Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Suojelusta matkalle Espoon tiekirkoista

Suojelusta matkalle Espoon tiekirkoista

Julkaistu: 07.06.2016 klo 13:13
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Tiekirkot odottavat ovet avoimina ympäri Suomea. Kun kaipaat vaihtelua, astu kirkkoon ja pidä toisenlainen tauko ja nauti rauhasta, kauneudesta ja pyhästä. Kirkkosali kutsuu hiljentymään ja viilentymään hellepäivänä sekä tarjoaa suojaa sadepäivänä.

Tiekirkot ja niiden vaalitut ympäristöt ovat ikkuna historiaan, arkkitehtuuriin ja kulttuuriin. Kirkkotauolle voi pysähtyä myös metropolialueen Espoossa. Tarjolla on kolme erilaista tiekirkkoa.

Espoon tuomiokirkko on keskiaikainen kivikirkko Espoonjoen rannalla. Se on nähnyt ympärillään elämää yli 500 vuotta. Kirkko rakennettiin vuosien 1485–90 välillä pitkäkirkoksi. Kirkko laajennettiin ristikirkoksi 1820-luvulla. Säilyneissä holveissa voi nähdä keskiaikaisia maalauksia. Urut otettiin käyttöön vuonna 2012. Kirkkoon mahtuu noin 550 vierasta, ja se on suosituin vihkikirkko Espoossa.

Espoon tuomiokirkko, Kirkkopuisto 5, avoinna joka päivä 10–18. Tiekirkko arkisin 6.6.−12.8. klo 11−16.30, opastusta saa pyydettäessä. Kirkon esittely kesäkeskiviikkoisin kello 15. Messu sunnuntaisin ja pyhäpäivinä klo 10. Suvisunnuntain iltamusiikkia 5.6.−28.8. sunnuntaisin klo 19. Vapaa pääsy. Urkuyö ja aaria 2.6.–25.8. torstaisin klo 22. Ohjelma ja liput www.urkuyofestival.fi.

Otaniemen kappeli on arkkitehtuuriltaan maailmankuulu. Sen ovat suunnitelleet Kaija ja Heikki Siren. Keskellä Otaniemen teekkarikylää sijaitseva kappeli valmistui vuonna 1957. Kappelisali avautuu seinänkokoisen ikkunan kautta luontoon. Lasiseinän takana kirkon takapihalla on suuri valkoinen metalliristi. Kappelin rakennusmateriaaleina on käytetty puuta ja punatiiltä. Sen esipiha on puulla aidattu. Kaunista alttarimaisemaa katsellessa on helppo hiljentyä ja löytää kokemus pyhästä. Luonto, arkkitehtuuri ja yhteiskunta ovat yhtä.
Otaniemen kappeli, Jämeräntaival 8, on avoinna 6.6.–31.8. arkisin klo 11–16.

Tapiolan kirkko on professori Aarno Ruusuvuoren suunnittelema. Se edustaa modernia arkkitehtuuria ja on suojeltu asemakaavalla. Rakennus on muurien sulkema. Kuutiomainen kirkkosali on sen korkein osa. Umpinaisten betoniseinien vastapainoksi lasiseinät ovat mahdollisimmat aineettomat. Kirkko valmistui v. 1965, rakennusta laajennettiin v. 1992.
Tapiolan kirkko, Kirkkopolku 6, on avoinna 1.6.–31.8. ma–pe klo 8–21, la–su klo 8–17. Messu sunnuntaisin klo 10. Viikkomessu keskiviikkoaamuisin klo 8. Musiikkia puolen päivän aikaan 31.5.–30.8. tiistaisin klo 12–12.30.

Kaikki Suomen tiekirkot löydät verkosta www.tiekirkot.fi/.

Lisätietoja: Espoon tuomiokirkon vahtimestari 050 434 1071. Tapiolan kirkko, ylivahtimestari Antti Ruuskanen, 09 8050 4439.

Espoon tuomiokirkon kuvat Eija Harju.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 169 500 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.