Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » PHSOTEY tiedottaa: Keskussairaalassa rakennetaan uutta, harjannostajaisia vietettiin tänään

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Julkaistu: 07.05.2015 klo 15:00
Julkaisija: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Päijät-Hämeen keskussairaalan sydänkeskuksen ja fysiatrian perusparannushankkeen sekä sairaala-apteekin ja obduktion uudisrakennushankkeen harjannostajaisia vietettiin tänään.

Uuteen sydänkeskukseen yhdistetään keskussairaalan sisällä tällä hetkellä eri paikoissa toimivat sydäntoimenpideyksikkö, sydänpoliklinikka ja kliinisen fysiologian laboratorion toiminnot. Poliklinikkakäyntien ja toimenpiteiden määrää voidaan lisätä, kun toiminta tehostuu keskityksen ansiosta. Samalla tilat palvelevat potilaiden hoitoa parhaiten. Peruskorjatut tilat vahvistavat keskussairaalan kykyä palvella alueen asukkaita nykyistäkin paremmin ja takaavat nopean hoitoon pääsyn.

Sydänkeskus rakentuu entisen ravintokeskuksen paikalle.

Fysiatrian tilat uudistetaan kokonaan ja vanha terapia-allas poistuu käytöstä. Perusparannushankkeen korjausaste on erittäin korkea. Muun muassa kaikki väliseinät ja maanvaraiset lattiat on purettu ja uusittu kantavia rakenteita lukuun ottamatta. Kaikki talotekniset järjestelmät uusitaan. Perusparannuksen myötä  tiloissa esiintyneet sisäilmaongelmat poistuvat.

Uudisosa rakennetaan sairaalarakennuksen pohjoispuolelle ja liitetään tunneliyhteydellä nykyiseen kantasairaalaan. Laajennusosan alta purettiin pois alkuperäinen ja tarpeeton sairaalan lämpökeskuksen öljysäiliörakennus. Hankkeen yhteydessä sairaala-apteekin tilat laajenevat ja varsinkin puhdastilojen osuus kasvaa huomattavasti. Puhdastilat palvelevat muun muassa sairaalassa käytettävien suonensisäisten lääkkeiden valmistusta. Toiminnan käynnistyessä puhdastilat vastaavat nykyaikaisia teknisiä vaatimuksia ja viranomaismääräyksiä.

Obduktio saa laajennuksen myötä katetun vainajien siirtotilan, lisää vainajien säilytystilaa sekä uuden avaussalin ja kappelin oheistiloineen.

Laajennusosa on n. 6840 brutto m 2 ja perusparannusosa on n. 4900 brutto m 2.

Urakkasopimukset on allekirjoitettu 09.07.2014 ja työt ovat edenneet laaditun aikataulun mukaisesti. Rakennusvaihe valmistuu kokonaisuudessaan ensi vuoden maaliskuun lopussa. Sydänkeskuksen ja fysiatrian tilat valmistuvat sopimuksen mukaan kuluvan vuoden lokakuussa.

Hankkeen arvo kokonaisuudessaan on 25 milj. €. Rakennushanke on osa suurempaa keskussairaalan kehittämissuunnitelmaa. Keskussairaalan tilojen uudistamiseen arvioidaan tarvittavan 10-15 miljoonan vuotuiset investoinnit tällä vuosikymmenellä.

Keskusleikkausyksikkö ja synnytystilat ovat tärkeimpiä kohteita.

Kohteen urakoitsijoina toimivat seuraavat urakoitsijat:

Rakennusurakka (= pääurakka)  Salpausselän Rakentajat Oy

Putkiurakka                                Caverion Suomi Oy

Ilmanvaihtourakka                      Are Oy

Sähkö- ja teletekninen urakka     Kuusitunturi Lahti Oy

Rakennusautomaatiourakka        Fidelix Oy

Hissiurakka                                Kone Hissit Oy

Putkipostiurakka                         Teho-Tekniikka Oy

Lisäksi on laadittu eri laitetoimittajien kanssa kymmenen alistettua sivu-urakkasopimusta, jotka on muodostettu kiinteiden sairaalalaitteiden ja apteekkia palvelevien järjestelmien toimituksista.

Hankkeeseen sisältyy myös erillisiä rakennuttajan laite- ja järjestelmähankintoja sekä irtaimistohankintoja.

projektipäällikkö Raimo Serkelä, puh. 044 7195480

Päijät-Hämeen suurin sosiaali- ja terveysalan palveluntuottaja ja työnantaja. Intohimona hyvinvointi. Potilaan ja asiakkaan etu edellä www.phsotey.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki