Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Rakennusliiton Harjuniemi epäilee kuivurivirityksiä

Rakennusliitto ry

Rakennusliiton Harjuniemi epäilee kuivurivirityksiä

Julkaistu: 20.08.2010 klo 10:10
Julkaisija: Rakennusliitto ry

Oikeat, perinteiset rakenteelliset ratkaisut riittävät Rakennusliiton puheenjohtajan Matti Harjuniemn mukaan takaamaan omakotitaloissa alapohjan kunnollisen tuuletuksen.

Oikeat, perinteiset rakenteelliset ratkaisut riittävät Rakennusliiton puheenjohtajan Matti Harjuniemen mukaan takaamaan omakotitaloissa alapohjan kunnollisen tuuletuksen.

-Nyt lietsotaan vain hysteriaa ja yritetään saada ihmisiä ostamaan tarpeettomia koneita tekemällä umpinaisia alapohjia, joissa ilmenee homeongelmia. Kyllä pakettitalojen tekijöiden täytyy pystyä ratkaisemaan asia rakenteellisesti niin, ettei ihmisten tarvitse pyörittää kuivureita koko loppuikäänsä.

Harjuniemen mukaan perinteisellä tuulettuvalla alapohjalla on voitu ratkaista myös radonista tulevat ongelmat paremmin kuin uudella kuivurivirityksellä.

Harjuniemi korostaa myös, että tulevaisuudessa on katsottava tarkemmin, mihin omakotitaloja rakennettaan.

-Aikaisemmin ne tehtiin kohtuullisen hyville ja kuiville paikoille. Nyt kaavoitetaan kaikenlaista märkää suota ja hetteikköä omakotitonteiksi. Sitten kuvitellaan, että jollain ihmekonstilla saadaan talot pysymään kuivina. On selvä, että märästä maaperästä nousee enemmän kosteutta ja siitä syntyy ongelmia.

Harjuniemi perää talotehtailta nyt vastuuta. -Ei tässä kiemurtelu auta vaan tehtaiden ottava vastuu, jos virheitä on tehty. Asukkaita ei saa laittaa maksumiehiksi eikä leikkiä ihmisten terveydellä.

Matti Harjuniemi, puheenjohtaja 050 1586

Heikki Korhonen, tiedotuspäällikkö 040 766 7172