Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Parman ecopaalulla tehoa paalutuksiin

Parman ecopaalulla tehoa paalutuksiin

Julkaistu: 11.03.2010 klo 12:00
Julkaisija: Parma Oy

Parma Oy on tuonut markkinoille tehokkaan betonipaalun. Parman ecopaalun innovatiivinen, symmetrisesti jännitetty rakenne on Parman oman tuotekehityksen tulosta. Ecopaalu soveltuu kaikkiin lyöntipaalutettaviin kohteisiin. Se säästää sekä materiaaleja, aikaa että kustannuksia.

Parman ecopaalut valmistetaan teollisesti, valvotuissa olosuhteissa, sisätiloissa ilman muotteja. Se takaa paalujen tasaisen, korkean laadun sekä paalutusprojektin varman etenemisen valujen osalta säässä kuin säässä.

Parman ecopaalua on helpompi käsitellä kuin perinteistä teräsbetonipaalua, koska sen rakenne on jäykempi ja käytetty betoni lujempaa. Ecopaalu ei halkeile eikä kolhiinnu niin herkästi kuin teräsbetonipaalu.

Paalut voidaan tehdä pidemmiksi ilman jatkoksia ja niiden kantavuus on jopa 25 % suurempi perinteiseen vaihtoehtoon verrattuna. Paremman kapasiteetin ansiosta haluttu kokonaiskantavuus saavutetaan aiempaa pienemmällä paalumäärällä. Myös sementtiä tarvitaan vähemmän. Nämä molemmat tekijät säästävät luontoa sekä pienentävät kustannuksia.

Vähäisempi sementin tarve sekä pienemmät paalumäärät ja rahtitonnit tekevät ecopaalusta ekologisen vaihtoehdon perinteiselle teräsbetonipaalulle.

Parman ecopaalusta on saatu jo hyviä kokemuksia sekä asuintuotannossa pääkaupunkiseudulla että liikerakentamisessa Porissa.

Parman ecopaalun sisällä on ontelo, jonka hyödyntämistä esimerkiksi maalämmön keruussa tutkitaan parhaillaan.

Paalujen tuotanto on aloitettu viime syksynä Parman Forssan tehtaalla, jonka logistinen sijainti on tehokas. Jatkossa tuotantoa voidaan lisätä muillakin Parman tehtailla.

Suomen uudet kansalliset lyöntipaalutusohjeet LPO2010 valmistuvat kuluvan vuoden aikana. Parman ecopaalu täyttää uusien ohjeiden vaatimukset.

Lisätietoja:            Projektipäällikkö Ritva Toivakainen

Parma Oy, Infrarakentaminen

ritva.toivakainen@parma.fi

www.parma.fi

Parma Oy on betonisen valmisosarakentamisen markkinajohtaja Suomessa. Yhtiö toimii 12 paikkakunnalla, vuoden 2009 liikevaihto oli noin 100 miljoonaa euroa ja henkilökuntaa noin 800. Parma kuuluu Consolis-konserniin, joka on Euroopan suurin betonitekniikkaan perustuvien ratkaisujen tuottaja ja betonisten valmisosien valmistaja. Consolis toimii yli 20 maassa, liikevaihto on 1,3 miljardia euroa ja henkilökuntaa noin 11 000.

Tämä teksti ja siihen liittyvät kuvat ovat Parman verkkosivuilla osoitteessa www.parma.fi/ajankohtaista.