Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Rakennuksen akustiikkakartoituksella kustannussäästöjä ja käyttömukavuutta − A-Insinöörien Ääniharava avuksi hankesuunnitteluun

A-Insinöörit Oy

Julkaistu: 13.06.2014 klo 13:00
Julkaisija: A-Insinöörit Oy

Tilojen ääniolosuhteilla on suuri vaikutus käyttäjien terveyteen ja työtehoon. Akustiikkasuunnittelun merkitys kasvaa tulevaisuuden rakennushankkeissa huomattavasti. A-Insinöörien kehittämä Ääniharava on uusi menetelmä, joka kartoittaa korjattavan rakennuksen ääniolosuhteet hankesuunnitteluvaiheessa. Rakennus voi olla peruskorjattava koulu tai muu julkinen rakennus tai esimerkiksi kiinteistö, jolle rakennusliike suunnittelee uutta käyttötarkoitusta.

Erilaiset ääneen liittyvät asiat ovat aiempaa useammin rakennusten tilankäyttäjien listaamien ongelmien kärkisijoilla. Tutkimusten mukaan peruskoulujen johtajista yksi neljästä on sitä mieltä, että melu haittaa koulutyötä paljon. Yli puolet opettajista ja päiväkotien henkilökunnasta kärsii lääketieteellisesti todennettavista äänenmuodostuksen ongelmista, minkä lisäksi melu lisää opettajien stressiä ja kuormittumista työssä. Työtehon tiedetään heikkenevän avotoimistoissa 10 prosenttia, jos akustiikka ei ole tarkoituksenmukaisesti suunniteltu ja toteutettu.  Sairaaloissa tehdyissä tutkimuksissa hiljaisemmalla ympäristöllä nähtiin vastaavasti olevan positiivisia vaikutuksia niin hoitajien työskentelyyn kuin potilaiden kokemukseen oman hoitonsa onnistumisesta.

Kustannusarvio tarkemmaksi Ääniharavan avulla

Ääniharavaan sisältyvät selvitykset kohdistuvat huoneakustiikkaan, kuten tilojen kaiuntaan, tilojen väliseen ääneneristykseen sekä erilaisten LVIS-järjestelmien meluntorjuntaan. Johtopäätökset perustuvat vanhojen suunnitelmien tutkimiseen, havaintoihin kohteessa, käyttäjäkyselyihin sekä tarpeen mukaan akustisiin mittauksiin. Selvityksestä toimitetaan tilaajan käyttöön raportti, joka sisältää toimenpidesuositukset yleis- ja toteutussuunnittelua varten. Raportti voidaan sellaisenaan liittää hankesuunnitelmaan, jolloin korjaustarpeet ja hyödyt ovat helposti perusteltavissa päättäjille. Myös kustannusarviosta saadaan tarkempi.

Julkisissa rakennushankkeissa painopisteen siirtyessä korjausrakentamiseen kiinteistön omistajan ja rakennuttajan vastuu lopputuloksesta kasvaa. Korjausrakentamisessa erityisesti hankesuunnitteluvaiheeseen tarvitaan työkaluja, joilla voidaan hallita rakentamisen ja käytön aikaisia riskejä ja kustannuksia. Korjattavan rakennuksen akustisten ominaisuuksien tunteminen ja riskien tunnistaminen ajoissa vähentävät havaitsematta jääneiden ongelmien korjaustöitä rakennuksen valmistuttua.  Onnistuneen hankesuunnitelman hyödyt tulevat ilmi rakennuksen valmistuttua ja sen käytön aikana.

Akustiikkasuunnittelun johtaja Mikko Kylliäinen, puh. 0207 911 394, sähköposti mikko.kylliainen@ains.fi, www.ains.fi.

A-Insinöörit yrityksenä

A-INSINÖÖRIT on voimakkaasti kasvanut rakennuttamisen, rakennesuunnittelun ja infrasuunnittelun konserni, joka toimii Suomessa valtakunnallisesti ja vientiprojekteissa maailmanlaajuisesti. Vuonna 2013 liikevaihto oli yli 40 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä on lähes 500. A-INSINÖÖRIT-toiminnan perustana ovat asiakkaiden tarpeet ja jokaisen hankkeen tavoitteena on asiakkaan tyytyväisyys. A-INSINÖÖRIT haluaa olla taitava ja turvallinen kumppani ja samalla toimintatavoiltaan inhimillinen ja sitoutunut.

www.ains.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon