Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Rakentajien työttömyys heilahtelee alueellisesti

Rakennusliitto ry

Rakentajien työttömyys heilahtelee alueellisesti

Julkaistu: 10.08.2012 klo 13:05
Julkaisija: Rakennusliitto ry

Rakennusalan työttömyys heilahtelee nyt alueellisesti hyvin paljon. Kokonaisuutena työttömyys on samoissa lukemissa kuin vuosi sitten. Rakennusalan kassan jäsenistä oli heinäkuussa työttömänä 6100 henkeä eli 10,1%.

Alueellisesti heilahtelut ovat sijaan poikkeuksellisen suuria, sillä Oulun, Lapin tai Kainuun työttömyysluvut ovat 2-3 -kertaiset etelään verrattuna. Pahimmin työttömyys koettelee lappilaisia rakentajia, joista oli heinäkuussa työttömänä 15,8 %.  Oulussa työttömyys hyppäisi parhaimpana rakennuskautena lähes kaksi prosenttiyksikköä eli 12,4 prosenttiin.

Alin työttömyyslukema mitattiin Uudellamaalla, jossa oli työttömänä 6,9 % rakentajista.

Rakennusalan työttömyyskassan puheenjohtajan Matti Harjuniemen mukaan näin kovat työttömyysluvut keskellä parhainta rakennuskautta eivät lupaa valoisaa syksyä tai talvea.

-Erityisesti huomiota kiinnittää se, että asuntorakentaminen on hiipumassa. Varsinkin valtion lainoittama kohtuuhintainen vuokra-asuntotuotanto on kerrassaan vaatimatonta.

Harjuniemen mukaan tilanne on erityisesti huolestuttava juuri talonrakennusalalla, jonka työttömyys oli heinäkuussa noin 12 %.

Puheenjohtaja Matti Harjuniemi 050 1586