Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Putkiasennuksen finalistit asentavat maalämpö- ja viemärijärjestelmät

Taitaja2015

Putkiasennuksen finalistit asentavat maalämpö- ja viemärijärjestelmät

Julkaistu: 05.05.2015 klo 11:37
Julkaisija: Taitaja2015

Valtakunnallinen ammattitaidon SM-kilpailu käynnistyi tänään Turussa. Taitaja2015-kilpailussa on mukana noin 40 ammattilajia, joista yksi on putkiasennus.

Putkiasennuksen finaalitehtävät noudattavat päälinjoiltaan viime vuoden finaalin tehtäviä ja toteutustapoja.

Kilpailu kestää kolme päivään. Ensimmäisenä päivänä eli tänään tiistaina putkiasennuksen finalistit asentavat omiin looseihinsa vesimittarin sekä sekoitusventtiilin. Lisäksi kilpailijat asentavat maalämpöpiirin liuosputket sekä Geberitin telineet annettujen mittojen mukaan.

Toisena kilpailupäivänä finalistit asentavat wc:n ja pesualtaan viemäröinnit sekä vesijohdot.

Viimeisenä kilpailupäivänä 7.5. kilpailijat asentavat määlämpökoneen säätöyksikön asetukset. Lopuksi kilpailijat myös määrittelevät omalle työlleen hinnan.

Putkiasennuksen suomenmestaruudesta kilpailevat kahdeksan finalistia: Nestori Räisänen (Turun ammatti-instituutti), Joni Järvinen (Jyväskylän ammattiopisto), Ismo Hyväri (Ammattiopisto Lappia), Janne Nevalainen (Omnian ammattiopisto), Jani Latvala (Koulutuskeskus Sedu), Jani Saarikoski (Tampereen seudun ammattiopisto), Rami Suuluhta (Koulutuskeskus Sedu) sekä Valtteri Vuorinen (Länsi-Uudenmaan ammattiopisto).

Lisäksi kilpailutehtäviä suorittavat kaksi vieraskilpailijaa brasilialainen Ramon Luiz ja venäläinen Aleksei Eremin. He harjoittelevat elokuun WorldSkills-kilpailua varten, eivätkä varsinaisesti osallistu SM-kilpailuun.

Korjausrakentaminen työllistää putkiasentajia

Taitaja2015-kilpailun tehtävät on mietitty vastaamaan nykypäivän putkiasentajien työtehtäviä. Putkiasentajia työllistää tänä päivänä muun muassa vesimittareiden asentaminen.

– Vesimittarit ovat lisääntyneet vähitellen, joka on vähentänyt muun muassa riitatilanteita taloyhtiöissä. Ihmiset eivät oikein käsitä vedenkulutusta, joten on hyvä, että vesimittarit lisääntyvät, kertoo lajivastaava Aulis Vieno.

Myös maalämpö on tätä päivää ja sitä käytetäänkin talojen lämmityksessä nykyään paljon.

– Eniten putkiasentajia työllistää kuitenkin normaalit putkityöt ja korjausrakentaminen. Muun muassa vesivahinkoja sattuu aika paljon, toteaa Vieno.

Lisätietoa:

Lajivastaava

Aulis Vieno

puh. 0449073182

Tiedottaja

Peppi Hellén

puh. 0443277488

Taitaja2015-tapahtuma, valtakunnallinen ammattitaidon SM-kilpailu, TaitajaPLUS sekä Taitaja9, pidetään 5.–7.5.2015 Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa sekä HK Areenalla. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Skills Finland ry, Turun ammatti-instituutti, Axxell Utbildning Ab, Bovallius-ammattiopisto, Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä, Peimarin koulutuskuntayhtymä, Salon seudun koulutuskuntayhtymä, Raision seudun koulutuskuntayhtymä ja Turun Ammattiopistosäätiö.

Taitaja2015 viestii monin tavoin. Voit ladata painokelpoisia kuvia tapahtumasta ja eri kilpailulajeista Kuvat.fi
-palvelusta. Lisäksi käytössäsi on Taitaja2015 Youtube, Twitter, Instagram- ja Facebook-tilit. Nettiradio sekä verkkouutiset.  Kaikki linkit sekä yksityiskohtaiset tiedot eri kilpailulajeista ja tehtävistä löydät myös www.taitaja2015.fi etusivulta.