Oy ja rakennesuunnittelun Pöyry Finland Oy. Rakennuttamista, työmaavalvontaa ja turvallisuuskoordinointia on hoitanut Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy.

Pääurakoitsijana ja rakennusurakoitsijana on YIT Rakennus Oy, ilmanvaihtourakoitsijana Ilmastointi-Mikenti Oy, putkiurakoitsijana Amplit Oy, peltiurakoitsijana Porvoon Vaskisepät Oy, sähköurakoitsijana Uudenmaan Sähkötekniikka JP Oy, rakennusautomaatiourakoitsijana Caverion Oy ja sprinklerurakoitsijana Promist Oy.

Lisätietoja: kiinteistöjohtaja Jorma Jussilainen, Espoon seurakuntayhtymä, 050 432 8352, jorma.jussilainen@evl.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.