Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Rakennuskoneet hyvin käytössä – käyttö vilkasta myös ensi vuonna

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Rakennuskoneet hyvin käytössä – käyttö vilkasta myös ensi vuonna

Julkaistu: 15.11.2011 klo 10:10
Julkaisija: Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Rakennuskonealan kolmas markkinaennuste julkistettu

VTT:n tuoreen ennusteen mukaan rakennuskoneiden vuokraaminen lisääntyy tänä vuonna yhdeksän prosenttia ja ensi vuonna neljä prosenttia. Rakennuskoneiden vuokrauksen lisääntyminen on tänä vuonna erityisen voimakasta uudistalonrakentamisessa (+19 %). Myös rakennuskoneiden maahantuonti lisääntyy tänä vuonna vahvasti parin heikon vuoden aikana patoutuneiden investointitarpeiden takia. Koneiden kysyntää ensi vuonna tukee aina tähän saakka jatkunut uusien rakennushankkeiden vilkas käynnistäminen. Tänä vuonna on käynnistetty toimitilahankkeita, kun viime vuonna kasvu painottui asuinrakentamiseen.

Rakennuskoneiden käytön lisääntyminen jatkuu myös ensi vuonna

VTT:n mukaan rakennuskoneiden käytön arvo talonrakentamisessa (uudis- ja korjausrakentaminen) oli noin 770 miljoonaa euroa vuonna 2010. Käytön arvo sisältää koko konekäytön (omat ja vuokrakoneet). Ennusteen mukaan rakennuskoneiden käyttö talonrakentamisessa lisääntyy tänä vuonna kymmenen prosenttia ja ensi vuonnakin prosentilla. Tämä vauhdittaa sekä konevuokrausta että investointeja koneisiin.

Rakennuskoneiden vuokraustoiminnan lisääntyminen on koneiden käytön lisääntymistä suurempaa. Tätä selittävät vuokrakoneiden markkinaosuuden kasvu ja konevaltaisen toimitilarakentamisen vilkastuminen.

Rakennuskonevuokrauksen arvo oli viime vuonna noin 490 miljoonaa euroa. Rakennuskoneita vuokrataan myös rakennusalan ulkopuolelle kuten teollisuuteen, julkiselle sektorille ja kuluttajille. Kasvu on vahvaa tänä vuonna erityisesti rakentamisessa. Muilla asiakasaloilla kasvu on pienempää.

Rakentaminen on Suomessa hyvällä tasolla, mutta talouskasvun ennakoitu hiipuminen ja näkymien epävarmuus alkaa vähentää uusien hankkeiden käynnistämistä tästä eteenpäin. Uusien asuntohankkeiden aloituksissa tämänkertainen suhdannehuippu ohitettiin syksyllä, ja aloitukset kääntyvät selvään laskuun. Talouskasvun hiipuessa myös uusien toimitilahankkeiden aloitukset vähenevät ensi vuonna. Tilanteen kehitykseen liittyy epävarmuuksia, mutta jo käynnistetyt hankkeet työllistävät sekä rakennuskoneita ja rakennustyöntekijöitä että yrityksiä pitkälle ensi vuoteen.

Rakennuskoneiden käytön arvo koko rakentamisessa oli Suomessa vuonna 2010 noin 2,4 miljardia euroa. Valtaosa käytöstä (1,6 miljardia euroa) tapahtuu infrarakentamisessa, missä työt tehdään pääosin koneilla. Koneiden käytön arvo sisältää rakennuskoneen käytön ja sen tarvitsemat kuluvat osat, mutta ei kuljettajan osuutta (pl. tapaukset, joissa palvelu liittyy kiinteästi tai lainsäädännöllisesti koneeseen).

Rakennuskoneiden vuokraus

Arvo 2010

Muutos

milj. €

Uudistalonrakentaminen

Korjausrakentaminen

Muut toimialat

Yhteensä

Maahantuonti

- 4

Rakennuskoneilla tarkoitetaan koneita, laitteita ja kalustoa, joita käytetään työmaavaiheen aikana uudis- ja
korjausrakentamisessa ja kunnossapidossa sekä työmaatoimintojen palveluissa. Samoja koneita
vuokrataan myös muille toimialoille kuten teollisuuteen ja palveluihin. Nämä sisältyvät VTT:n ennusteisiin
ja rakennuskonevuokrauksen arvoon. Vuokraamoiden liikevaihdossa ja toiminnassa voi lisäksi olla
sellaisia koneita, joita ei käytetä lainkaan rakentamisessa. Tällaisia ovat esimerkiksi päiväkoti- tai
koulukäyttöön vuokrattavat tilat, jotka eivät sisälly edellä mainittuun rakennuskonevuokrauksen arvoon.

Ennusteen julkistaja on Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys kumppaneinaan VTT ja Rakennuskonepäälliköt ry.

VTT
Senior Advisor
Pekka Pajakkala
pekka.pajakkala@vtt.fi
VTT Expert Services Oy

Erikoisasiantuntija
Markku Riihimäki
markku.riihimaki@vtt.fi

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys ry
Johtaja
Heikki Ojanperä

heikki.ojanpera@tekninen.fi

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistykseen kuuluu yli kolmesataa alan yritystä ja kolme jäsenliittoa. Jäsenyritysten palveluksessa on noin 20 000 henkilöä. Yhdistys on Kaupan liiton jäsen. Yhdistykseen kuuluu yli kolmekymmentä teknisen kaupan toimialoja edustavaa jaostoa. Yritysjäseniä ovat esimerkiksi ABB, Alfa Laval, Aspo, BASF, Black & Decker, Cramo, Fastems, Hitachi Power Tools, Kodak, Konekesko, Kärcher, Machinery, Michelin, Onninen, Procter & Gamble, Ramirent, Rocla, SKS-Group, Suzuki ja Xerox. Yhdistysjäseniä ovat Hydrauliikka- ja Pneumatiikkayhdistys, LVI-teknisen kaupan liitto ja Sähköteknisen Kaupan liitto.