Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Ota lämpö talteen

Ota lämpö talteen

Julkaistu: 29.09.2014 klo 08:50
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Kun ilmat kylmenevät, kannattaa kodin lämpöisyys varmistaa laittamalla myös ilmanvaihto talvikuntoon. Tärkein toimenpide on kytkeä ilmanvaihtokoneen lämmön talteenotto päälle. Miellyttävämmän sisälämmön lisäksi se näkyy positiivisesti kiinteistön lämmitysenergialaskuissa.

Nykyisissä koneellisissa tulo- ja poistoilmanvaihtojärjestelmissä on lämmöntalteenottolaite. Sen tarkoituksena on ottaa talteen sisältä poistettavasta ilmasta lämmitysenergiaa ja siirtää se sisään tulevaan raittiiseen ilmaan ennen sen johtamista huoneisiin.

Useimmiten lämmöntalteenottolaite on tyypiltään ns. levylämmönsiirrin. Siinä on taitettavat metallilevyt, jotka kesäksi asetetaan lämmöntalteenottolaitteen kennostoa vasten. Tällöin ne estävät ilmavirtojen ristiin virtauksen, johon lämmön talteenotto perustuu. Jos lämmitys on pois päältä, talteen otettavaa lämpöenergiaa ei tule koneeseen.

Lämmityskauden alettua metallilevyt taitetaan pois kennoston päältä, jolloin huoneista poistettava ilma pääsee kennostossa lämmittämään viileämpää, ulkoa otettavaa tuloilmaa. Mukavuuden lisäksi sillä on merkittävä vaikutus energiankulutukseen.

- Kiinteistön käyttämästä lämmitysenergiasta suurin osa kuluu lämpimään käyttöveteen ja ilmanvaihtoon. Lämmön talteenotto vaikuttaa kiinteistön lämmitysenergian vuosilaskuihin merkittävästi, asiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-Tekniset Urakoitsijat ry:stä sanoo.

Samalla kannattaa puhdistaa ilmanvaihtokone kesän pölyistä ja sinne eksyneistä hyönteisistä.

- Erityisen tärkeää on tarkistaa ja vaihtaa suodattimet. Likaantuneet ja tukkeutuneet ilmansuodattimet aiheuttavat turhaa virtausvastusta ja heikentävät ilmanvaihdon tehoa. Sopivia suodattimia voi tiedustella paikkakunnan LVI-asennusliikkeistä. Tarvittaessa ne myös auttavat ilmanvaihtokoneen huollossa, Mäkinen vinkkaa.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Asiantuntija Juha-Ville Mäkinen, p. 045 899 9388, juha-ville.makinen(at)lvi-tu.fi
Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on yli miljardi euroa, ja ne työllistävät reilut 6 000 henkilöä. Lisätietoja www.lvi-tu.fi

LVI-TU on vahva erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä.