Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Rakennusliitto pysäyttää Turun sairaalan rakennustyöt

Rakennusliitto ry

Rakennusliitto pysäyttää Turun sairaalan rakennustyöt

Julkaistu: 25.02.2011 klo 11:21
Julkaisija: Rakennusliitto ry

Rakennusliiton hallitus on päättänyt pysäyttää Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän TYKS:n työmaan rakennustyöt tiistaina 15.3.2011 klo 6.00-16.00.

Rakennusliiton mukaan syynä on se, että rakennustyöntekijöiden työehdoissa on ollut pitkään epäselvyyksiä. Työmaata rakennetaan pääosin ulkomaisella työvoimalla. Rakennusteollisuus RT:n jäsenyhdistys on kuitenkin kieltänyt työehtosopimuslain vastaisesti tilaajaa selvittämästä Rakennusliiton kanssa, noudatetaanko työmaalla työskentelevien ulkomaalaisten työsuhteissa Suomen lakeja ja alan työehtosopimusta. Rakennusliiton saamien tietojen mukaan työehdot eivät ole asianmukaiset, mutta työnantajaliiton ja tilaajan kieltäydyttyä asian selvittämisestä varmuutta ei ole voitu saada.

Rakennusliitto toivoo sairaanhoitopiirin alueella asuvilta palkansaajilta ja yrittäjiltä ymmärrystä, sillä nyt käydään kamppailua siitä, voivatko lakeja noudattavat yritykset ja työntekijät enää työskennellä Suomessa rakennusalalla.

II puheenjohtaja Kyösti Suokas, 050 1587