Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Parman tekniikkalaatalla märkätilat tehokkaasti

Parma Oy

Parman tekniikkalaatalla märkätilat tehokkaasti

Julkaistu: 23.01.2012 klo 10:00
Julkaisija: Parma Oy

Parman tekniikkalaatta uudistaa ontelolaatta -välipohjan rakentamisen. Tekniikkalaatassa on valmiina lvs-tekniikka ja lattian kaadot, minkä ansiosta asunnon koko välipohja valmistuu nopeasti ilman paikalla tehtäviä isoja jälkivaluja.

Tekniikkalaattaan valmiiksi asennettu lattialämmitys ja viemäröinti lattiakaivoineen sekä täsmälliset lattian kallistukset helpottavat rakentamista. Tavallisesti märkätilojen välipohjissa talotekniikan asennus ja jälkivalut ovat työläitä sekä vievät aikaa. Nyt nämä työvaiheet tehdään valmiiksi tehtaalla hallituissa olosuhteissa. Märkätilojen rakentaminen työmaalla sujuu huomattavasti nopeammin ja materiaalien käyttö on tehokkaampaa. Se säästää sekä rakennusaikaa että -kustannuksia.

Työmaan sisäinen logistiikka helpottuu, kun työmaalla saadaan holvi kerrallaan valmiiksi ja aukottomalla välipohjalla on enemmän tilaa varastoida.

Märkätilan valmis laatta edistää työturvallisuutta, koska laataston reikien määrä voidaan minimoida ja kylpyhuonesyvennyksiä ei enää tarvita. Koska ylimääräisiä aukkoja ja syvennyksiä ei ole, laatoilla on myös vain pieniä taipumaeroja. Näin tarvitaan normaalia vähemmän tasoitetta.

Tekniikkalaatta on turvallinen nostaa ja helppo käsitellä, mikä vähentää loukkaantumisen riskejä.

Osa koko välipohjaa

Parman tekniikkalaatta toimii osana koko välipohjan ontelolaatastoa. Parman uudessa välipohjaratkaisussa käytetään märkätila-alueiden ulkopuolella uusia, ohuempia P27R-ontelolaattoja. Ne ovat raskaita ontelolaattoja, jolloin laatan ohuudesta huolimatta välipohjan ääneneristävyys on asuntorakentamiseen riittävä. Ohuemman laatan myötä huonekorkeus kasvaa kymmenen senttimetriä. Se antaa joko enemmän tilaa tekniikka-asennuksille tai avaruutta huoneisiin.

Tehdasvalmisteinen tekniikkalaatta takaa, että märkätilan välipohja on aina tasaisen laadukas työmaan vaihtelevista olosuhteista huolimatta. Tekniikkalaatan lvs-tekniikka on myös varmasti suunnitelmien mukaan tehty, jolloin talotekniikan integrointi menee kerralla oikein.

Parman tekniikkalaatan edut tulevat parhaiten esiin rakennuskohteissa, joissa on paljon samanlaisina toistuvia märkätiloja kuten asuinkerrostaloissa, majoitustiloissa ja hoivakodeissa.

Parma toimittaa uudet välipohjaratkaisut aina valmiiksi suunniteltuina sisältäen muun muassa laattajaon määrittelyn.

Kuvateksti

Parman tekniikkalaatassa on lvs-tekniikka ja kaadot valmiina. Välipohjat valmistuvat nopeasti kustannuksia säästäen. Tekniikkalaatta on osa välipohjan ontelolaatastoa.

Matti Haukijärvi, myyntipäällikkö

Parma Oy

matti.haukijarvi@parma.fi

www.parma.fi

Parma Oy on betonisen valmisosarakentamisen markkinajohtaja Suomessa. Yhtiö toimii 12 paikkakunnalla, vuoden 2010 liikevaihto oli noin 140 miljoonaa euroa ja työllistämme noin 800 henkilöä. Parma kuuluu Consolis-konserniin, joka on Euroopan suurin betonitekniikkaan perustuvien ratkaisujen tuottaja ja betonisten valmisosien valmistaja. Consolis toimii 25 maassa, liikevaihto on noin 1,3 miljardia euroa ja henkilökuntaa noin 11 000.